Perustelut
Tuomas Koskiniemi on jättänyt valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:
"Rovaniemi on kärkikastissa Mitä tulee parkkeerauksen hintaan. 2€/h on järkyttävän suuri hinta ja se näkyy jo keskustan yrittäjien kukkarolla. Meillä esimerkiksi useita partureita, kivijalkamyymälöitä ja terveydenhuoltoa keskustassa. Kaikki yritykset joilla käy asiakkaita kärsivät näistä järkyttävän kalliista pysäköintimaksuista. Rovaniemi pelaa tällä hetkellä automarkettien taskuun ja asiakkaat valuu kaupungin ulkopuolelle. Ehdotan, että Rovaniemi laskee parkkeerauksen hintaa 50% ja lisää ilmaista pysäköintiä systemaattisesti kaupungin alueella. Tämä elvyttäisi yrittyksiä ja lisäisi yrittämisen kannattavuutta keskustassa. Samalla ehdotan että keskustan alueelle maalataan sähköpotkulaudoille ja muille vastaaville härveleille parkkialueita."
Yhdyskuntatekniikan vastaus aloitteeseen pysäköintimaksuista:
Yritysten kannalta on jokseenkin olennaista, että niiden asiakkaille on tarjolla pysäköintipaikkoja kohtuullisen etäisyyden päässä palveluista ja että pysäköintipaikkoja on myös kohtuullisesti saatavilla. Pohjimmiltaan maksullisuudella varmistetaan juuri tätä asiointipysäköinnin saatavuutta. Maksullisuudella varmistetaan myös, että pysäköintipaikoissa on vaihtuvuutta, eikä paikkoja käytetä pitkäaikaiseen pysäköintiin.
Kaupungille aiheutuu jatkuvia kustannuksia kadunvarsipysäköinnin järjestämisestä ja ylläpidosta. Tällaisia kustannuksia ovat pysäköintipaikkojen rakentamisesta ja kunnossapitodosta sekä pysäköinnin valvonnasta aiheutuvat kustannukset. Kustannukseksi voidaan katsoa myös pysäköinnin vaatiman maa-alan käyttämisestä pysäköintiin, joka on tällöin pois huomattavasti tuottavammasta rakennusmaasta. On myös perustellumpaa kattaa näitä kustannuksia aiheuttamisperiaatteella käytöön perustuvilla pysäköintimaksuilla, kuin käyttämällä niihin verovaroja. Maksut kohdistuvat tällöin tasapuolisemmin pysäköintipaikkoja käyttäville. Verovaroin ylläpidettävien pysäköintipaikkojen ylläpitoon osallistuisivat myös ne, jotka eivät pysäköintipaikkoja itse tarvitse.
Pysäköinnin maksullisuuden tavoitteena on osaltaan myös kestävien kulkumuotojen, kuten pyöräilyn ja joukkoliikenteen, käytön edistäminen.
Maksullisuuden edut aikarajoitettuun (kiekkopaikat) pysäköintiin verrattuna ovat:
- maksullisuus mahdollistaa pidemmänkin pysäköinnin ja pidempi asiointi keskustassa on palvelutarjonnan kannattavuuden kannalta toivottavaa
- usein asiointi ja työtehtävät vaativat yli kahden tunnin pysäköintiä
- kiekkopysäköinti suosii autolla siirtymistä asiointikohteiden välillä
- pitkä kiekkopysäköintiaika (3 - 4 h) aiheuttaa säännöllisen työpaikka- ja asukaspysäköinnin siirtymisen kiinteistöiltä kadunvarsipaikoille.
Mobiilisovellusta käyttäessä pysäköinnistä maksaa puolestaan vain siltä ajalta, mihin tosiasiallisesti on tarve, jolloin pysäköintimaksun suuruus pysyy varsin kohtuullisena. Pysäköinnin maksullisuus on käytössä yleisesti suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa.
