Tekninen lautakunta, kokous 23.11.2023

§ 50 Valtuustoaloite: Pyöräilyn edistäminen kaupunkipyörillä ja pyörien itsehuoltopisteillä

ROIDno-2023-2330

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Eeva-Maarit Kujala, kaupunginsihteeri, eeva-maarit.kujala@rovaniemi.fi

Perustelut

Miikka Keränen ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:

"Pyöräily ei ole vain miellyttävä ja nopea tapa kulkea, vaan siitä on myös lukuisia muita hyötyjä sekä pyöräilijälle itselleen että yhteiskunnalle. Pyöräilyyn sijoitettu euro tulee yhteiskunnalle moninkertaisena takaisin. Liikenne- ja viestintäministeriön (2018) mukaan pyöräilyn lisääminen Suomessa 30 prosentilla tuottaisi yhteensä 1,1 miljardin euron arvosta terveyshyötyjä.  Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto (2014) puolestaan laski, että jokainen pyöräilyyn sijoitettu euro voisi tuoda kaupungille kahdeksankertaiset taloudelliset hyödyt. Ecological Economics -lehdessä (2019) julkaistun tutkimuksen mukaan pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euroa kilometriä kohden ja samalla matkalla kävely jopa 0,37 euroa. Yksityisautoilusta aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 euron menoerä jokaista ajettua kilometriä kohden.

Rovaniemi voisi edistää pyöräilyä kahdella tavalla: 1) kaupunkipyöräjärjestelmällä ja 2) pyörien itsehuoltopisteillä. Samasta aiheesta on jätetty valtuustoaloite jo vuonna 2016, mutta se ei tuottanut toivottuja tuloksia. Lisäksi on aiheesta on jätetty aloite ROIDno-2021-1981.  

1) Kaupunkipyöräjärjestelmän tarkoituksena on lainata tai vuokrata yhteiskäyttöpolkupyöriä niin asukkaille, turisteille kuin muillekin alueen kävijöille. Pääperiaate on, että kaupunkipyörää käytetään lyhyisiin matkoihin kaupunkialueella. Kaupunkipyöräjärjestelmä täydentää joukkoliikennepalveluja ja tuo matka-aika- ja terveyshyötyjä. Tyypillisesti järjestelmän käyttäminen on pyöräilijälle edullista ja mutkatonta, mikä kannustaa pyörien käyttöön. Merkittävä osa kustannuksista voidaan kattaa mainosrahoituksella ja sponsoroinnilla.

Traficomin mukaan kaupunkipyörillä tehtiin Suomessa vuonna 2021 noin 3,4 miljoonaa matkaa. Kaupunkipyörä onkin kätevä palvelu, joka tuo pyöräilyä lähemmäs yhä useampia kuntalaisia ja lisää liikkujien ymmärrystä toisiaan kohtaan. Rovaniemellä kaupunkipyörät palvelisivat kuntalaisten lisäksi myös matkailijoita ja tekisivät liikkumisesta kaupunkialueella helpompaa.

2) Kotkassa on asennettu eri puolille kaupunkia polkupyörien itsehuoltopisteitä, joita pyöräilijät voivat käyttää pienten huoltojen tekemiseen maksutta. Pisteistä löytyy pumppu ja perustyökalut, joilla saa avun äkillisiin vikoihin. Rovaniemellä itsehuoltopisteitä voisi olla myös sisätiloissa, esimerkiksi kirjastojen yhteydessä, jotta huoltoja voisi tehdä helposti myös talvella. 

Sekä kaupunkipyöräjärjestelmä että pyörien itsehuoltopisteet kannustaisivat kuntalaisia liikkumaan enemmän pyörillä. Matkailun näkökulmasta kaupunkipyörät olisivat edullinen sijoitus sujuvampaan liikenteeseen: Turisti voisi helposti esimerkiksi pyöräillä keskustasta napapiirille, eikä olisi tällöin hiljaisen joukkoliikenteemme aikataulujen vanki. 

Me allekirjoittaneet edellä olevan perusteella ehdotamme, että Rovaniemi ryhtyy toimenpiteisiin kaupunkipyörien hankkimiseksi ja pyörien itsehuoltopisteiden perustamiseksi."

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteet kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Aku Raappana, suunnittelupäällikkö, aku.raappana@rovaniemi.fi
  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Valtuutettu Miikka Keränen ym. ovat jättäneet valtuustolle aloitteen pyöräilyn edistämisestä Rovaniemellä kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöön ottamisella sekä pyörien itsehuoltopisteitä toteuttamalla.

VASTAUS ALOITTEESEEN

Kuten aloitteessa todetaan Tekninen lautakunta on käsitellyt vastaavan aloitteen kokouksessaan 28.3.2017 § 43 "Valtuustoaloite pyöräilyn edistäminen, kaupunkipyörät ja pyörien itsehuoltopisteet Rovaniemelle".

Yhdyskuntatekniikan yksikkö teetti valmistelun tueksi tuolloin selvityksen KAUPUNKIPYÖRÄN TOTEUTTAMISEDELLYTYKSET ROVANIEMELLÄ (https://www.rovaniemi.fi/Asuminen-ja-ymparisto/Kadut-ja-viheralueet -> Liitetiedostoja -> Rovaniemen kaupunkipyörät_2017.pdf), jossa tarkasteltiin kaupunkipyöräjärjestelmien toimintaedellytyksiä muiden kaupunkien kokemusten pohjalta. Selvityksen tuloksiin perustuvan Yhdyskuntatekniikan yksikön tekemän valmistelun pohjalta Tekninen lautakunta päätti, ettei kaupunkipyöräjärjestelmää lähdetä Rovaniemellä toteuttamaan.

Silloinen päätös perustui selvityksessä arvioituun kaupunkipyöräjärjestelmän matalaan käyttöasteeseen ja kaupunkipyöristä kaupungille aiheutuviin merkittäviin kustannuksiin. Selvityksessä esitettyjen reunaehtojen pohjalta voidaan arvioida, että tilanne asian suhteen ei ole merkittävästi muuttunut. Uusien kaupunkipyöräjärjestelmien kustannukset ovat osin kohonneet, kun yhä enemmän on siirrytty sähköavusteisiin kaupunkipyöriin. Merkittävä muutos toimintaympäristössä on kaupunkiin tullut markkinaehtoinen sähköpotkulautojen operaattoritoiminta. Sähköpotkulaudat palvelevat pitkälle samoja tarpeita ja osittain samaa käyttäjäkuntaa, kuin kaupunkipyörät. Näin voidaankin arvioida, että kaupunkipyörien käyttöaste jäisi tässä tilanteessa vielä alhaisemmaksi kuin selvityksessä 2017 alunperin arvioitiin. Yhdyskuntatekniikan yksikön kanta on edelleen, että Rovaniemen kaupungin toteuttaman kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttamiselle ei ole tällä hetkellä edellytyksiä.

Pyörien itsehuoltopisteitä on toteutettu useissa kaupungeissa. Rovaniemellä sellainen löytyy ainakin yhden yrityksen pihalta, mutta kaupunki ei ole niitä toistaiseksi toteuttanut. Muista kaupungeista saatujen kokemusten perusteella huoltopisteiden ongelmana on jossakin määrin ollut ilkivalta, jossa huoltopisteeseen kiinnitettyjä työkaluja on varastettu sekä nosto- ja pumppulaitteistoa vaurioitettu. Huoltopisteen perustaminen oli viimeksi esillä, kun kaupunki toteutti Pekankadulla olevan katetun pyöräpysäköinnin. Hankkeelle varattu rahoitus kuitenkin jouduttiin kokonaan käyttämään katoksen toteuttamiseen ja huoltopiste jäi siten toteuttamatta. Runkolukittaville pyöräpysäköintipaikoille on lisääntyvää tarvetta ja itsehuoltopisteiden toteuttamista tullaan harkitsemaan seuraavien pyöräpysäköintikohteiden toteuttamisen yhteydessä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa yllä esitetyn vastauksen aloitteeseen.

Päätös

Tekninen lautakuna kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti. 

Tiedoksi

Valtuustoaloitteen tekijät, kaupunginvaltuusto

Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.