Päätöksen perustelut
1. Hankinnan kohde
Rovaniemen kaupungin Ruoka- ja puhtauspalvelut on pyytänyt tarjouksia ateriakuljetuksista.
Tarjouspyyntö koskee palvelukeittiöiden ateriakuljetuksia ja kotiateriakuljetuksia, jotka on tarkemmin eritelty tarjouspyynnön liitteessä 1. Hankinta sisältää kymmenen (10) osakokonaisuutta. Tarjouksen on voinut jättää joko yhteen tai useampaan osakokonaisuuteen.
2. Hankinnan sopimuskausi ja optio
Hankinnan sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Sopimuskausi alkaa hankintapäätöksen saatua lainvoiman ja kun hankintasopimukset on allekirjoitettu.
Tilaaja varaa oikeuden kahteen (2) yhden (1) vuoden mittaiseen tarjouspyynnön mukaiseen optiokauteen. Tilaaja ilmoittaa option käytöstä vähintään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen option käyttöönottoa. Optiossa on kyse tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.
Tilaaja pidättää oikeuden jatkaa sopimuskautta entisin ehdoin siihen asti, kunnes seuraavan tarjouskilpailun hankintapäätös on saanut lainvoiman.
3. Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan julkisia hankintoja koskevaa voimassaolevaa lain-säädäntöä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankintalain liitteen E mukainen hankinta, joka suoritettiin käyttämällä avointa hankintamenettelyä.
Hankinnasta on tehty hankintailmoitus 17.12.2018 HILMA-palvelussa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö on julkaistu myös Tarjouspalvelussa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/rovaniemi sekä Rovaniemen kaupungin verkkosivuilla.
Tarjousten jättöaika oli 21.1.2019 klo:15.00
4. Tarjoajat
Tarjoukset avattiin 21.1.2019. Tarjousten avaustilaisuus ei ollut julkinen.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät:
Posti Oy
Kuljetus Pikkarainen Oy
LKM-TRADE Oy
5. Tarjoajien kelpoisuus
Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarjoajien tuli täyttää kaikki tarjouspyynnössä kelpoisuudelle asetetut vaatimukset tullakseen hyväksytyksi tarjousten käsittelyn seuraavaan vaiheeseen.
Kaikki tarjoajat vakuuttivat täyttävänsä kaikki lakisääteiset, yhteiskunnalliset ja taloudelliset kelpoisuudelle asetetut vaatimukset vastaamalla vaatimuksiin ”Kyllä”. Tilaaja selvittää valituilta tarjoajilta pyydetyt selvitykset ja todistukset ennen sopimuksen allekirjoittamista.
6. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus
Tarjousten käsittelyn toisessa vaiheessa tarkistettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne hyväksyttiin tarjousten hintavertailuun.
7. Hankinnan valintaperuste
Ryhmien A-E tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin ryhmäkohtainen pudotushintojen yhteenlaskettu päivähinta.
Ryhmien Kotiateriat 1-5 tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin ryhmäkohtainen jakopäivän hinta.
Hintavertailu on hankintapäätöksen liitteenä. Hintavertailussa olevat kohderyhmän pisteet muodostuvat tarjouspyynnön mukaisesti seuraavasti: Halvin tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten pisteet on laskettu kaavalla: halvin tarjous/vertailtava tarjous x 100.
Liikelaitoksen johtokunta on hyväksynyt 12.12.2018 § 102 ateriakuljetusten tarjouspyynnön, hankintapäätöksen, hankintasopimuksen sekä mahdollisen hankintaoikaisun ja keskeyttämispäätöksen allekirjoittamisen toimialajohtajalle.