§ 14 Päätös hankinnan keskeyttämisestä kiinteistöjen jätteiden keräys- ja kuljetuspalvelujen hankintaa koskevassa tarjouskilpailussa

Lataa 

ROIDno-2022-187

Päätöspäivämäärä

9.12.2022

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Päätöksen peruste

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), 125§, 123§.

 

Kuvaus

1.    Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Rovaniemen kaupungin sekä Rovaniemen koulutuskuntayhtymän, Lapin ammattikorkeakoulu Oy:n ja Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy:n konsernin omistamien kiinteistöjen jätteiden keräys- ja kuljetuspalvelu sisältäen jäteastiavuokrauksen ja jäteastiapesut. 

2.    Hankintamenettely

Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa 8.11.2022.

Tarjousten vastaanottamisen määräaika on 11.12.2022 klo 00:00. Hankinnan keskeyttämispäivämäärään 9.12.2022 mennessä tarjouskilpailuun on jätetty yksi (1) tarjous.

3.    Hankintamenettelyn keskeyttäminen 

Hankintalain 1397/2016 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Havaittu virhe koskee hankinnan kohteen määrittelyä. Hankintayksikön tietoon on tullut, että hankinnan kohteeseen sisältyvä keräyspaperi on graafista paperia, joka on jätelain 6 luvun 47 §:n mukaisesti tuottajayhteisön materiaalia. Keräyspaperin jätehuoltoa saavat jätelain 47 §:n mukaan järjestää vain paperintuottajat. Tuottajavastuuvelvoitteen perusteella hankintayksikön tulee poistaa keräyspaperi kiinteistöjen jätteiden keräys- ja kuljetuspalvelujen hankinnasta.

Edellä mainitun lisäksi hankintayksikön tietoon on tullut, että erilliskerättävien jätteiden keräyksen järjestämisvastuun siirtyminen ei mahdollisesti koske kaikkia hankinnassa mukana olevia tilaajaorganisaatioita. Hankintayksikkö selvittää, kuuluvatko hankinnassa mukana olevat tilaajaorganisaatiot kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan alle ja siirtyvätkö myös heidän erilliskerättävien jätteiden (=biojäte ja pakkausjätteet) kiinteistöittäiset kuljetukset kunnan järjestämään kuljetukseen (pakkausjäte 1.7.2023 alkaen ja biojäte 19.7.2023 alkaen) Napapiirin Residuumin vastuulle.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta lainsäädännön tarkoittama perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintayksikkö päättää hankintamenettelyn keskeytettyään käynnistää uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden uusi ja erillinen menettely. 

4.    Tarjousasiakirjojen julkisuus

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu tulevassa kilpailutuksessa.

Päätös

Edellä mainituin perustein hankinta keskeytetään ja saadut tarjoukset pidetään salassa. Kiinteistöjen jätteiden keräys- ja kuljetuspalvelujen hankinnasta järjestetään uusi tarjouskilpailu, josta julkaistaan uusi hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa.

Allekirjoitus

Satu Räisänen, hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Omistajaohjaus-, tila-, laki- ja hankintapalvelut