Kaupunginvaltuusto, kokous 17.6.2024

§ 33 Rovaniemen kaupungin hyvinvointi- ja turvallisuusraportti 2023

ROIDno-2020-1820

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Perustelut

Asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on kaupungin perustehtävä ja kuntastrategian suunnittelussa tulee ottaa huomioon asukkaiden hyvinvointi (kuntalaki § 1, § 37). Strategisessa suunnittelussa on asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet (laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä § 6).

Rovaniemellä kaupungin strategiset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet on asetettu toukokuussa 2022 hyväksytyssä Rovaniemen kaupunkistrategia 2030 –asiakirjassa ja sitä tukevassa tarkemman tason Rovaniemen kaupungin hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmassa vuosille 2022-2025 (KV 15.11.2021, päivitetty KV 12.12.2022).

Hyvinvointi- ja turvallisuusraportti osana strategista suunnittelua

Laki sosiaali– ja terveydenhuollon järjestämisestä § 6 edellyttää, että kunnassa raportoidaan kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi laaditaan  laaja hyvinvointikertomus valtuustokausittain. Vuosittaisen raportoinnin toteutumista myös seurataan kuntajohdon TEA-viisarin tiedonkeruussa ja se vaikuttaa kaupungille maksettavaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäosaan eli HYTE-kertoimeen.

Hyvinvointikertomustyö tuottaa tietoa sekä kaupungin sisäiseen tarpeeseen että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen alueellisen yhteistyön kehittämiseen. Sisäisesti  tietoa on mahdollista hyödyntää osana talouden ja toiminnan vuosittaista suunnitteluprosessia ja ulkoisesti erityisesti sovitettaessa yhteen kaupungin, hyvinvointialueen, järjestöjen ja muiden olennaisten toimijoiden hyte-työtä.

Liitteenä 1 olevassa vuoden 2023 hyvinvointi- ja turvallisuusraportissa tarkastellaan tilastotiedon kautta rovaniemeläisten hyvinvoinnin ja terveyden tilannetta ja kehitystä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle asetettuihin tavoitteisiin (4) kytkeytyen. Keskeisimpiä indikaattoreita tulkintoineen on nostettu raportin tekstiosioon. Lopussa on liitteenä laaja indikaattoripaketti, jota voi hyödyntää syventävänä tietona. 

Tässä suppeassa, vuosittaisessa raportissa tarkastelun painopiste on lyhyen aikavälin muutoksessa ja tuloksia verrataan mahdollisuuksien mukaan väestömäärältään samankaltaisiin verrokkikuntiin, Lappiin ja koko maahan. Pidemmän aikavälin vertailua tehdään laajassa, valtuustokausittaisessa hyvinvointikertomuksessa. Tilastollisen tiedon osalta on huomioitava, että useat kansalliset tilastot päivitetään vuosittain joko loppukevään tai syksyn aikana. Osa tilastoista päivittyy siten, että esimerkiksi vuonna 2024 päivitetään vuoden 2022 tiedot. Raportissa on käytetty uusinta saatavilla olevaa tietoa.

Kyseessä on ensimmäinen vuosittainen raportti hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa ja raportin sisältö painottuu entistä enemmän kaupungin rooliin ennaltaehkäisyssä. Siinä myös kuvataan laajasti kaupungin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa muuttuneessa toimintaympäristössä ja sitä voidaan hyödyntää eri toimijoiden vastuiden sekä yhteisten tavoitteiden tunnistamisessa.Tiedontuotantoon ja raportin laadintaan on osallistunut laajasti asiantuntijoita ja työntekijöitä organisaation eri palvelualueilta, järjestöistä sekä Lapin hyvinvointialueelta.

