Perustelut
Elinvoimalalautakunta on 20.6.2023 kokouksessaan palauttanut valtuustoaloitteen uudelleen valmisteltavaksi seuraavanlaisella evästyksellä:
Työllisyyspalvelut suunnittelevat jakomenettelyn ja hallintamallin siltä pohjalta, että stipendit jaetaan suoraan opiskelijoille ja miettivät vuosittain jaettavan summan. Kiinnostuneita yrityksiä ei tarvitse erikseen kartoittaa, vaan nimenomaan selvittää vastauksessa kuvaillun Harjoittelupankin kaltaisen alustan perustamista ja sen kustannuksia. Suunnittelu- ja selvitystyö tehdään vuoden 2023 loppuun mennessä / valtuustokauden 23-24 loppuun mennessä. Malli jalkautetaan, kun rahastosta tuottoja on taas saatavissa.
Työllisyyspalveluiden vastaus valtuustoaloitteen jatkoevästykseen:
Jakomenettelyn ja hallintamallin suunnittelu
Mikäli harjoittelustipendejä halutaan suunnata rajatusti nimenomaan korkeakoulutettujen harjoittelumahdollisuuksiin, olisi parempi antaa stipendien haku ja hallinnointi niiden korkeakoulujen tehtäväksi, joiden opiskelijoille ko.tukea halutaan jakaa. Mikäli jako ja hallinnointi tapahtuisi Rovaniemen kaupungin toimesta, tulisi työllisyyspalveluihin osoittaa resurssi ko.tehtävää varten. Tehtävän vaatimaa resursointia on todella vaikea arvioida ja toteuttaa, mikäli jaettavan rahan määrä (stipendien määrä) perustuu rahastosta saataviin tuottoihin, joka voi vaihdella eri vuosina. Lisäksi kaupunginhallituksen hyväksymässä talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2025-2027 laadintaohjeessa on linjattu, että uusia virkoja tai toimia ei perusteta, mikäli talousarvion ja -suunnitelmakauden määrärahakehys kasvaa pois lukien vakanssit, jotka on välttämättä perustettava kaupungin lakisääteisten velvoitteiden hoitamiseksi.
Tällä hetkellä esimerkiksi Lapin yliopisto myöntää 1800 euron vouchereita 3 kuukauden harjoittelujaksoille. Ammattikorkeakoulun puolella harjoittelutuki-järjestelmää ei ole lainkaan.
Jos kaupungin myöntämä tuki olisi samansuuruinen kuin voucher, tarkoittaisi se, että esimerkiksi 300:lle opiskelijalle myönnettävät harjoittelustipendit kustantaisivat yhteensä 540 000€. Mikäli stipendejä myönnettäisiin vuosittain 500:lle opiskelijalle, olisi kustannukset 900 000€. Koska rahaston tulevia tuottoja on vaikea ennustaa, on täysin mahdotonta laatia tarkkaa jakomenettelyä ja arvioida määrärahan riittävyyttä tai tarvetta eri vuosina. Mikäli stipendejä myönnettäisiin vain silloin kun rahastosta saadaan tuottoja, olisi niiden ennakointi ja markkinointi opiskelijoille haasteellista.
Työllisyyspalvelut esittää, että jakomenettelyn ja hallintamallin suunnittelu ja toteutus olisi korkeakoulujen tehtävää, ja että kaupunginhallitus myöntäisi Arktisen tutkimuksen ja koulutuksen sekä Rovaniemen kaupungin kehittämisrahastosta määrärahoja opiskelijoiden harjoittelutuelle suoraan korkeakouluihin. Näin rahojen hallinnointi ja jakaminen tapahtuisi siellä, missä on paras asiantuntemus opiskelijoiden tarpeisiin ja erilaisiin harjoittelujaksoihin. Myös opiskelijoille markkinointi olisi helpompaa ja suorempaa kuin kaupungin toteuttamana.
Tärkeää on myös huomioida, että eri koulutusasteiden rahoitusmallit kannustavat oppilaitoksia edistämään harjoittelu- ja työpaikkojen saamista opiskelijoilleen. Oppilaitoksilla on myös ollut omia hankkeita harjoittelupaikkoihin liittyen, muun muassa vuoden 2023 lopussa päättynyt Lapin yhteinen harjoittelupolku -hanke https://www.eura2014.fi/rrtiepa/projekti.php?projektikoodi=S22304. Hankkeen lopputuotoksesta kuvaus täällä: https://lapinluotsi.fi/tyovoimaalappiin/harjoittelut/
Harjoittelupankin kaltaisen alustan perustamisen ja sen kustannusten selvittäminen
Harjoittelupankkialustana Lapin yliopistolla on olemassa Tuudo- ja Aarresaari-järjestelmät. Ammattikorkeakoulussa puolestaan on käytössä Tuudo, Jobiili sekä Teams -kanavat. Työllisyyspalvelut eivät näe tarkoituksenmukaisena sitä, että Rovaniemen kaupunki lähtisi rakentamaan vielä uutta ja erillistä harjoittelupankki-alustaa edellämainittujen lisäksi. Alustan kehittäminen ja ylläpitäminen vaatii erityisosaamista ja pitkäkestoista resurssointia. Lisäksi tulisi varmistaa tietosuojaan liittyvät turvallisuusvaatimukset. Kaupungin roolina voisi pikemminkin olla viestin välittäminen opiskelijoiden harjoittelupaikkojen merkityksestä alueen elinvoimalle sekä veto- ja pitovoimalle. Mikäli uuden, erillisen harjoittelu- tai osaajapankin rakentaminen nähdään tarpeelliseksi, tulee alustan kehittämistyö pystyä hankkeistamaan ja rahoittamaan ulkopuolisella rahoituksella. Kaupungin on varauduttava järjestelmän ylläpitokustannuksiin hankkeen päätyttyä. Uusien tietojärjestelmien kehittämistyöstä ja hankinnoista vastaa kaupungin tietohallinto. Huomioitavaa on myös, että harjoittelupankin ylläpitämiseen, viestintään ja markkinointiin sekä kehittämiseen tarvitaan resursointia.
Tällä hetkellä Rovaniemen kaupunkikonsernin tarjoamia harjoittelu- tai opinnäytetyön mahdollisuuksia ei ole koottu yhteen. Työllisyyspalvelut esittävätkin, että työssä lähdettäisiin liikkeelle kokoamalla yhteen kaupunkikonsernin harjoittelu- ja opinnäytetyön mahdollisuudet yhteen paikkaan, esimerkiksi nettisivuille opiskelijoiden helposti löydettäväksi . Lisäksi kehitettäisiin organisaation sisäistä toimintamallia ja koordinaatiota harjoittelumahdollisuuksien lisäämiseksi kaupungin organisaatioissa.
Vastauksena valtuustoaloitteen jatkoevästykseen työllisyyspalvelut siis toteaa, että
- Elinvoimalautakunta esittäisi kaupunginhallitukselle, että se myöntäisi Arktisen tutkimuksen ja koulutuksen sekä Rovaniemen kaupungin kehittämisrahastosta korkeakouluille rahaa opiskelijoiden harjoittelustipendeihin rahaston tuoton verran.
- Uutta erillistä tietojärjestelmää (harjoittelupankki) ei lähdetä rakentamaan vaan markkinoidaan yrityksille nykyisiä alustoja ja lisätään muutenkin viestintää alueen yrityksille harjoittelupaikkojen tärkeydestä opiskelijoiden alueelle jäämiseksi. Lisäksi jatketaan yhteistä vuoropuhelua opiskelijoiden ja opiskelijajärjestöjen kanssa asian edistämiseksi.
- Kaupunkikonsernin harjoittelu- ja opinnäytetöiden mahdollisuudet lähdetään kartoittamaan ja kokoamaan yhteen paikkaan työllisyyspalveluiden toimesta. Työ kestää vuoden 2024 syksyyn saakka. Työssä huomioidaan myös ammatillisen koulutuksen harjoittelutarpeet ja ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien harjoittelumahdollisuuksien edistäminen korkeakouluopiskelijoiden lisäksi.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi
Elinvoimalautakunta hyväksyy edellä esitetyn vastauksen valtuustoaloitteeseen ja päättää lähettää sen jatkovalmisteltavaksi kaupunginhallitukselle harjoittelustipendien rahoittamisen osalta.
Päätös
Elinvoimalautakunta kuuli asiassa palvelualuepäällikkö Sanna Mäensivua.
Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.