Tilajaosto, kokous 26.9.2024

§ 61 Tilapalvelukeskuksen lausunto: Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2024

ROIDno-2024-2954

• Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien laatiminen ovat laissa määritettyjä velvoitteita kunnille, viranomaisille, oppilaitoksille sekä työnantajille.

Rovaniemen kaupungin strategia vuosille 2022 - 2030 ohjaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä kaupungissa. Kaupunkilaisten tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja palvelujen saavutettavuuteen liittyvät teemat ovat esillä myös eri ohjelmissa ja suunnitelmissa.

Kaupunginhallitus on (12.8.24, § 192) pyytänyt toimielimiltä lausuntoa Rovaniemen kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman luonnoksesta. Kaupunginhallitus toteaa että kuntien tehtävinä on edistää sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä estää välitöntä ja välillistä syrjintää. Käytännössä tämä tapahtuu osana monia eri tehtäväkokonaisuuksia: päätöksentekoa, toiminnan ja talouden ohjausta ja johtamista, palveluiden järjestämistä ja tuottamista, työnantajatehtäviä sekä paikallisen elinvoiman vahvistamista.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma sisältää kuvauksen tärkeimmistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta käsittelevistä laeista, tavoitteiden määrittelyn sekä toimenpidesuunnitelman sekä kuntalaisten että henkilöstön tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

• Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi

Tilajaosto toteaa lausuntonaan seuraavaa:

1. Liitteessä oleva Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteutumiseksi on tärkeää perustaa suunnitelmassa mainittu koordinaatioryhmä suunnitelman toteutumista varten.
  2. Huomioidaan esteettömyys liikuntapaikkasuunnittelussa-kohtaan lisätään vastuutahoksi myös Tilapalvelukeskus
  3. Tilapalvelukeskus tulee kiiinnittämään erityistä huomiota Toimenpiteeseen "Täydennetään hyviä käytänteitä ohjeistukseksi kaupunkiympäristön ja tilojen suunnittelua ja toteutusta varten esim. ennakkovaikutusten arviointien avulla (vammaisvaikutukset, lapsivaikutukset jne.)"

Tilajaosto päätti yksimielisesti päätösehdotuksen mukaisesti.