Vertailun vuoksi maksuja kaupunkien ydinkeskustoissa:
- Seinäjoki 2,00 €/h
- Hämeenlinna 2,00 €/h
- Espoo 2,00 €/h
- Vantaa 2,00 €/h
- Lappeenranta 2,20 €/h
- Rovaniemi 2,20 €/h
- Vaasa 2,20 €/h
- Lahti 2,50 €/h (lokakuun alusta)
- Kotka 2,50 €/h
- Jyväskylä 3,00 €/h
- Oulu 3,20 €/h
- Tampere 3,20 €/h
- Turku 3,60 €/h
- Helsinki 4,00 €/h
Edellä mainituista syistä johtuen yhdyskuntatekniikan yksikkö toteaa, että pysäköintimaksujen alentamiseen tai poistamiseen ei ole perusteltua ryhtyä.
Yhdyskuntatekniikan vastaus parkkialueiden osoittamisesta sähköpotkulaudoille:
Rovaniemen kaupunki on antanut ohjeistusta mikroliikkumispalveluiden operaattoreille välineiden pysäköinnistä muun muassa seuraavasti:
Kulkuvälineiden pysäköintiä säädellään ja valvotaan tieliikennelain pysäköintisäännösten ja liikennemerkeillä osoitetun liikenteenohjauksen mukaisesti. Kulkuvälineillä, jotka laissa rinnastetaan polkupyörään, saa polkupyörän tapaan pysäyttää tai pysäköidä myös jalkakäytävälle, kuitenkin niin, ettei siitä aiheudu kohtuuttomasti haittaa muulle kulkemiselle. Jalkakäytävälle tulee jäädä pysäköinnistä huolimatta vähintään kaksi metriä vapaata kulkutilaa. Kulkuvälinettä ei saa jättää ajoradalle, autojen pysäköintipaikoille, pyörätelineisiin tai paikkaan, jossa se aiheuttaa törmäys- tai kaatumisvaaran. Pysäköinti on kielletty myös puistojen ja katujen viheralueilla.
Operaattorilla on vastuu huolehtia siitä, ettei pysäköinnistä synny merkittävää haittaa. Mikäli potkulautoja on pysäköity niin, että niistä aiheutuu vaaraa tai merkittävää haittaa, on operaattorin reagoitava mahdollisimman nopeasti siirtämällä lautoja. Väärään paikkaan pysäköidyt kulkuvälineet voivat aiheuttaa erityistä vaaraa mm.
näkövammaisille ja liikuntaesteisille, joten esteettömyyteen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Sähköpotkulautoja vuokraavaa operaattoria on myös ohjeistettu teknisesti rajaamaan vilkkain kävelykatualue (Lordiaukion ympäristö) siten, että pysäköinti sinne ei ole mahdollista.
Joissakin kaupungeissa on vilkkaimilla alueilla osoitettu sähköpotkulaudoille pysäköintipaikkoja maalaamalla tai telineillä. Rovaniemellä on keskustassa varsin rajoitetusti tilaa kiinteästi osoitettaville potkulautojen pysäköintipaikoille ja toistaiseksi on pidättäydytty paikkojen osoittamisesta. Palautetta potkulautojen pysäköinnin ongelmista on toistaiseksi tullut niukasti. Saatu palaute on pääsääntöisesti kohdistunut ydinkeskustan ulkopuolisille pyöräteille vaarallisiin paikkoihin jätettyihin potkulautoihin. Näistä tilanteista on annettu palautetta operaattorille.
Yhdyskuntatekniikan yksikkö toteaa, että sen tiedossa olevien seikkojen perusteella pysäköintipaikkojen osoittamiseen sähköpotkulaudoille ei ole tässä vaiheessa tarvetta ryhtyä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Markku Pyhäjärvi, kaavoituspäällikkö, markku.pyhajarvi@rovaniemi.fi
Tekninen lautakunta merkitse tiedoksi saapuneen aloitteen ja yhdyskuntatekniikan yksikön vastauksen aloitteeseen.
Päätös
Tekninen lautakunta kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia.
Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.