§ 6 Päätös hankinnan keskeyttämisestä: Rovaniemen kaupungin puistojen sekä virkistys- ja liikunta-alueiden kunnossapitourakka

Lataa 

ROIDno-2023-3006

Päätöspäivämäärä

7.3.2024

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Päätöksen peruste

Rovaniemen kaupungin hallintosääntö 49§ Päätösvalta keskitetyissä yhteis- ja ICT-hankinnoissa. Hankintapäällikkö päättää kaupungin keskitetyistä yhteishankinnoista. Hallintosäännön 47§:n mukaan keskitetyllä yhteishankinnalla tarkoitetaan hankintaa, joka palvelee useampaa kaupungin toimialaa, konserniyhteisöä tai koko kaupunkikonsernia. Tässä hankinnassa on kyse useampaa kaupungin toimialaa palvelevasta palveluhankinnasta.

Kuvaus

Taustaa

Rovaniemen kaupunki (jäljempänä myös ”Hankintayksikkö”) on julkaissut hankintailmoituksen 6.11.2023 koskien puistojen sekä virkistys- ja liikunta-alueiden kunnossapitourakan hankintaa. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin hankintailmoituksessa.

Rovaniemen kaupunki on poissulkenut Terranor Oy:n tarjouksen tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena ja valinnut hankintapäätöksellä 23.02.2024 § 1 urakoitsijaksi Alltime Infrapalvelut Oy:n. Päätöksien tarkemmat perustelut on ilmoitettu em. päätöksissä liitteineen.

Terranor Oy on tehnyt 4.3.2024 oikaisuvaatimuksen koskien poissulkupäätöstä 23.02.2024 § 1. Rovaniemen kaupunki on käsitellyt oikaisuvaatimuksen ja arvioinut päätöksiä uudelleen.

Hankinnan keskeyttämisen perustelut

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, ”hankintalaki”) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Lainkohtaa koskevan hallituksen esityksen (HE 108/2016 vp, s. 223) mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Jälkimmäisenä mainitun säännöksen hallituksen esityksen (HE 182/2010 vp, s. 22) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.

Oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävänä syynä hankintamenettelyn keskeyttämiselle on pidetty muun muassa sitä, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi. Hankintamenettelyn keskeyttämisen syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä. Hankintamenettelyn keskeyttämisen lainmukaisuuden arvioinnin kannalta ei ole oikeudellista merkitystä sillä, että hankintayksikkö on vasta valittajan tehtyä hankintaoikaisun hankintayksikölle ja valituksen markkinaoikeudelle päättänyt keskeyttää hankintamenettelyn (ks. esim. KHO:2015:181 ja KHO 862/2015).

Hankintalain 67 §:n mukaan tarjouspyyntö on laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintayksikkö on viranhaltijapäätöksen 23.2.2024 ja saapuneen oikaisuvaatimuksen jälkeen todennut, että tarjouspyyntö on ollut eräiden tarjousten vertailuperusteiden osalta tulkinnanvarainen ja epäselvä. Hankintayksikkö katsoo, että hankinta tulee keskeyttää ja kilpailuttaa uudelleen, jotta vertailuperusteet saadaan muutettua hankintalain mukaisiksi.

Näin ollen Hankintayksiköllä on hankintalain 125 §:n mukainen todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiselle.​​​

Päätös

Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö päättää keskeyttää hankinnan ja järjestää uuden tarjouskilpailun.

Hankintayksikkö päättää viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella pitää keskeytetyn menettelyn hankinta-asiakirjat kokonaisuudessaan salassa, kunnes hankintapäätös uudessa hankintamenettelyssä on tehty tai hankinnan toteuttamisesta on kokonaan päätetty luopua.

Allekirjoitus

Anu Kulmala  vs. hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Henkilöstö- ja hallintopalvelut