Ympäristölautakunta, kokous 27.5.2025

§ 92 Velvoitteen ja uhkasakon asettaminen, Korkalonkatu 36 huoneisto 93

ROIDno-2025-2460

Valmistelija

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Perustelut

Valvontakohde

Rakennusvalvonnan asiatunnuksella 698-2023-2 selvittämä valvonta-asia koskee tontilla 698-1-10-18 sijaitsevaa asuinkerrostaloa, joka on asemakaavassa asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueella (AL-9). Kohteen pysyvä rakennustunnus on 103628489F. Rakennus on rakennusluvan mukaan käyttötarkoitukseltaan asuinkerrostalo. Rakennuksen huoneisto 93 on käyttötarkoitukseltaan asuinhuoneisto.

 

Asianosaiset

Rakennuksen omistaja, Asunto Oy Rovaniemen Taiga

Huoneiston 93 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistaja

 

Vireilletulo

Valvonta-asia on tullut vireille elokuussa 2023 rakennusvalvonnan yleisvalvonnan kautta.

 

Asian selvittely

Asunto-osakeyhtiölle on lähetetty 18.8.2023 selvityspyyntö, jossa asianosaisia on ohjeistettu majoitustoiminnan luvanvaraisuudesta sekä luvanvaraisuuden arvioinnista ja kehotettu lopettamaan luvaton majoitustoiminta. Asunto-osakeyhtiö on antanut selvityksen 15.9.2023.

Asunto-osakeyhtiön vastauksen johdosta uusi selvityspyyntö on lähetetty huoneiston osakkaalle 26.9.2023. Osakas on vastineessaan kertonut, että huoneiston pääasiallinen käyttötarkoitus on toimisto ja että huoneistoa myös satunnaisesti vuokrataan kalustettuna.

Rakennusvalvonnan selvityksen mukaan huoneistoa luovutetaan toistuvasti toisten käyttöön kalustettuna ja tilapäistä majoittumista varten. Huoneistossa ei ole väestötietojärjestelmän mukaan asukasta. Huoneistoa vuokrataan ammattimaisesti, kalustettuna ja varaus- ja peruutusehdoin tilapäistä majoitusta tarvitseville asiakkaille. Majoittamistoiminnan toistuvuudeksi on tehty eritysjärjestelyitä, kuten kohteen tarjoaminen majoitustilojen välitysalustoilla (esim. arcticapartments.fi, airbnb.fi ja booking.com), markkinointi nimenomaisesti majoituskäyttöön ja majoituspalveluun sisällytettyjä hotellitoiminnalle ominaisia palveluita, kuten matkatavaroiden säilytys, valmiit liinavaatteet, pyyhkeet, hygieniatarvikkeet sekä hintaan sisältyvä loppusiivous.

Lyhyin tarjottu vuokrausjakso huoneistossa on yksi yö. Asiakasarvioita edellä mainituilta alustoilta on kertynyt 14.5.2025 mennessä yhteensä 117 kappaletta heinäkuusta 2023 alkaen. Majoittamisten todellinen määrä ei ole tiedossa, mutta varauskalentereiden ja kertyneiden arvioiden määrän perusteella tilan käyttäminen majoittamiseen on niin toistuvaa, että käytön vaikutukset eivät enää vastaa vakituiselta asumiselta oikeutetusti odotettuja vaikutuksia. Kohteen varauskalenterit ovat olleet 14.5.2025 tarkistettaessa olleet auki elokuun 2025 loppuun.

Kysymys siitä, onko asuinhuoneisto rakennusluvan ja asemakaavan mukaisessa käytössä, ratkaistaan rakentamislain, alueidenkäyttölain (31.12.2024 asti maankäyttö- ja rakennuslaki) ja niiden nojalla annettujen asetusten ja määräysten nojalla.

Rakentamislain 42 § 3 momentin 3 kohdan mukaan rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakentamislupa. Vastaava säännös on ollut 31.12.2024 asti maankäyttö- ja rakennuslain 125 §. Lainmuutoksella ei ole ollut tarkoitus muuttaa käyttötarkoituksen olennaisen muutoksen arvioinnin edellytyksiä tältä osin (HE 139/2022 vp).

Maankäyttö- ja rakennuslain 182 § mukaan jonkun ryhtyessä toimiin kyseisen lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyödessä laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla. Rakentamislain 194 § mukaan vireillä olevat asiat ratkaistaan vireilletulohetken lainsäädännön mukaisesti sekä menettelyllisesti että aineellisesti ellei toisin ole säädetty.

