§ 12 Päätös hankinnan keskeyttämisestä: Rovaniemen talvireittien kunnossapitourakka 2024 - 2029

Lataa 

ROIDno-2023-3324

Päätöspäivämäärä

4.4.2024

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Päätöksen peruste

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 123§,125§.

Kuvaus

Hankinnan kohde

Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniset palvelut on julkaissut hankintailmoituksen 6.11.2023 moottorikelkkareittien, hiihtolatujen ja talvikävelyreittien kunnossapidosta vuosille 2024-2029. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin hankintailmoituksessa.

Hankintapäätöksellä 23.2.2024 § 4 on urakoitsijaksi valittu Rovaniemen Latu ja Reitti Oy.

Työyhteenliittymä Oulun Piharakennus Oy ja Tmi Jani Yli-Anttila on tehnyt oikaisuvaatimuksen sekä valituksen markkinaoikeuteen tehdystä päätöksestä. Saapuneen oikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä on oikaistu uudella päätöksellä 06.03.2024 § 5 valittajan vaatimalla tavalla.

Hankinnan keskeyttäminen

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, ”hankintalaki”) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Lainkohtaa koskevan hallituksen esityksen (HE 108/2016 vp, s. 223) mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden. Jälkimmäisenä mainitun säännöksen hallituksen esityksen (HE 182/2010 vp, s. 22) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.

Oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävänä syynä hankintamenettelyn keskeyttämiselle on pidetty muun muassa sitä, että tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi. Hankintamenettelyn keskeyttämisen syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä. Hankintamenettelyn keskeyttämisen lainmukaisuuden arvioinnin kannalta ei ole oikeudellista merkitystä sillä, että hankintayksikkö on vasta valittajan tehtyä hankintaoikaisun hankintayksikölle ja valituksen markkinaoikeudelle päättänyt keskeyttää hankintamenettelyn (ks. esim. KHO:2015:181 ja KHO 862/2015).

Hankintalain 67 §:n mukaan tarjouspyyntö on laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintayksikkö on 23.2.2024 tehdyn viranhaltijapäätöksen ja saapuneen oikaisuvaatimuksen sekä markkinaoikeusvalituksen jälkeen todennut, että tarjouspyyntö on ollut hankintalain 67 §:n vastaisesti tarjoajien kannalta tulkinnanvarainen ja epäselvä. Tarjouspyyntö on ollut tulkinnanvarainen ja epäselvä etenkin tarjousten vertailuperusteiden osalta (mm. toiminta- ja laatusuunnitelman vertailuperusteet). Hankintayksikkö katsoo, että hankinta tulee keskeyttää ja kilpailuttaa uudelleen, jotta vertailuperusteet saadaan muutettua hankintalain mukaisiksi.

Koska tarjouspyyntö on ollut tulkinnanvarainen ja epäselvä, on hankintamenettelyn ollut hankintalain vastainen. Näin ollen Hankintayksiköllä on hankintalain 125 §:n mukainen todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiselle.

Päätös

Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö päättää keskeyttää hankinnan ja järjestää uuden tarjouskilpailun.

 

Allekirjoitus

Satu Räisänen, hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Omistajaohjaus-, tila-, laki- ja hankintapalvelut