Perustelut
Rovaniemen kaupungin elinvoimalautakunnan päätöksestä 19.5.2020 § 66 on tehty valitus hallinto-oikeudelle. Pohjois-Suomen hallinto-oikeus pyytää elinvoimalautakuntaa antamaan valituksen johdosta lausunnon ja liittämään asiakirjoihin valituksenalaisen päätöksen perusteina olevat asiakirjat. Hallinto-oikeus on pyynnöstä jatkanut määräaikaa vastineen antamiselle 23.12.2020 saakka.
Valituksessa vaaditaan kumoamaan elinvoimalautakunnan yksityistieasiassa antama päätös 25.2.2020 § 20. Lisäksi vaaditaan kumoamaan em. päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta annettu elinvoimalautakunnan päätös 19.5.2020 § 66. Päätökset vaaditaan kumoamaan perustuslain, kuntalain, hallintolain, yhdenvertaisuuslain, yksityistielain ja oikeudenkäynnistä hallintoasiaoissa annetun lain vastaisina sekä palauttamaan päätökset uudelleen käsiteltäväksi. Edelleen vaaditaan elinvoimalautakunnan päätöksen 25.2.2020 § 20 toimeenpanon kieltämistä ja keskeyttämistä.
Elinvoimalautakunta päätti 19.5.2020 § 66 hylätä ja jättää osittain tutkimatta oikaisuvaatimuksen, jonka valituksen tekijä oli tehnyt elinvoimalautakunnan päätöksestä 25.2.2020 § 20. Elinvoimalautakunta jätti oikaisuvaatimuksen siltä osin tutkimatta, kun oikaisuvaatimus kohdistui valmistelussa oleviin avustuskriteereihin, ja muilta osin elinvoimalautakunta hylkäsi oikaisuvaatimuksen.
Elinvoimalautakunta on 25.2.2020 § 20 päättänyt, että kaupunginhallituksen määrittämää määräaikaa 30.5.2020 siirretään 31.12.2020 voimaantulevaksi ja, että yksityistieavustusmallivaihtoehdoista pyydetään kylien kehittämisjaoston lausunto ja että tiekuntien määrän selvittyä syksyllä 2020 laaditaan ennakkovaikutusten arviointi avustusmallista huomioiden yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus.
Elinvoimalautakunta ei ole 25.2.2020 § 20 päättänyt yksityisteiden avustuskriteereistä, vaan päättänyt edelleen jatkaa avustuskriteerien valmistelua ja pyytänyt yksityistieavustusmallivaihtoehdoista kylien kehittämisjaoston lausunnon. Lisäksi on päätetty, että syksyllä 2020 laaditaan tiekuntien määrän selvittyä avustusmallista ennakkovaikutusten arviointi. Kuntalain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. Hallinto-oikeuden tulee jättää valitus tältä osin tutkimatta. Avustuskriteerien jatkovalmistelua koskevassa päätöksessä on kyse valmistelusta, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.
Valituksessa väitetään, että oikaisuvaatimuksen käsittely olisi ollut kuntalain 134 §:n 2 momentin ja hallintolain 23 §:n 1 momentin vastaista. Kuntalain 134 §:n 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus on käsiteltävä kiireellisenä ja hallintolain 23 §:n 1 momentin mukaan asia on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä.
Oikaisuvaatimus on toimitettu Rovaniemen kaupungille 3.3.2020 ja oikaisuvaatimus on käsitelty elinvoimalautakunnassa 19.5.2020. Elinvoimalautakunta on kokoontunut 4.2, 25.2, 28.4, 19.5, 16.6, 25,8, 29.9, 27.10 ja 24.11. Kokouksia vuonna 2020 on kymmenen, joten elinvoimalautakunta ei ole koolla aina kuukausittain. Oikaisuvaatimus on käsitelty heti seuraavan kokouksen jälkeisessä kokouksessa, joten oikaisuvaatimuksen käsittelyssä on mennyt 2 kk ja 16 päivää.
