Perustelut
TERVOLAN KUNNAN JA ROVANIEMEN KAUPUNGIN YMPÄRISTÖNSUOJELUVIRANOMAISEN LAUSUNTO ASIASSA:
TERVOLAN VITSAKANKAAN TUULIVOIMAHANKKEEN JA VOIMAJOHTOHANKKEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMASTA
Viite: Lausuntopyyntö LAPELY/3489/2022
Hankkeen kuvaus
Myrsky Oy suunnittelee tuulivoimapuiston rakentamista Tervolan kunnan eteläosaan Vitsakankaan alueelle. Suunniteltu tuulivoima-alue on n. 6 km etelään Tervolan keskustaajamasta. Alueelle on suunnitteilla enintään 17 tuulivoimalaa. Tuulivoima-alueen pinta-ala on 2300 hehtaaria. Alue on Kemijoen itäpuolella ja Tervola – Keminmaa itäpuolella. Vakituista asutusta on yli 2 km ja vapaa-ajan asutusta yli 1.5 km etäisyydellä toiminta-alueesta. Hankealue on pääosin metsätalousmaata.
YVA-ohjelmassa esitetään yleispiirteisesti tuulivoimaloiden sijaintipaikat ja niihin perustuen tutkittavaksi YVA-selostukseen kolme vaihtoehtoa:
VE1 (17 voimalaa)
VE2 (16 voimalaa)
VE0 (tuulivoimapuistoa ei rakenneta).
Tuulivoimapuistoon liittyy sähkönsiirtoreittien teko seuraavilla vaihtoehdoilla:
SVE1: 19 km sähkölinja (110 kV) lähtee Taivalkosken sähköasemalta ja kulkee ensimmäiset 6.2 km purettavan Ossauskoski – Taivalkoski 220 kV voimalinjan paikalla. Vitsakankaan hankealueen kohdalla uusi sähkölinja kääntyy kulkemaan hankealueen läpi pohjoiseen uudelle rakennettavalle sähköasemalle. Uutta johtokäytävää ja sähkölinjaa rakennetaan 13 km:ä.
SVE2: Yhteensä 28 kilometrin sähkölinja (110 kV) kulkee Taivalkosken sähköasemalta purettavan Ossauskoski- Taivalkoski 220 kV voimajohdon paikalla Lehmikummun alueelle, josta sähkölinja kääntyy kulkemaan uutta johtokäytävää 9 km länteen kohti Tervolan keskustaajamaa ja uutta sähköasemaa.
Em. vaihtoehdot on kuvattu pienimittakaavaisella kuvalla (kuva 2.1 YVA-ohjelmassa) eikä niitä ole tarkemmin selvitetty vaan tämä tarkentuu YVA-selostuksen tekemisen myötä.
YLEISTÄ
Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunta toimii Tervolan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena.
HAVAINNOT JA ARVIO YVA-ARVIOINTIOHJELMASTA
YVA-ohjelmassa esitetään hankkeelle kaksi toteuttamisvaihtoehtoa VE1 ja VE 2 sekä VE0, jossa tuulivoimarakentamista ei toteuteta. Lisäksi tuulipuistohankkeelle esitetään kaksi eri voimajohtolinjan vaihtoehtoa. YVA-ohjelmassa kerrotaan alueesta ja sen ympäristöstä nyt saatavilla oleva tieto suppeasti. Ohjelmassa kerrotaan se mitä tutkimuksia ja selvityksiä tullaan tekemään varsinaista YVA-selostusta varten.
Hankkeen yleiskuvaus sekä alueen luonnonolojen ja ihmiseen kohdistuvien vaikutusten kuvaus
YVA-ohjelmassa kuvataan Tervolan kunnan eteläosaan sijoittuvaksi suunnitellun Vitsakankaan tuulivoimapuiston vaikutuksia olemassa olevan tiedon perusteella. Ohjelmassa kuvataan omina lukuinaan:
hanke
hankkeen toimintojen yleiskuvaus
ympäristövaikutusten arviointimenettely
hanketta koskevat säädökset, luvat, suunnitelmat ja päätökset
ympäristön nykytila
arviointimenetelmät
arvioitavat vaikutukset
lähdeaineisto
Edellä kerrotut asiat ovat selkeitä kokonaisuuksia ja ne etenevät järjestelmällisesti asiakokonaisuudesta seuraavaan. Ohjelman alussa on hankkeen tarkoitus perusteltu selvästi:
Kotimaisen uusiutuvan ja päästöttömän energian rakentaminen ja energiantuotanto, tällä torjutaan ilmastonmuutosta ja pyritään osaltaan kohti fossiilivapaata energian tuotantoa. Ohjelmassa on kuvattu tätä tukevia sopimuksia, ohjelmia, energia- ja ilmastotavoitteita sekä lainsäädäntöä. Ohjelmassa huomioidaan Lapin Green Deal-tiekartta joka on suunnitelma Lapin alueen vihreän siirtymän toteuttamiseksi.
Hankkeen toimintojen yleiskuvaus on selkeä. Tuulivoimapuiston kahden eri toteuttamisvaihtoehdon välillä ei liene suuria eroja, tässä vaikuttanee eniten paikallinen tahtotila ja maanomistajien mielipide. Voimajohtolinjalle on kaksi vaihtoehtoa SVE1 ja SVE2. Näistä SVE1 kulkee olemassa olevia linjoja pitkin etelään Taivalkosken sähköasemalle sekä suunniteltua uutta linjaa pitkin puistoalueelta suoraan pohjoiseen Tervolan uudelle sähköasemalle. SVE2 kulkee samoin olemassa olevaa linjaa pitkin Taivalkoskelle sekä toisaalta koilliseen Lehmikumpuun nykyistä linjaa myöten ja Lehmikummusta edelleen suunniteltua uutta linjaa myöten kohti luodetta ja Tervolan uutta sähköasemaa. Kumpikin linja voidaan rakentaa maastoon ohjelmassa esitetyllä tavalla. Se kumpi linja todetaan paremmaksi toteuttaa, riippuu paljolti siitä, miten hyvin ne mielletään maisemaan sopiviksi.
Tässä yhteydessä on syytä muistaa että Tervolan, Keminmaan, Tornion ja Simon alueelle on suunnitteilla lukuisia tuulivoimahankkeita ja tämän vuoksi on syytä pyrkiä tarvittaessa tarkastelemaan hankkeiden yhteisvaikutusta, sitä mitä nämä vaikutukset ovat ja kuinka suuri on merkitys eri luonto- ja yhteiskunnallisten vaikutusten osalta.
Varsinainen YVA-menettely on kuvattu selkeästi. Eri vastuualueet ja niiden vastuuhenkilöt on selvästi kuvattu. YVA-menettelyn aikataulu on kuvattu ja tähän asti sitä voi pitää realistisena. YVA-menettelyn tueksi koottu seurantaryhmä edustaa hyvin alueen eri toimijoita, viranomaisia ja muita vaikuttajia.
Hankkeeseen liittyvät luvat, säädökset, suunnitelmat ja päätökset on kuvattu riittävästi ohjelmavaiheen osalta. Nämä tarkentunevat YVA-selostus vaiheessa ja siitä annettavassa perustellussa päätelmässä.
Ympäristön nykytila on ohjelmavaiheessa kuvattu riittävän tarkasti eri osa-alueineen, alkaen kaavoituksesta ja asutuksesta. Tästä siirrytään virkistyskäyttöön, poronhoitoon, maa- ja kallioperään, pohja- ja pintavesiin. Kuvaus jatkuu luonnonsuojeluun, kasvillisuuteen ja siinä huomioidaan liittyminen alueen luonnonsuojelu- ja Natura 2000 alueisiin sekä muihin luontokohteisiin. Elollisen luonnon osalta huomioidaan linnusto sekä EU:n luontodirektiivin liitteiden II IV lajit, viitasammakot, lepakot, lapinleinikit, saukko ja muut huomionarvoiset lajit.
