Tekninen lautakunta, kokous 6.2.2024

§ 26 Rovaniemen katujen kunnossapidon alueurakka 2024-2029, urakoitsijan valinta

ROIDno-2023-3005

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin käynnissä oleva katujen kunnossapitourakka päättyy 5/2024. Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniikan yksikkö on valmistellut hankinta-asiakirjat katujen kunnossapitourakan kilpailutuksen käynnistämiseksi. Katujen kunnossapitourakka sisältää Rovaniemen kaupungin liikennealueiden ja sekä kaupungin kunnossapidossa olevien yksityisteiden kunnossapidon ajalle 5/2024 - 10/2029.

Tekninen lautakunta päättää toimialansa erillishankintojen toteuttamisesta, kun niiden kokonaisarvo ylittää 500.000 euroa. Kyseessä on EU:n kynnysarvon ylittävä hankinta.

Hankintamenettelyn tasapuolisuuden varmistamiseksi liitteenä olevat hankinta-asiakirjat eivät ole julkisia ennen kuin hankintailmoitus on julkaistu julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMA:ssa. Hankinilmoituksen liitteenä on myös merkittävä määrä muita teknisiä dokumentteja, jotka toimitetaan lautakunnalle oheismateriaalina. Myös nämä asiakirjat sisältyvät hankinta-asiakirjoihin ja ovat ei-julkisia, kunnes ne on julkaistu hankintailmoituksen liitteinä HILMA-hankintailmoituskanavassa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä Rovaniemen kaupungin katujen kunnossapitourakan hankinta-asiakirjat ja päättää valtuuttaa teknisten palveluiden toimialajohtajan julkaisemaan hankintailmoituksen, tekemään mahdolliset korjausilmoitukset sekä päättämään hankinnan mahdollisesta keskeyttämisestä.

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Marko Rautio, kunnossapitopäällikkö, marko.rautio@rovaniemi.fi
  • Matti Molkoselkä, omaisuudenhallinnan asiantuntija, matti.molkoselka@rovaniemi.fi
  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Hankinnan kohde

Rovaniemen kaupungin käynnissä oleva katujen kunnossapitourakka päättyy toukokuussa 2024. Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniikan yksikkö on valmistellut ja julkaissut hankintailmoituksen Rovaniemen kaupungin katujen, jalankulku- ja pyöräilyväylien, yksityisteiden sekä muiden liikennealueiden kunnossapidosta. Hankintaan on sisällytetty myös optio kiinteistö- ja tonttiliittymien aurauksesta.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin Hilma-julkaisujärjestelmässä julkaistussa hankintailmoituksessa ROIDno-2023-3005, Rovaniemen katujen kunnossapidon alueurakka 2024-2029.

 

Hankintamenettely

Hankintailmoitus on julkaistu 6.11.2023. Ilmoitus on julkaistu Hilma-ilmoituskanavassa, Rovaniemen kaupungin verkkosivuilla ja Tarjouspalvelussa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta joka kilpailutettiin avointa, niin sanottua kahden kuoren hankintamenettelyä käyttäen.

Tarjouksen julkaisemisen jälkeen 16.11.2023 järjestettiin kunnossapitourakan esittelytilaisuus, johon tarjoajilla oli mahdollisuus osallistua etäyhteydellä tai paikan päällä.

Tarjojilla oli mahdollisuus jättää tarjouspalvelun kautta lisätietokysymyksiä 3.1.2024 saakka, joihin hankintayksikon tuli vastata viimeistään 10.1.2024 mennessä.

 

Tarjousten vastaanotto

Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 24.1.2024 klo 09:00. Määräaikaan mennessä saapui tarjouksia kuusi (6) kappaletta.