Kuntalain 134.2 §:n mukaan oikaisuvaatimus on käsiteltävä kiireellisenä, mikä tarkoittaa yleensä sitä, että asia on valmistelun jälkeen pyrittävä ottamaan toimielimen seuraavaan kokoukseen. Valmistelutoimien sisältö ja laajuus riippuvat luonnollisesti asiasta ja voimavaroista. (Harjula-Prättälä: Kuntalaki – Tausta ja tulkinnat, s. 912)
Elinvoimalautakunta on ottanut oikaisuvaatimuksen käsittelyyn heti valmistelun jälkeen pidettävään seuraavaan kokoukseen. Oikaisuvaatimusta ei ole ehditty valmistella heti ensimmäiseen kokoukseen, joka on pidetty oikaisuvaatimuksen saapumisen jälkeen. Asia on kuitenkin viety heti seuraavaan kokoukseen, kun asian valmistelu on ehditty suorittaa, joten käsitykseni mukaan oikaisuvaatimuksen käsittely ei ole lainvastaisesti viivästynyt.
Valituksessa viitataan kaupunginhallituksen päätökseen 25.2.2019 § 76, josta valituksen tekijä on myös tehnyt valituksen hallinto-oikeudelle. Valitus on edelleen hallinto-oikeudessa käsiteltävänä. Valituksen tekijä pitää kaupunginhallituksen päätöstä 25.2.2019 § 76 lainvastaisena ja kuntalain 135 §:n vastaisesti virheellisessä järjestyksessä syntyneenä. Tältä osin todettakoon, että kaupunginhallitus on jo antanut lausunnon hallinto-oikeudelle eikä elinvoimalautakunnalla ole syytä lausua asiassa enempää. Elinvoimalautakunnan lausuntoon liitetään kaupunginhallituksen asiassa antama lausunto 18.11.2019 § 403.
Kaupunginhallitus päätti 25.2.2019 § 76, että:
- kaupunki osallistuu avustaviin tiekuntien perustamistoimiin;
- kaupungin varoja voidaan käyttää avustavien tiekuntien perustamistoimenpiteiden suorittamiseksi;
- tiekunnat tulee olla perustettuna 30.5.2020 mennessä;
- voimassa olevat kunnossapito- ja avustussopimukset tai vanhan käytännön perusteella syntyneet yksityisteiden kunnossapito- ja avustussopimukset irtisanotaan päättymään siten, että niiden viimeinen voimassaolopäivä on 30.5.2020;
- vanhan käytännön perusteella syntyneet, kiinteistöjen omien teiden sekä ns. sopimusteiden erityisperusteiset ja valikoivat kunnossapito- ja avustussopimukset irtisanotaan päättymään siten, että niiden viimeinen voimassaolopäivä on 30.5.2020;
- teknisen lautakunnan laatimat Rovaniemen kaupungin yksityistiekäytännöt (TekLa 30.1.2019 §5) saatetaan voimaan toistaiseksi, ja uudet yksityistielaissa tarkoitettujen tiekuntien avustamisen kriteerit valmistellaan tekniselle lautakunnalle hyväksyttäväksi 1.2.2020 mennessä;
- kunnan yleiseen toimialaan kuuluvat omien teiden tai sopimusteiden avustamisen kriteerit valmistellaan kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi 30.5.2020 mennessä. Valmistelussa otetaan hallinnon yleisten periaatteiden ohella huomioon erityisesti tarveharkinta ja sosiaaliset perusteet.
Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan mm. tiekuntien perustamisen määräajasta. Elinvoimalautakunta puolestaan päätti 25.2.2020 § 20, että kaupunginhallituksen määrittämää määräaikaa 30.5.2020 siirretään 31.12.2020 voimaantulevaksi.
Elinvoimalautakunnan päätöksen 25.2.2020 § 20 esittelytekstissä todetaan, että voimassa olevat kunnossapito- ja avustussopimukset tai vanhan käytännön perusteella syntyneet yksityisteiden kunnossapito- ja avustussopimukset irtisanottiin päättymään siten, että niiden viimeinen voimassaolopäivä on 30.5.2020. Edelleen esittelytekstissä todetaan, että vanhan käytännön perusteella syntyneet, kiinteistöjen omien teiden sekä ns. sopimusperusteiden erityisperusteiset ja valikoivat kunnossapito- ja avustussopimukset irtisanotaan päättymään siten, että niiden viimeinen voimassaolopäivä on 30.5.2020. Näin ollen kaupunginhallituksen päätös 25.2.2019 § 76 on tältä osin laitettu täytäntöön.
Elinvoimalautakunnan päätöksellä 25.2.2020 § 20 on siirretty yksityistiekuntien perustamisen määräaikaa 31.12.2020 saakka. Elinvoimalautakunta on käsitellyt yksityisteiden kunnossapitoa edelleen kokouksessaan 29.9.2020 § 126, ja päätöksen esittelytekstissä mainitaan, että elinvoimalautakunta on siirtänyt kaupunginhallituksen määrittämää määräaikaa yksityistiekuntien perustamisessa 31.12.2020 voimaantulevaksi.
Elinvoimalautakunnan 25.2.2020 § 20 esittelytekstissä määräajan siirtämistä on perusteltu tiekuntien perustamisen viivästymisellä. Lisäksi on todettu, että tiekuntien valmiudet toimintansa käynnistämiseen ovat olleet keskeneräiset, toimintojen käynnistämistä on hidastanut yksityistietoimitusten määrä, y-tunnusten hankinta pankkien vaatimuksesta sekä tiekuntien taloudellinen ja toiminnallinen valmius tiensä kunnossapidon aloittamiseksi.
Tiekuntien perustaminen on viivästynyt eikä elinvoimalautakunta ole saanut valmiiksi uusia yksityistielaissa tarkoitettujen tiekuntien avustamisen kriteerejä kaupunginhallituksen asettamassa määräajassa 1.2.2020. Kaupunginhallitus päätti määräajasta kokouksessaan 25.2.2019 § 76, päätöksen kohta nro 6.
Valmistelun ollessa edelleen kesken, elinvoimalautakunta on päättänyt kokouksessaan 29.9.2020 § 126 tavasta, jolla yksityisteiden kunnossapito toteutetaan 15.5.2021 asti. Käytännössä on ratkaistu yksityisteiden kunnossapidon toteuttamistapa talvikaudelle 2020 - 2021.
Yksityisteiden avustuskriteerien valmistelua on jatkettu elinvoimalautakunnan kokouksessa 27.10.2020 § 142. Päätöksen esittelytekstissä mainitaan seuraavaa:
Tiekuntien perustamisajan päätyttyä 31.12.2020 yksityistieavustuksien hakeminen kunnossapitokaudelle 1.7.2021- 30.6.2022 voidaan aloittaa. Avustuksien myöntämistä varten tulee olla laadittuna yksityistieavustusten myöntämisperusteet. Myöntämisperusteiden laatimisen pohjaksi elinvoimalautakunta määrittää yksityisteiden avustuskäytännöt, jotka sisältävät avustusmuodot (avustus kunnossapitona, rahallinen avustus, korjaus- ja perusparannusavustukset) sekä avustuksien ehdot ja aikataulut.
Yksityisteiden avustuskäytännöt on esitetty liitteessä 1.
Elinvoimalautakunta päätti 27.10.2020 § 142, että yksityistieavustuksien myöntämisperusteet laaditaan liitteessä 1 esitettyjen avustuskäytäntöjen mukaisesti, ja että elinvoimalautakunta päättää yksityisteiden avustuksien myöntämisperusteista myöhemmin ja ennen päätöstä asiasta pyydetään kylien kehittämisjaoston lausunto.
Elinvoimalautakunnan päätöksenteko osoittaa, että yksityisteiden avustuskriteerit ovat edelleen valmistelussa ja yksityisteiden kunnossapidosta on päätetty väliaikaisesti, jotta uudet kriteerit ehditään hyväksyä ja tiekunnat ehtivät tehdä perustamistoimenpiteensä 31.12.2020 mennessä.
Valituksenalaisessa päätöksessä on pääasiassa kyse valmistelusta, joten valitus tulee jättää tältä osin tutkimatta. Muilta osin valitus tulee hylätä.
Lisäksi kaupunki viittaa siihen, mitä se on erikseen oikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä lausunut.