§ 1 Muuttajamarkkinointiyhteistyö Arctic Lines

Lataa 

ROIDno-2023-2889

Päätöspäivämäärä

19.3.2024

Päätöksen tekijä

Viestintä- ja markkinointijohtaja

Päätöksen peruste

Hankinta toteutetaan suorahankintana. Hankintaan sovelletaan Rovaniemen kaupunkikonsernin pienhankintaohjetta. Kyseessä on yhteistyökokonaisuus, jollaista ei ole hankittavissa muualta. Suorahankinnan arvo on 8000 euroa.

Kuvaus

Kaupunkistrategiaa 2030 toimeenepanevassa Viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelmassa tavoitteena on vahvistaa muuttajamarkkinointia ja tuoda esiin kaupungin kilpailuetuja muuttajien houkuttelemiseksi.

Osana muuttajamarkkinoinnin kokonaisuutta kaupunki käynnistää vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyön kansainvälisesti menestyneen rovaniemeläisen lumilautailijan Antti Autin kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on näyttää Rovaniemellä asumisen parhaat puolet maailmalla paljon reissaavan ulkoilmaihmisen näkökulmasta: miksi Rovaniemi on paras paikka asua ja elää. 

Vaikuttajamarkkinoinnissa tavoitteena on tehdä yhteistyötä sellaisten henkilöbrändien kanssa, joiden tuottama sisältö tavoittaa muuttajamarkkinoinnin kohderyhmän. Lappimielisten nuorten muuttajaprofiiliin sopiva vaikuttaja viestii vakuuttavasti ja uskottavasti kohderyhmälle Rovaniemen vetovoimatekijöistä, jotka ovat luonnollinen osa hänen elämäänsä, esimerkiksi luonto ja kaupungin syke lähekkäin, arkielämän helppous, monipuoliset opiskelu-, asumis- ja harrastusmahdollisuudet, lyhyet ajalliset etäisyydet sekä kaupungin sisällä että maailmalle.

Hankittavan yhteistyön kohderyhmänä ovat Lappimielisten nuorten muuttajaprofiilin mukaisesti nuoret aikuiset. Muuttajatutkimusten mukaan muuttohalukkuutta Lappiin ja Rovaniemelle on erityisesti 18–39-vuotiaiden ikäryhmässä. Autin mediasisällöillä on Suomessa ja maailmalla laaja 20–40-vuotiaiden seuraajakunta. 

Yhteistyö koostuu syksyllä 2024 julkaistavasta, Rovaniemeen keskittyvästä Arctic Lines -jaksosta ja sosiaalisen median videoista ja sisällöistä. Sisällöt suunnitellaan yhdessä Rovaniemen kaupungin kanssa. 

Yhteistyön sisällöt ja viestit tukevat myös muita sisältöjä ja kampanjoita, kuten Arctic Sports & Wellness Hub -hanketta, rekrytointimarkkinointia, Rovaniemi Afterwork -harrastuskampanjaa, kylien markkinoinnin kehittämistä sekä House of Laplandin lifestyle-teemaisia sisältöjä.

 

Päätös

Päätän, että Rovaniemen kaupunki hankkii suorahankintana vaikuttajamarkkinointiyhteistyön Arctic Lines Oy:lta. 

 

Allekirjoitus

Viestintä- ja markkinointijohtaja, Heini-Tuuli Onnela

Organisaatiotieto

Viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalvelut