§ 5 Mainetutkimuksen 2024 hankinta

Lataa 

ROIDno-2021-4776

Päätöspäivämäärä

19.12.2023

Päätöksen tekijä

Viestintä- ja markkinointijohtaja

Päätöksen peruste

Hankinta toteutetaan suorahankintana T-Medialta. Hankintaan sovelletaan Rovaniemen kaupunkikonsernin pienhankintaohjetta. Suorahankinnan perusteena on vertailukelpoisuus edelliseen mainetutkimukseen, joka toteutettiin vuoden 2021 lopussa. Edellinen hankinta tehtiin markkinakartoituksen ja kolmelta tutkimusyhtiöltä pyydettyjen tarjousten perusteella. Seuraavan kerran mahdollinen mainetutkimus jälleen kilpailutetaan.

T-Medialla on laaja kokemus mainetutkimusten tekemisestä niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Tarjottu tutkimuskokonaisuus on laaja ja yhdistää kaksi tutkimusmallia: 

  1. Luottamus & maine -malli tarkastelee kaupungin mainetta organisaationa sekä sitä, miten kaupungin hallinnon uskotaan toimivan ja miten hyvin johdettuna kaupunki nähdään. 
  2. Vetovoima & vaikutus -malli tutkii alueellista vetovoimaa ja käsityksiä Rovaniemestä elin- ja kotipaikkana, miten elinvoimaisena alue koetaan ja millaisina kaupungin yhteisöllisyys, sijainti, palvelut ja elämisen kulut nähdään. Yhtenäinen mittaristo mahdollistaa vertailtavuuden muihin kaupunkeihin. 

Tutkimustulokset raportteineen ovat valmiit esiteltäväksi helmi-maaliskuussa 2024.

T-Media tarjoaa tutkimuskokonaisuuden yhteensä 9900 euron hintaan. Kustannus on sovittu jaettavan viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalveluiden sekä elinkeino- ja työllisyyspalveluiden kesken. 

Kuvaus

Kaupungin maineen edistäminen on pitkäjänteistä työtä.
 

Mainetutkimuksen tarkoituksena on selvittää Rovaniemen kaupungin vetovoiman ja maineen tilanne alkuvuonna 2024, strategiakauden puolivälissä. Lähtötaso selvitettiin vetovoima- ja mainetutkimuksella vuoden 2022 alussa. Tavoitteena oli käynnistää maineen säännöllinen mittaaminen uuden kaupunkistrategian valmistumisen kynnyksellä. 

Tutkimus auttaa Rovaniemen vetovoiman ja maineen mittaamisessa ja seuraamisessa, kehittämisessä ja ylläpitämisessä. Tutkimuksen tulokset ja analyysi toimivat työvälineenä strategiseen tiedolla johtamiseen, maineenhallintaan ja maineen edistämistyöhön koko organisaation tasolla. Mainetutkimusta voidaan käyttää Rovaniemen strategian toteutumisen seuraamiseen, tavoitteiden asettamiseen ja tulosten seuraamiseen. Samalla tarkastellaan Rovaniemen mainetta ja vahvuuksia suhteessa muihin kaupunkeihin. Tavoitteena on mitata mainetta säännöllisesti, jolloin voidaan seurata kehitystä pitkällä aikavälillä. 

Mainetutkimus tarjoaa työkaluja erityisesti kaupungin viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalvelujen sekä elinvoimatoimialan käyttöön. Tutkimusta hyödynnetään muun muassa viestintä-, markkinointi- ja osallisuusohjelman toteuttamisessa ja seurannassa sekä tulevaa kasvuohjelmaa toteuttavan skenaariotyöskentelyn pohjana. 

 

Päätös

Päätän, että Rovaniemen kaupunki hankkii mainetutkimuksen T-Medialta hintaan 9 900 euroa. Kustannukset jaetaan viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalvelujen sekä elinkeino- ja työllisyyspalvelujen kesken. 

Tämä hankinta ei yhdessä edellisen mainetutkimuksen hankinnan kanssa nouse yli palvelujen pienhankintojen kansallisen kynnysarvon. 

Allekirjoitus

Viestintä- ja markkinointijohtaja, Heini-Tuuli Onnela

Organisaatiotieto

Viestintä-, markkinointi- ja osallisuuspalvelut