Keskeiset huomiot ja havainnot

1. Takaamme lasten ja nuorten turvallisen kasvun

  • Vuoteen 2021 verrattuna useampi on kokenut koulukiusaamista kerran viikossa. Kiusatuksi tuleminen oli suunnilleen yhtä yleistä ala- kuin yläkoulussa. Osuus on myös hieman vertailualueita korkeampi.
  • Peruskoululaisten koettu tyytyväisyys omaan elämään nuorempien osalta pysynyt lähes samana (83 %) ja yläkoululaisten osalta laskenut edelliseen mittaukseen verrattuna (68,4 % → 63,8 %).
  • Lasten ja nuorten mielen hyvinvointi on edelleen huolenaihe. Koettu vahva positiivinen mielenterveys laskenut (lukiolaiset 25,9 % → 22,5 % ja ammattioppilaitoksissa opiskelevat 29,3 → 25,7 %).
  • Nuorisotyöttömyys on Rovaniemellä viime vuodet ollut ennätysalhaisella tasolla ja selkeästi alle valtakunnallisen tason.
  • Syrjäytymisriskissä olevien nuorten aikuisten osuus on Rovaniemellä edelleen laskeva ollen matalampi kuin koko maassa keskimäärin.
     

2. Tuemme yhteisöllisyyden vahvistamista

  • Rovaniemen asuntokunnista 49 % on viimeisimmän saatavilla olevan tiedon mukaan yhden hengen asuntokuntia.
     

3. Kavennamme hyvinvointieroja

  • Kunnan yleinen pienituloisuusaste 14 %, kun koko maassa osuus keskimäärin 13,4 %. Lasten pienituloisuusaste jää tätä matalammaksi.
  • Rovaniemellä on kuntien välisessä vertailussa vähiten pitkäaikaisesti toimeentulotukea saaneita.
  • Työkyvyttömyysindeksi Rovaniemellä on hieman valtakunnallista tasoa korkeampi.
     

4. Edistämme terveellisiä elintapoja

  • Nuorten ja nuorten aikuisten ylipaino on ollut kasvussa, mutta vuoden 2023 Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan ylipainon lisääntyminen on pysähtynyt ja ammattioppilaitoksissa opiskelevien osalta vähentynyt kahdella prosenttiyksiköllä. Ylipainon lisääntyminen on ollut valtakunnallinen ilmiö.
  • Peruskoululaisten koettu terveydentila kehittynyt negatiivisesti, valtakunnallisessa vertailussa myös heikko. 8.-9. luokkalaisten hyvinvoinnin ja terveydentila heikentynyt useilla mittareilla ja vaatii seurantaa.
  • Perusopetuksen oppilaiden fyysisen toimintakyvyn valtakunnallisen mittaus- ja palautejärjestelmän eli MOVE-mittauksen tuloksissa viidesluokkalaista edellistä vuotta harvemman fyysinen toimintakyky oli heikko. 8. luokkalaisten MOVE-tuloksissa tilanne on huolestuttava sekä koko maassa että Rovaniemellä.
  • Lukiolaisten terveydentila näyttäytyy positiivisessa valossa useilla mittareilla.
  • Sairastavuusindeksi on Rovaniemellä hieman korkeampi, kuin koko maan taso. Se ilmaisee kunnan väestön sairastavuutta suhteessa koko maan tasoon.


Strategisena mittarina toimiva hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosa eli HYTE-kerroin on pidemmän aikavälin seurannassa kehittynyt positiiviseen suuntaan. Se kertoo, että hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on kaupungissamme tavoitteellista toimintaa, jota seurataan osana toiminnan ja talouden kokonaisuutta. Myös TEA-viisarin kaikkien sektorien kokonaispistemäärä on viime vuodet ollut nousujohteinen ja siihen on vaikuttanut erityisesti liikunnan ja kulttuurin osalta tapahtunut myönteinen kehitys.

Rovaniemeläisillä oli vuonna 2023 monipuolisesti mahdollisuuksia edistää terveyttään ja hyvinvointiaan. Omaehtoiselle liikunnalle, kulttuurille, harrastamiselle ja järjestöjen toteuttamalle vertaistuelle ja ryhmätoiminnalle oli hyvät mahdollisuudet. Huomioimme toiminnassamme kattavasti eri ikä- ja väestöryhmiä ja toimintaa pyritään järjestämään saavutettavalla sekä yhdenvertaisuutta edistävällä tavalla. Lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin haastavaan tilanteeseen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on panostettu niin toimenpitein ja toimintamallein kuin strategisellakin tasolla hyvinvoinnin teemavuoden kautta. Myös ikäihmisten omaehtoisen aktiivisen elämän ja osallistumisen tukeen oli mahdollisuuksia monipuolisesti.

Vuoden 2023 loppupuolella nähtiin korona-ajan vaikutusten hiipumista, kun esimerkiksi uimahallin kävijämäärät palautuivat korona-aikaa edeltävälle tasolle. Yhteisöllisyyden väheneminen ja toivottomuuden tunteet nähtiin yhtenä syynä mielen hyvinvoinnin haasteille ja yksinäisyyden lisääntymiselle, joten paluu toisten ihmisten keskuuteen voi lisätä hyvinvoinnin kokemusta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että se

  • hyväksyy liitteenä olevan Rovaniemen kaupungin hyvinvointi- ja turvallisuusraportin 2023,
  • lähettää sen tiedoksi kaikkiin toimielimiin ja
  • julkaistavaksi julkisena dokumenttina sähköisen hyvinvointikertomuksen verkkosivuilla www.hyvinvointikertomus.fi.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Perustelut

 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus 27.5.2024 § 141 esittää kaupunginvaltuustolle, että se

  • hyväksyy liitteenä olevan Rovaniemen kaupungin hyvinvointi- ja turvallisuusraportin 2023,
  • lähettää sen tiedoksi kaikkiin toimielimiin ja
  • julkaistavaksi julkisena dokumenttina sähköisen hyvinvointikertomuksen verkkosivuilla www.hyvinvointikertomus.fi.

Päätös

Ryhmäpuheenvuoron käyttivät

  • Marjo Rundgren (SDP)
  • Mari Ikonen (Vasemmisto)
  • Ella Keski-Panula (Vihreät)


Henri Ramberg liittyi kokoukseen etäyhteydellä kello 18.54 ja Maria-Riitta Mällinen siirtyi kokoustilasta etäyhteyteen kello 18.55. Raija Kerätär poistui kokouksesta kello 19.19 ja varavaltuutettu Seija Karvo liittyi kokoukseen kello 19.24. Miikka Keränen siirtyi kokoustilasta etäyhteyteen kello 19.27.

Kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Toimielimet

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

  • kunnan jäsen. 

Valtuuston päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

  • kunnan jäsen. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. 

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, 

  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai 

  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Hallinto-oikeus ei tutki yksinomaan vahingonkorvausperusteella tehtyä valitusta. Yksityisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvästä asiassa erimielisyys voidaan saattaa käräjäoikeuden käsiteltäväksi.

 

Valitusviranomainen

Viranomainen, jolle kunnallisvalitus tehdään, on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus                        

Postiosoite: PL 189, 90101 Oulu                                             

Käyntiosoite: Torikatu 34-40, Oulu                                                     

Sähköpostiosoite: pohjois-suomi.hao(at)oikeus.fi

Faksinumero: 029 5642 841

Puhelinnumero: 029 5642 800 (vaihde)

Asiakaspalvelu avoinna: ma - pe kello 8.00 – 16.15

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

  3. vaatimusten perustelut;

  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) säädetään.

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään, mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmä kohtainen.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rovaniemen kaupungin kirjaamosta.

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15.

 

Pöytäkirjan allekirjoitus- ja tarkastuspäivä sekä pöytäkirjan yleiseen tietoverkkoon nähtäväksi vientipäivämäärä on esitetty kunkin pöytäkirjan allekirjoitussivulla.

Asianosaiselle lähetettyyn otteeseen on merkitty päätöksen lähettämispäivä ja -tapa.