Koska asiassa on kyse siitä, onko toiminta voimassa olevien säännösten mukaista, lausutaan pakkokeinosäännösten osalta, että myös rakentamislain 147 § katsotaan antavan rakennusvalvontaviranomaiselle tämän päätöksen edellyttämä toimivalta lainvalvontatehtäviensä toteuttamiseen.

Olennaisena käyttötarkoituksen muutoksena on hallituksen esityksessä HE 101/1998 mainittu loma-asunnon käytön muuttamista pysyvään asumiseen käyttöön. Ratkaisuissaan KHO 2024:75, 2021:77 ja 2021:76 korkein hallinto-oikeus on arvioinut asuinhuoneistoissa harjoitettua kalustettujen huoneiden tilapäiseen käyttöön luovuttamista majoitusluonteisena toimintana, joka on ollut olennainen muutos asuinhuoneiston käyttötarkoitukseen. KHO:n mukaan huomiota on kiinnitettävä siihen, onko vuokraustoiminta vastannut tyypillisiltä vaikutuksiltaan asemakaavan pääkäyttötarkoitusta ja rakennusluvan mukaista asumista. Hallitsematon käyttötarkoitusten muuttaminen rakennus- tai rakentamisluvan vastaisesti voi hyvin nopeasti muuttaa kokonaisen alueen luonteen. (HE 139/2022 vp).

Rakentamislain nojalla annetun asetuksen asuin-, majoitus- ja työtiloista (631/2024) 2 §:n mukaan majoitushuoneella tarkoitetaan kalustettua huonetilaa, joka on ensisijaisesti tarkoitettu ammattimaisesti tarjottavaksi tilapäistä majoitusta tarvitseville asiakkaille. Asuinhuoneet taasen ovat ensisijaisesti tarkoitettu jatkuvaan asumiskäyttöön. Asuinhuoneisto on yhden asuinhuoneen tai useampia asuinhuoneita käsittävä, ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu kokonaisuus. Asetus koskee sen 1 §:n nojalla rakennuksen tai sen osan käyttötarkoitusta olennaisesti muutettaessa muodostettavia asuin-, majoitus- ja työtiloja.

Majoitustoimintaan liittyvään vuokraustoimintaan tyypillisesti liittyvinä piirteinä voidaan korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksen 15.5.2024 (KHO 2024:75) mukaan pitää yksittäisen vuokrasuhteen lyhytkestoisuuden ohella toiminnan harjoittamisen jatkuvuutta, laajuutta ja ammattimaisuutta sekä sitä, millaisiin erityisjärjestelyihin toiminnan mahdollistamiseksi on ryhdytty. Tällaisia erityisjärjestelyjä voivat olla esimerkiksi vuokrakohteiden markkinointi sähköisillä alustoilla, varta vasten laaditut verkkosivut, lisäpalvelujen tarjoaminen ja majoittujien vastaanottoa tai avainten luovuttamista varten tehdyt erityiset toimenpiteet. Lisäksi kiinnitetään huomiota vuokraustoiminnan luonteeseen ja muihin vuokraukseen liittyviin olosuhteisiin.

 

Kehottaminen

Osakasta ja asunto-osakeyhtiötä on kehotettu hakemaan olennaisen käyttötarkoituksen muutoksen edellyttämä uusi rakennuslupa (määräaika 31.3.2024) tai lopettamaan asemakaavan ja rakennusluvan vastainen toiminta (määräaika 31.3.2024).

Kohteeseen on haettu poikkeamislupaa ja poikkeamislupahakemus jätetty kaupungin järjestelmään 1.3.2024. Poikkeamislupahakemus on palautettu. Kohteen kaava-alueelle on sittemmin haettu kaavamuutosta. Rovaniemen tekninen lautakunta on päättänyt 15.4.2025 ettei asemakaavan ja tonttijaon muutokseen ryhdytä. 15.4.2025 päätös ei ole vielä lainvoimainen.

Asemakaavan ja rakennusluvan vastaista majoitustoimintaa ei ole lopetettu.

 

Asettamisvaiheen kuuleminen

Asianosaisille on 18.2.2025 lähetetyillä kirjeillä varattu hallintolain 34 § mukainen tilaisuus tulla kuulluksi ja antaa asiassa selvitystä ennen asian ratkaisemista. Asunto-osakeyhtiön edustaja on esittänyt selvitystä kohteeseen majoitustoiminnan mahdollistamiseksi haetusta kaavamuutoksesta.

Osakas on antanut vastineen 17.3.2025. Vastineessa vedotaan siihen, että asuinhuoneiston lyhytaikaisen vuokrauksen sallittavuus on ollut epäselvä voimassa olevassa lainsäädännössä, jonka vuoksi heidän hallinnoimiaan huoneistoja on hyvässä uskossa tarjottu käytettäväksi lyhytaikaiseen majoitukseen, joissa majoituksen kesto on vaihdellut 1 yöstä 6 kuukauteen. Vastineessa on vaadittu, että valvonta- ja selvitystyö tulisi lopettaa kunnes uuden lain sisältö on selvillä, viitaten keväällä 2025 lausuntokierroksella olleeseen ympäristöministeriön luonnokseen hallituksen esitykseksi rakentamislain muuttamisesta.

Vastineessa huomautetaan kohteeseen haetusta kaavamuutoksesta joka mahdollistaisi majoitustoiminnan ja on pyydetty tutustumaan tapaukseen KHO 2021:76 lausuen, että uhkasakon langettaminen voi olla paitsi perustuslain, myös Euroopan ihmisoikeussopimusten vastainen toimi. Vastineessa on myös vedottu siihen, että nykyisessä rakentamislaissa ei ole nimenomaista säännöstä, joka kieltäisi rakennuksen tai sen osan käytön muuhun kuin rakennusluvassa nimettyyn tarkoitukseen. Osakas on vastineessaan kertonut toistaiseksi lopettavansa lyhytvuokrauksen kyseisessä asunnossa.

Osakasta on viranomaisen puolesta ohjeistettu toiminnan lainvastaisuudesta jo 26.9.2023. Osakasta on 15.11.2023 erikseen kehotettu lopettamaan asuinhuoneiston käyttö majoitustoimintaan ja yksilöity lain säännökset, joiden vastaiseksi toiminta katsotaan. Viitatusta lainvalmistelutyöstä todetaan, että valvonnan ja hallintopakkokeinojen tarkoituksenmukaisuudessa huomioidaan sellaiset säännökset, joiden voimaan astuminen sekä sisältö ovat vahvistettu. Lainvalmistelussa esitetyt näkökohdat ja tavoitteet huomoidaan myös voimassaolevan lain tulkinnassa.

Toimet majoitustoiminnan edellyttämien lupien mahdollistamiseksi on huomioitu velvoitteen ja uhkasakon asettamisen tarpeellisuuden ja kohtuullisuuden arvioinnissa. Mikäli tällä päätöksellä päävelvoitteen tehosteeksi asetettava uhkasakko tulee tuomittavaksi, vastaava arvio tehdään tuomitsemivaiheessa, jolloin asianosaiselle varataan myös uusi tilaisuus tulla kuulluksi. Uhaksakko tuomitaan maksettavaksi vain, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä (UhkasakkoL 10 §). Uhkasakko on myös mahdollista tuomita asetettua pienempänä, jos päävelvoitetta on noudatettu olennaiselta osin tai uhkasakon määrän alentamiseen on muu perusteltu syy (UhkasakkoL 11 §).

Tapauksessa KHO 2021:76 esiintyvä huomio siitä, että uhkasakon langettaminen voi olla paitsi perustuslain, myös Euroopan ihmisoikeussopimusten vastainen toimi, on osa asiassa muutosta hakeneen tahon perusteluja. Korkein hallinto-oikeus on katsonut asiassa, että hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ole ollut perusteita. Korkein hallinto-oikeus lausuu ratkaisussaan, että osakkeenomistajalle tapauksessa asetetun uhkasakon ei ole katsottu olevan yhdenvertaisuusperiaatteen tai suhteellisuusperiaatteen vastainen taikka omaisuuden suojaa loukkaava.

Maankäyttö- ja rakennuslaissa ei ole ollut säännöstä joka nimenomaisesti kieltäisi rakennuksen tai sen osan käytön muuhun kuin rakennusluvassa nimettyyn tarkoitukseen. Oikeustila ei ole tältä osin muuttunut rakentamislain tullessa voimaan 1.1.2025.

Osakas on vastineessaan kertonut toistaiseksi lopettavansa lyhytvuokrauksen kyseisessä asunnossa. Tällä päätöksellä asetettavaa uhkasakkoa ei tulla tuomitsemaan maksettavaksi, mikäli päävelvoitetta eli majoitustoiminnan lopettamista asuinhuoneistossa on noudatettu asetettuun määräaikaan mennessä.

 

Päävelvoite

Ympäristölautakunta velvoittaa maankäyttö- ja rakennuslain 182 § (rakentamislaki 147 § ja alueidenkäyttölaki 176 a §) mukaisesti rakennuksen omistajana asunto-osakeyhtiö Rovaniemen Taigan asuinhuoneiston 93 osalta tällä päätöksellä asetettavan sakon uhalla ryhtymään toimenpiteisiin asuinhuoneistojen käytön lopettamiseksi majoitustiloina rakennusluvan ja asemakaavan vastaisesti määräpäivään mennessä.

Ympäristölautakunta velvoittaa asuinhuoneiston 93 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan nyt asetettavan sakon uhalla lopettamaan osakeomistuksensa perusteella hallitsemansa asuinhuoneiston käytön majoitustilana rakennusluvan ja asemakaavan vastaisesti määräpäivään mennessä.

 

Määräpäivä

Päävelvoitetta on noudatettava kolmen kuukauden kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

 

Uhkasakko

Asunto-osakeyhtiö Rovaniemen Taigalle asetetaan velvoitteen tehosteeksi juokseva uhkasakko, jonka peruserä on 3000 euroa ja lisäerä 1500 euroa jokaisen yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu.

Huoneiston 93 hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajalle asetetaan velvoitteen tehosteeksi juokseva uhkasakko, jonka peruserä on 3000 euroa. Peruserän lisäksi asetetaan lisäerä 1500 euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu.

Uhkasakkolain 7 § mukaan velvoite ja uhka voidaan kohdistaa sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus puuttua tilanteeseen. Huoneiston osakkaalla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus puuttua toimintaan. Asunto-osakeyhtiöllä on mahdollisuus puuttua luvanvastaiseen tilanteeseen asunto-osakeyhtiölain perusteella. Uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettu huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

 

Prosessin kulku

Jos päävelvoitetta ei ole noudatettu määräpäivään mennessä, eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä, ympäristölautakunta voi tuomita asetetun uhkasakon maksettavaksi (UhkasakkoL 10 §). Asianosaisia kuullaan uudelleen ennen uhkasakon tuomitsemista. (UhkasakkoL 22 §).

 

Ilmoitusvelvollisuus omistajanvaihdoksessa

Jos kiinteistö 698-1-10-18, sillä sijaitseva rakennus, rakennuksen osakehuoneistojen hallintaan oikeuttavat osakkeet tai niiden käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Rovaniemen kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Tämän ilmoitusvelvollisuutta koskevan velvoitteen tehosteeksi asetetaan kullekin velvoitetulle erikseen 2000 euron uhkasakko. Tähän päätökseen ei saa hakea erikseen muutosta valittamalla (UhkasakkoL 18 §). Ympäristölautakunta ilmoittaa maanmittauslaitokselle tästä päätöksestä merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin (UhkasakkoL 19 §).

 

Ilmoitus poliisille

Maankäyttö- ja rakennuslain 186 § ja rakentamislain 153 § mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on uhkasakon käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten. Koska säännösten ja määräysten vastaista laiminlyöntiä voidaan olosuhteen huomioon ottaen pitää vähäisenä, ympäristölautakunta ei ilmota tekemästään päätöksestä poliisille.

 

Päätöksestä perittävä maksu

Päätöksestä veloitetaan rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä suoritettavien maksujen 10.5 § mukainen 300 euron maksu päätöksestä, jolla asetetaan maankäyttö- ja rakennuslain 182 § (rakentamislaki 147 §) mukainen uhkasakko velvoitteen tehostamiseksi. Maksuun voi hakea muutosta ympäristölautakunnalta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.

 

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 § (rakentamislaki 42 §), 182 § (rakentamislaki 147 §), 186 § (rakentamislaki 153 §)

Asuin-, majoitus- ja työtiloista annettu asetus 1 § ja 2 §

Uhkasakkolaki 1 §, 4 §, 6-11 §, 18-19 §, 22- 24 §

Hallintolaki 34 §, 67 §

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Johtava rakennustarkastaja esittää, että ympäristölautakunta päättää velvoitteen ja uhkasakon asettamisesta yllä olevan esittelytekstin mukaisesti.

Päätös

Ympäristölautakunta kuuli asiassa kaupunginlakimies Kirsi Alannetta.

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Asianosaiset

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. 

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Viranomainen, jolle valitus tehdään on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus

Postiosoite: PL 189, 90101 Oulu                                                
Käyntiosoite: Torikatu 34-40, Oulu
Sähköpostiosoite: pohjois-suomi.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2841
Puhelinnumero: 029 564 2800 (vaihde)
Asiakaspalvelu avoinna: ma - pe kello 8.00 – 16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) säädetään.

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään, mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmä kohtainen.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rovaniemen kaupungin kirjaamosta.

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15.