Perustelut
Riitta-Maija Hokkanen ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:
"Lähipalveluiden säilyttäminen digitalisaation rinnalla
Digitalisaatio on muuttanut palveluita nopeasti, mutta kaikkien kuntalaisten on voitava käyttää palveluja yhdenvertaisesti.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai taitoja käyttää digipalveluja sujuvasti. Syinä voivat olla esimerkiksi ikä, sairaus, kielivaikeudet tai puutteelliset laitteet ja verkkoyhteydet. Monille henkilökohtainen palvelu ja puhelinasiointi ovat edelleen välttämättömiä.
Lähipalvelut ja saavutettavat palvelut tukevat turvallista ja toimivaa arkea. Myös tiedottamisen tulee tavoittaa kaikki kuntalaiset, ei vain digikanavien käyttäjiä.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kunta:
-
Säilyttää riittävät lähipalvelut ja henkilökohtaisen asioinnin mahdollisuuden.
-
Huolehtii palveluiden saatavuudesta myös puhelimitse.
-
Kehittää digitukea yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
-
Tiedottaa palvelumuutoksista myös perinteisissä kanavissa.
-
Arvioi päätösten vaikutukset niihin kuntalaisiin, joille digipalvelut ovat haastavia.
-
Edistää saavutettavaa ja selkeää viestintää.
Kukaan ei saa jäädä palveluiden ulkopuolelle digitalisaation vuoksi."
Päätösehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.