Tarjouksen jättivät:

  • Alltime Infrapalvelut Oy
  • Destia Oy
  • Terranor Oy
  • Työyhteenliittymä TAHKO (VRJ Etelä-Suomi Oy ja Kaivuriapu Oy)
  • Veljekset Toivanen Oy
  • YIT Road Oy

 

Tarjousten avaaminen ja tarjoajien kelpoisuuden tarkastaminen

Tarjoukset avattiin 24.1.2024. Avaustilaisuus ei ollut julkinen. Tarjojien kelpoisuusvaatimukset sekä pisteytettävä toiminta- ja laatusuunnitelma tarkastettiin ja tämän jälkeen toiminta- ja laatusuunnitelma pisteytettiin asiantuntijaryhmän toimesta. 

  • Liite 1. Pistetystaulukko
  • Liite 2. Perustelumuistio

Yhden tarjojan osalta toiminta- ja laatusuunnitelman pisteet jäivät alle hankintayksikön vähimmäisvaatimuksen, joten kyseisen tarjoajan tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta. Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta

 

Tarjousten käsittely

Tarjousten käsittely tehtiin niin sanotun kahden kuoren menettelynä, jossa ensin avattiin laatuvertailun osio, johon täydennettiin laatusuunnitelmista annetut pisteet laatuvertailua varten. Tämän jälkeen avattiin hintavertailun osio. Laadun painoarvo lopullisessa vertailussa oli 25 prosenttia ja hinnan painoarvo 75 prosenttia.

Laatu- ja hintavertailussa eniten pisteitä sai Alltime Infrapalvelut Oy.

  • Vertailuhinta 16 719 760,00 € (alv 0%)
  • vertailupisteet 97,48096

Vertailuhinta muodostuu annetusta tarjoushinnasta 16 353 485,00 € (alv 0%), muutostyöhinnasta 296 431,25 € (alv 0 %) sekä kiinteistö- ja tonttiliittymien aurauksen option vuosihinnasta 698 437,50 € (alv 0%) 0,1 kertoimella (10 prosentin painoarvo). Muutostyöhinta on arvio urakkasopimusaikana erikseen tilattavista yksikköhintaisista työsuorituksista tai tiestömäärän muutoksista.

  • Liite 3. Cloudia -tarjouspalvelun vertailutaulukko.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää valita Rovaniemen katujen kunnossapidon alueurakkaan 2024-2029 pääurakoitsijaksi Alltime Infrapalvelut Oy:n esittelytekstissä esitetyillä perusteilla.

Lisäksi lautakunta päättää valtuuttaa toimialajohtajan ja kaupungininsinöörin käymään valitun urakoitsijan kanssa urakkasopimusneuvottelut.

Kiinteistö- ja tonttiliittymien aurauksen optiosta päätetään myöhemmin erikseen.

Tekninen lautakunta tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti.

Päätös

 Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tekninen lautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, Marko Rautio Kunnossapitopäällikkö, Matti Molkoselkä Omaisuudenhallinnan asiantuntija

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS HANKINTA-ASIOISSA (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Rovaniemen kaupunki /___________________________________

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1) asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää;

tai

2) siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 15 §:n mukaisesti:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Yhteystiedoilla tarkoitetaan postiosoitetta, puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä säädetään. 

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 16 §:n mukaisesti:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015 ) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasiassa annetun lain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Valituksen maksut

Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät voimaan tulevan tuomioistuinmaksulain (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) mukaan.

Markkinaoikeudessa peritään riita-asiassa, muutoksenhakuasiassa ja muussa lainkäyttöasiassa oikeudenkäyntimaksua 2 050 (kaksituhatta viisikymmentä) euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 (neljätuhatta sata) euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 (kuusituhatta sataneljäkymmentä) euroa

Hankinta-asioissa peritään 2.050 (kahdentuhannen viidenkymmenen), 4.100 (neljäntuhannen sadan) tai 6.140 (kuudentuhannen sadanneljänkymmenen) euron sijasta 500 (viidensadan) euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Puhelin: 029 564 3300

Telefax: 029 564 3314

Sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi