Tekninen lautakunta, kokous 15.4.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 65 Oikaisuvaatimus, Katusuunnitelman hyväksyminen; Iivarinranta, Tasalantie ja Sepäntie

ROIDno-2025-104

Valmistelija

  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Kaupungininsinöörin päätöksestä 18.2.2025 § 7 (ROIDno-2025-104), Katusuunnitelman hyväksyminen; Iivarinranta, Tasalantie ja Sepäntie, on tehty neljä oikaisuvaatimusta. Oikaisuvaatimuksissa vaaditaan päätöksen palauttamista valmisteluun sekä katselmuksen järjestämistä. Vaatimusten perusteeksi on esitetty, että kaavan ajantasaisuuden arviointia ei ole suoritettu, alueen maanomistussuhteet ovat epäselviä, ja että suunnittelun lähtötiedot ovat olleet ylimitoitettuja (katuluokka 4), joka puolestaan on johtanut muun muassa liian leveään katualueeseen. Lisäksi on esitetty erinäisiä väitteitä liittyen katualueen infraan sekä puutteisiin osallisten osallistumisoikeudessa.  

Viranomainen katsoo, että esitetyille väitteille ei ole perustetta. Katusuunnitelma on tehty Alueidenkäyttölain 85 § 1 momentin mukaan siten, että katu sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset. Lisäksi osallisilla on ollut alueiden käyttölain 62 § mukainen mahdollisuus osallistua valmisteluun. Alueella on voimassa oleva asemakaava ja suunnitelma on tehty kaavan mukaisesti. Kaavan mukaista katualuetta hallinnoi Rovaniemen kaupunki. 

 

PERUSTELUT

Kaavan ajantasaisuus ja hankkeen kaavanmukaisuus

Alueella on voimassa Tasalantien katualueen osalta Lapin lääninhallituksen 12.07.1989 vahvistama asemakaava, Sepäntien osalla Lapin lääninhallituksen 8.1.1988 vahvistama asemakaava ja Iivarinrannan osalta kunnanvaltuuston 20.09.2004 hyväksymä asemakaava. Alueen asmakaavat ovat voimassa ja alue on rakentunut asemakaavojen mukaisesti. Katusuunnitelmat ovat toteutettu voimassa olevien asemakaavojen mukaisesti.  

 

Katualueen hallinta  

Asemakaavan voimaan tullessa katualue voi olla kokonaan tai osittain yksityisessä omistuksessa. Lainsäädäntö määrittelee perusteet katualueen siirtymisestä kunnan hallintaan ja omistukseen sekä katualueen haltuunotosta, mahdollisesta ilmaisluovutuksesta, katualueen korvaamisesta ja kunnan lunastusoikeudesta katualueeseen. 

Iivarinranta sijaitsee käytännössä kokonaan kaupungin omistaman kiinteistön alueella.

Katualueen siirtymisessä kunnan hallintaan tärkeintä on haltuunotto, haltuunottoja voi tehdä myös ennakkoon. Tasalantien alueella on tehty Maalaiskunnan aikana useita haltuunottoja ja haltuunottojen yhteydessä on sovittu ja maksettu maanomistajille korvauksia.

Katualue siirtyy kaupungin omistukseen normaalisti yleisen alueen toimituksella, joka on katusuunnitelmasta erillinen. Toimitusmenettelystä määrätään Kiinteistönmuodostamislaissa.

Tasalantien ja Iivarinrannan katualueet ovat kuitenkin vanhan rakennuskaavan mukaisia katuja. Maankäyttö- ja rakennuslain 218 §:n perusteella kaikki rakennuskaavojen haltuunotetut katualueet ovat siirtyneet kunnan omistukseen. Nyt kyseessä olevat katualueet ovat siis kaupungin riippumatta siitä, onko yleisen alueen mittauksia tällä kyseisellä katualueella tehty. Mahdolliset riitatilanteet käsitellään kiinteistötoimituksissa, eikä niillä ole vaikutusta katusuunnitelmaan.

 

Vuorovaikutus katusuunnittelussa 

Kuten alkuperäisessä  18.2.2025 päivätyssä katusuunnitelman hyväksymispäätöksessä on esitetty, katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 10.1.- 24.1.2025 välisen ajan. Nähtävillä olosta on ilmoitettu Lapin Kansassa 10.1.2025, asiakaspalvelupiste Osviitassa, sekä Rovaniemen kaupungin virallisella ilmoitustaululla osoitteessa rovaniemi.fi/ilmoitustaulu koko nähtävillä olon ajan. Määräaikaan mennessä katusuunnitelmaehdotuksista on jätetty yhteensä 25 muistutusta.  

Osallisten kiinteistöjen postilaatikoihin on lisäksi kirjeellä tiedotettu katusuunnittelun aloittamisesta sekä suunnitelmien nähtävillä olosta. Katusuunnitelmaluonnoksia on lisäksi esitelty Saarenkylä-Rovaniemen omakotiyhdistys ry:n järjestämissä ja tiedottamissa tilaisuuksissa Saarenkylän kirjastolla lokakuussa 2024 ja tammikuussa 2025 yhdistyksen kutsumana. 

Kaikki nähtävillä olon aikana jätetyt muistutukset on käsitelty ja niissä esitetyt seikat huomioitu katusuunnitelman hyväksymispäätöksen valmistelussa. Muistutusten johdosta on päätetty tehdä katusuunnitelmiin joitakin muutoksia ja nämä muutokset on lueteltu alkuperäisessä katusuunnitelman hyväksymispäätöksessä. Muilta osin muistutukset eivät ole antaneet aihetta katusuunnitelmien muuttamiseen. 

Kaupungininsinööri on hyväksynyt katusuunnitelmat päätöksellään 18.2.2025 7 §. Päätös on asetettu julkisesti nähtäville Rovaniemen kaupungin internet-sivuille. 

 

Katurakenteen mitoitus  

Oikaisuvaatimuksissa on esitetty, että katusuunnitelmissa suunnitteluperusteena eli suunnitelmien lähtökohtana olisi käytetty katuluokka 4:n mukaista kokoojakatua, joka olisi johtanut katurakenteiden virheelliseen ja ylisuureen mitoitukseen. Kuten jo katusuunnitelman hyväksymispäätöksessä todetaan “Katusuunnitelmaehdotuksissa on virheellisesti esitetty suunniteltujen katujen katuluokaksi 4. Kadut on suunniteltu katuluokan 5 mukaisesti.” Katusuunnitelmien lähtökohtana on siten ollut tarkoituksenmukainen katuluokka 5, pientaloalueen asuntokatu eli tonttikatu. Kyse on siis ollut kirjoitusvirheestä katuluokan numeron osalta, itse mitoitus on tehty oikein perustein. 

Myös kadun rakennekerroksiin ja ajoradan leveyteen on perusteluna edelleen voimassa, mitä katusuunnitelmapäätöksessä 18.2.2025 § 7 on esitetty. 

 

Katualueen infra 

Oikaisuvaatimuksissa on vaadittu siirrettäväksi tiettyjä katusuunnitelmissa esitettyjä valaisinpylväitä ja kaivoja, jotka koetaan suunnitelmissa sijoitetun väärään paikkaan kiinteistöjen kulkuväylille ja piha-alueille.  

Kunta huolehtii asemakaavoitetun alueen liikenne- ja katusuunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta sekä katualueella olevien ja sinne sijoitettavien kaapeleiden, järjestelmien ja rakenteiden yhteensovittamisesta katualueella. Katurakenteisiin sijoitetaan lukuisa määrä putkia, kaivoja, sähkökaapeleita, tiedonsiirtokaapeleita ja suojaputkia. Maan pinnalla voidaan havaita näistä järjestelmistä vain pieni osa, mutta tämä kaikki pitää huomioida eri järjestelmien, kuten katuvalaisimien, kaivojen ja erilaisten tekniikkakaappien sijoittelussa katualueelle. Esimerkiksi valaisimien keskinäinen sijoittelu tulee olla suunnitelmallinen huomioiden niiden valaisuominaisuudet sekä tasaisen valaistuksen aikaan saaminen ajoradalla. Yksittäisten valaisimien siirtäminen ei siten ole oikein mahdollista ilman, että myös vierekkäisten valaisimien sijoittelua tarkastellaan samalla uudelleen. Valaisimien suunnitelmallisella sijoittelulla on merkittävä vaikutus riittävän valaistuksen tuottamiseksi ja siten liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. 

Maan alle sijoitettavia tai olemassa olevia, katurakenteeseen liittymättömiä järjestelmiä, kuten tele- ja sähkönjakeluverkon tai vesihuoltoverkoston osia ei esitetä katusuunnitelmissa. Ne on kuitenkin suojaetäisyyksineen huomioitava katusuunnitelmissa esitettävien järjestelmien, kuten katuvalojen ja niiden pylväiden sekä sadevesikaivojen sijoittelussa. Katuvalaisimet ja kaivot muun ohella sijoitetaan katualueelle ja sijoittelussa huomioidaan myös kiinteistöjen rakennusluvan ja rakennusjärjestyksen mukaiset ajoneuvoliittymät (tonttiliittymät).  

Ollakseen luvallinen, ajoneuvoliittymä tulee olla esitetty rakennusluvassa ja se voi olla rakennusjärjestyksen mukaisesti enintään 5 metriä leveä. Niiltä osin kun mainittuja järjestelmiä on nyt suunnitelmissa sijoitettu luvattomien liittymien kohdalle tai ylileveään osaan liittymää, tulee liittymät saattaa rakennusluvan ja rakennusjärjestyksen mukaisiksi. Muilta osin rakennustyön aikana voidaan järjestelmiä yrittää siirtää ja sovittaa vallitsevaan ympäristöön ja rakenteisiin, kunhan tälle ei ole maan alla sijaitsevien järjestelmien puolesta tai muuta katurakenteen toimivuuteen tai liikenneturvallisuuteen haitallisesti vaikuttavaa estettä. Näiden järjestelmien suunnittelussa ja sijoittelussa pyritään huomioimaan myös vaikutus kiinteistöihin, mutta ensisijaisesti suunnittelu tehdään katurakenteen toimivuuden tarpeesta. 

Kiinteistöjen 698-16-3115-1 ja 698-409-33-30 kohdalla olevien valaisinpylväiden ja kaivojen siirtotarve on huomioitu jo 18.2.2025 tehdyssä katusuunnitelman hyväksymispäätöksessä. 

 

Katuvalaistus 

Oikaisuvaatimuksissa on nostettu esiin myös uusien katuvalojen sijoittuminen eri puolelle katua, kuin nykyiset katuvalot. Olemassa olevan valaistuslinjan puolella katualuetta sijaitsee myös eri laitetoimittajien ja operaattoreiden olemassa olevia kaapeleita, jotka haittaavat uuden valaistuslinjan toteuttamista nykyiseen sijaintiin. Kadun peruskorjauksessa katuvalaistus uusitaan kokonaisuudessaan kaapeleita, jalustoja, pylväitä ja valaisimia myöten. Suunnittelussa on katsottu kokonaisuutena edullisemmaksi toteuttaa katuvalaistus ja siihen liittyvä kaapelointi nykyistä katuvalaistusta vastakkaiselle puolelle katualuetta, jossa on enemmän tilaa sen sijoittamiselle. Näin mahdollistetaan myös katuvalaistusjärjestelmän mahdollisimman pitkä elinkaari, kun operaattoreiden kaapeleiden myöhemmät korjaus- tai lisäystarpeet eivät vaadi katuvalaistuksen kaapeloinnin ja jalustojen esille kaivamista eikä siten aiheuta niiden vaurioitumisen riskiä kaivutöiden yhteydessä. 

Katuvalaistuksessa nykyään käytettävien ledivalaisimien optiikka on varsin kehittynyttä vanhoihin kaasupurkauslamppuihin verrattuna. Valaisimissa on kohtuullisen tarkkarajaisesti ajoradalle kohdennettavissa oleva valokeila, ehkäisten vanhoille valaisimille tyypillisen, ympäristöön säteilevän hajavalon syntymisen. Uusissa katuvalaisimissa oleva takavalo elementti on rajattu lähelle pylvään jalustaa, jolla valaisimen taakse lähtevä häiritsevä valo on minimoitu. Takavaloelementillä pystytään siten vähentämään katuvalaisimen puolella tietä sijaitseville kiinteistöille kohdistuvaa hajavaloa. Katuvalaisimen etupuolelle tuleva valokomponentti on sen sijaan pidempi ja laajempi, rajautuen valaisemaan ajorataa koko sen leveydeltä.  

Myös valaisinpylväiden pituudella on suuri merkitys hajavalon ehkäisemisessä ja tästä syystä tonttikaduilla käytetään 6 metrin pituisia pylväitä. Lisäksi Rovaniemen kaupungin leditekniikalla toimivissa katuvaloissa käytetään automaattista yö-himmennystä, jolloin valaisimien tehoa lasketaan 50 prosenttia yön ajaksi. 

 

Autopaikkavelvoite 

Oikaisuvaatimuksissa viitattu asemakaavan määräys autopaikkamäärästä koskee kiinteistöjä, ei katualuetta. Kiinteistöjen on siten itse järjestettävä tarpeen mukainen määrä autopaikkoja. Kaupunki ei ole velvollinen osoittamaan kiinteistölle kuuluvia autopaikkoja katualueelle. Kadunvarsille pysäköinti on mahdollista väliaikaista ja lyhyttä asiointi- tai vieraspysäköintiä varten, milloin se ei esimerkiksi liikenneturvallisuuden tai kadun kunnossapidon mahdollistamiseksi ole kiellettyä. 

 

Kasvillisuus ja aitarakenteet katualueella 

Alueella on paikoin katualueella olevia puita, pensaita sekä aitarakenteita. Asemakaavan mukainen katualue tarvitaan kokonaisuudessaan käyttöön katurakenteiden vaatiman tilatarpeiden vuoksi. Kasvillisuus, joka sijaitsee asemakaavan mukaisella katualueella joudutaan näin ollen rakentamisen mahdollistamiseksi alueelta poistamaan. Sama koskee katualueella sijaitsevia aita- tai muita vastaavia rakenteita. 

 

Suojatieyhteys Tasalantien ja Napapiirintien risteykseen 

Oikaisuvaatimuksessa on tehty esitys suojatien rakentamisesta Tasalantien ja Napapiirintien liittymään Napapiirintien ylitykselle. Napapiirintie on valtion tieväylä, jota hallinnoi Lapin Ely-keskus. Kaupungin ja Ely-keskuksen kesken tullaan käymään keskustelu siitä, olisiko toivottu suojatieyhteys jotenkin järjestettävissä risteyksen läheisyyteen. Tähän katusuunnitelman toteuttamiseen kyseinen suojatieyhteys ei kuitenkaan liity. 

 

Katselmuksen järjestäminen 

Oikaisuvaatimuksissa on esitetty teknistä lautakuntaa toimittamaan kohteessa katselmuksen. Oikaisuvaatimuksissa ei ole esitetty sellaisia seikkoja joiden todentaminen edellyttäisi katselmuksen suorittamista maastossa, vaan asian ratkaisemisen kannalta olennaiset perusteet on esitetty suunnitelmissa ja katusuunnitelmapäätöksen esittelyssä sekä edellä tässä esittelyssä. 

 

Lopuksi 

Edellä ja alkuperäisessä katusuunnitelman hyväksymispäätöksessä on esitetty perusteluja sellaisiin oikaisuvaatimuksissa esitettyihin seikkoihin, jotka liittyvät katusuunnitelmaan, sen tarkoituksenmukaisuuteen tai sen toteuttamisen edellytyksiin. Vaatimukset tai huomiot, joilla ei ole katsottu olevan merkitystä katusuunnitelman hyväksymismenettelyssä, on jätetty perusteluissa huomiotta. 

Oikaisuvaatimuksissa ei ole esitetty sellaisia seikkoja joiden perustella kaupungininsinöörin päätöstä 18.2.2025 § 7 (ROIDno-2025-104), Katusuunnitelman hyväksyminen; Iivarinranta, Tasalantie ja Sepäntie tulisi muuttaa.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta hylkää oikaisuvaatimukset edellä esitetyillä perusteilla.

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia ja kaavoituspäällikkö Markku Pyhäjärveä.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tehneet, yhdyskuntatekniikan yksikkö