Kaupunginhallitus, kokous 30.5.2022

§ 195 Lausunto oikaisuvaatimuksen johdosta

ROIDno-2021-4545

• Janne Sandgren, vt. konsernitalouspäällikkö, janne.sandgren@rovaniemi.fi

Kaupunginhallituksen 28.3.2022 päätöksestä "Tilinpäätös ja toimintakertomus 2021" on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksessa esitetään Rovaniemen kylien kehittämissäätiö sr:n poistamista tilinpäätöskäsittelystä, sillä perusteella että säätiö ei kuuluisi kuntakonserniin ja konsernitilinpäätöksen piiriin kuuluvaksi yhteisöksi.

Kuntalain (410/2015) 6 §:n 1 momentin (419/2021) mukaan ”[y]hteisö, jossa kunnalla on kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tai 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu määräysvalta, on kunnan tytäryhteisö. Kunta tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin. Mitä tässä laissa säädetään kunnan tytäryhteisöstä, sovelletaan myös kunnan määräysvaltaan kuuluvaan säätiöön”.
Esitetyn vaatimuksen kannalta oleellista on arvioida Rovaniemen kaupungin ja Rovaniemen kylien kehittämissäätiön suhdetta mainittujen kirjanpitolain säännösten näkökulmasta. Oleellinen kysymys on se, onko Rovaniemen kaupungilla määräysvalta kyseiseen säätiöön.

Kirjanpitolain 1:5:n 1 momentin mukaan ”[k]irjanpitovelvollisella katsotaan olevan määräysvalta toisessa kirjanpitovelvollisessa tai siihen verrattavassa ulkomaisessa yrityksessä (kohdeyritys), jos:

1) kirjanpitovelvollisella on enemmän kuin puolet kohdeyrityksen kaikkien osakkeiden tai osuuksien tuottamasta äänimäärästä ja tämä äänten enemmistö perustuu omistukseen, jäsenyyteen, yhtiöjärjestykseen, yhtiösopimukseen tai niihin verrattaviin sääntöihin taikka muuhun sopimukseen;

2) kirjanpitovelvollisella on oikeus nimittää tai erottaa enemmistö jäsenistä kohdeyrityksen hallituksessa tai siihen verrattavassa toimielimessä taikka toimielimessä, jolla on tämä oikeus, ja oikeus perustuu samoihin seikkoihin kuin 1 kohdassa tarkoitettu ääntenenemmistö; tai

3) kirjanpitovelvollinen muuten tosiasiallisesti käyttää määräysvaltaa kohdeyrityksessä”.

Säännösten perusteella määräysvalta syntyy, mikäli emoyhtiö, tässä tapauksessa kunta joko 1) omistaa yli puolet kohdeyhteisön äänivallasta tai 2) sillä on oikeus nimittää tai erottaa enemmistö kohdeyhteisön hallituksen tai vastaavan elimen jäsenistä, taikka 3) käyttää tosiasiallista määräysvaltaa yhteisössä.

Säätiölain (487/2015) 3 luvun 1 §:n mukaan ”[s]äätiöllä on oltava hallitus. Säätiön säännöissä voidaan määrätä, että säätiöllä on tai voi olla 15 §:ssä tarkoitettu toimitusjohtaja ja että säätiöllä on 19 §:ssä tarkoitettu hallintoneuvosto”.
Säätiölain 3 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan ”[h]allitus täydentää itse itseään, jollei säännöissä määrätä toisin. Jos säätiöllä on hallintoneuvosto, valitsee hallintoneuvosto hallituksen jäsenet, jollei säännöissä määrätä toisin”. Edelleen säätiölain 3 luvun 19 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti ”hallintoneuvosto: valitsee hallituksen jäsenet”.

Rovaniemen kylien kehittämissäätiö -nimisen säätiön sääntöjen 5 §:n 1 momentin mukaan ”[s]äätiön hallintoneuvostona toimii Rovaniemen kaupunginhallitus”. Sääntöjen 7 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan hallintoneuvoston ”[v]uosikokouksessa käsitellään seuraavat asiat: -- 5. valitaan hallituksen jäsenet ja varajäsenet ottaen huomioon, mitä näiden sääntöjen 8 §:ssä on määrätty”. Edelleen sääntöjen 8 §:n 1 momentin mukaan ”[s]äätiön omaisuutta ja asioita hoitaa ja säätiötä edustaa hallitus, johon hallintoneuvosto valitsee viisi jäsentä ja kullekin jäsenelle henkilökohtaisen varajäsenen”.

Kuntalain 6 §:n 1 momentin tarkoittama määräysvalta syntyy kirjanpitolain 1:5.1,2:n perusteella. Koska Rovaniemen kaupunginhallitus on Rovaniemen kylien kehittämissäätiö -nimisen säätiön sääntöjen mukaan säätiön hallintoneuvosto, jolla taas sääntöjen mukaan on toimivalta nimittää säätiön hallitus, muodostuu määräysvalta. Näin ollen Rovaniemen kylien kehittämissäätiö -nimisen säätiön on katsottava kuuluvan kuntalain 6 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla Rovaniemen kaupungin kuntakonserniin kunnan tytäryhteisönä, joksi tässä tapauksessa katsotaan samaisen säännöksen perusteella myös säätiömuotoinen yhteisö.

Oikaisuvaatimus on tehty kuitenkin sellaisesta päätöksestä joka on kuntalain 136 §:n mukaista valmistelua. Valmistelua koskevaan asiaan ei voi tehdä oikaisuvaatimusta tai hakea muutosta.

• Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää jättää asian tutkimatta.

Oikaisuvaatimuksen tekijä

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:

• se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

• kunnan jäsen.

Valtuuston päätökseen saa hakea muutosta

• kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

• päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,

• päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai

• päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Viranomainen, jolle kunnallisvalitus tehdään, on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus

Postiosoite: PL 189, 90101 Oulu

Käyntiosoite: Isokatu 4, Oulu

Sähköpostiosoite: pohjois-suomi.hao(at)oikeus.fi

Faksinumero: 029 5642 841

Puhelinnumero: 029 5642 800 (vaihde)

Asiakaspalvelu avoinna: ma - pe kello 8.00 – 16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3. vaatimusten perustelut;

4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään, mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmä kohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rovaniemen kaupungin kirjaamosta.

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 25, 2. kerros, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi,

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15.

Pöytäkirjan allekirjoitus- ja tarkastuspäivä sekä pöytäkirjan yleiseen tietoverkkoon nähtäväksi vientipäivämäärä on esitetty kunkin pöytäkirjan allekirjoitussivulla.

Asianosaiselle lähetettyyn otteeseen on merkitty päätöksen lähettämispäivä ja -tapa.