Maisema- ja kulttuuriympäristön osalta hankealue kuuluu Peräpohjola-Lapin maisemamaakuntaan ja Keminmaan maisemaseutuun. Asutus keskittyy Kemijoen varteen ja se on pääosin vanhaa maatalousvaltaista asutusta jota nykyinen rakentaminen täydentää. Kemijoen rannassa on arvokkaita rakennetun ympäristön kohteita, ei kuitenkaan itse hankealueella. Em. lisäksi kuvataan lyhyesti liikennettä, melua, viestintäyhteyksiä ja tutkia.
Tulevan YVA-selostuksen arviointimenetelmiä kuvataan selkeästi taulukkomuodossa. Eri vaikutusten merkittävyyden arvioinnissa käytettyjä lähestymistapoja on kuvattu taulukkomuodossa lyhyesti. Varsinaiset vaikutusten arvioinnit kattavat aluetta riittävästi.
Ohjelmassa käydään varsin tiiviisti läpi tuulivoimaloiden kaksi merkittäväksi koettu vaikutusta: melu sekä varjostus- ja väikevaikutukset. Tässä kiinnittyy huomio siihen että s. 90 mainitaan että YVA-selostuksen laatimisvaiheessa ei välttämättä ole tiedossa tuulivoimapuistoon valittavien tuulivoimaloiden mallit ja korkeudet. Yleensä on eri alojen YVA-selostuksissa jo varsin pitkälle tiedossa minkä laista ja kokoista toimintaa tullaan harjoittamaan. Em. seikkaa voidaan pitää puutteena muuten sinänsä selkeässä ohjelmassa.
LAUSUNTO VITSAKANKAAN YVA-OHJELMASTA
ERITYISESTI SELVITETTÄVÄT ASIAT TULEVAAN YVA-SELOSTUKSEEN LIITTYEN
YVA-ohjelma on kokonaisuutena selvä ja looginen. Ottaen huomioon sen että hanke sijoittuu Kemijokivarren tuntumaan varsin näkyvälle paikalle ja voimalat tulevat olemaan korkeita sekä näkyvät kauas, tulee jo YVA-selostusvaiheessa kiinnittää erityistä huomiota melu-, välke- ja varjostusvaikutuksiin.
Ohjelmassa on tulevien voimaloiden sijainnit molemmissa vaihtoehdoissa esitetty pienimittakaavaisella kartalla. Niiden sijainnin hahmottaminen on vaikeaa ja sen tulisikin olla parempi alkaen esitysmittakaavasta ja maastonmuodoista. Tuulivoimaloiden koko ja korkeus tulee myös selvästi kuvata. Koko selostuksen esitystavan tuleekin olla huomattavasti yksityiskohtaisempi kuin nyt on esitetty. Tässä on syytä käyttää myös havainnekuvia.
Edellä mainittu koskee myös voimajohtolinjojen rakentamista. Varsinkin SVE1 tulee uudella osallaan lähelle Kemijokivartta ja näkynee kauas.
Yhteenvetona voidaankin todeta, että hankekuvaus on vielä tässä vaiheessa puutteellinen.
Päätös
Pirjo Hietalan ehdotus: Lisäys ohjelman kohtaan 8.20 Haittojen lieventäminen ja vaikutusten seuranta
Arviointiselostuksessa tulisi selvittää kulttuuristen ja sosiaalisten haittavaikutusten ehkäisyä/rajoittamista/kompensointia alueen kaavoitusprosessissa. Kaavoituksessa tulisi suunnitella/edellyttää tuulivoimarakennushankkeessa toteutettavat yhteiskuntavastuullisesti toimenpiteet (esimerkiksi huoltoalueellisen ulkoilureitistön rakentaminen).
Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti Pirjo Hietalan ja palvelualuepäällikön esityksen mukaisesti.