§ 26 Päätös hankintaoikaisuun koskien Rovaniemen kaupungin talvireittien kunnossapitourakkaa 2024-2029

Lataa 

ROIDno-2023-3324

Päätöspäivämäärä

2.5.2024

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Kuvaus

Taustaa

Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniset palvelut on julkaissut hankintailmoituksen 6.11.2023 koskien talvireittien kunnossapitourakan hankintaa. Hankintapäätöksellä 23.2.2024 § 4 urakoitsijaksi on valittu Rovaniemen Latu ja Reitti Oy. Tarjouskilpailusta poissuljettiin työyhteenliittymä Oulun Piharakennus Oy:n ja T:mi Jani Ylianttilan (jäljempänä työyhteenliittymä) tarjous.

Työyhteenliittymä teki oikaisuvaatimuksen hankintapäätöksestä, jonka johdosta hankintayksikkö korjasi päätöstä 6.3.2024 § 5 ja hyväksyi työyhteenliittymän tarjouksen mukaan tarjousvertailuun.

Hankintayksikkö totesi kuitenkin tämän jälkeen, että tarjouspyyntö on ollut eräiden tarjousten vertailuperusteiden osalta tulkinnanvarainen ja epäselvä. Näin ollen hankinta on päätetty keskeyttää 4.4.2024 § 12 tehdyllä päätöksellä ja kilpailuttaa uudelleen, jotta vertailuperusteet saadaan muutettua hankintalain mukaisiksi.

Hankintaoikaisu

Rovaniemen Latu ja Reitti Oy on tehnyt 15.4.2024 hankintaoikaisuvaatimuksen 4.4.2024 § 12 tehdystä keskeyttämispäätöksestä. Valittaja vaatii, että hankintayksikkö kumoaa tekemänsä keskeyttämispäätöksen ja pysyttää voimassa alkuperäisen hankintapäätöksen.

Valittajan perusteet

Valittajan mukaan hankinnan keskeyttämispäätös on ollut virheellinen ja hankintalain 125§:n vastainen. Hankinnan keskeyttämiselle ei ole ollut todellista ja perusteltua syytä. Valittaja esittää, että oikaisuvaatimuksen tekijänä olleella työyhteenliittymällä ei olisi ollut mahdollisuuksia voittaa tarjouskilpailua, sillä lopullisessa tarjouskilpailussa on ollut mukana viisi tarjoajaa joista työyhteenliittymä on jäänyt viimeiseksi kokonaispistemäärällä 77,81651p. (hintapisteet 59,61651p. ja laatupisteet 18,2p.). Voittaneen tarjoajan, Rovaniemen Latu ja Reitti Oy:n kokonaispistemäärä on ollut 95,800p. Vaikka työyhteenliittymä olisikin saanut täydet laatupisteet (25p.), olisi se kuitenkin jäänyt tarjouskilpailussa vain kolmannelle sijalle.

Valittajan mukaan hankinnan keskeyttämiseen ei ole ollut myöskään menettelyyn osallistuneiden tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun laiminlyöntiin liittyvää todellista syytä, koska kaikkien tarjoajien laatupisteytys on tehty samoilla arviointiperusteilla- ja menetelmillä.

Rovaniemen kaupungin vastine 

Hankintayksikkö on keskeytyspäätöksessä esittänyt hankintalain mukaiset perustelut sille, miksi hankintamenettely on keskeytetty. Päätöksestä käy selkeästi ilmi, että tarjousten vertailuperusteet ovat olleet tulkinnanvaraisia ja epäselviä, ja että hankintayksiköllä on ollut todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiselle.

Tulkinnanvaraisuus ja epäselvyys on koskenut liian laajoja ja yleisellä tasolla mainittuja

vertailuperusteita. Tarjouspyynnössä ei myöskään ole riittävästi eroteltu vähimmäisvaatimuksia ja tarjousten vertailussa huomioitavia seikkoja. Näin ollen hankintayksikkö on hankintalain mukaisesti perustellut hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevan päätöksen. 

Hankintalain mukainen hankintamenettelyn avoimuus ja tasapuolisuus edellyttävät, että tarjoajat tietävät jo tarjouksia laatiessaan, millä seikoilla on merkitystä tarjousvertailua arvioitaessa. Tarjouspyyntö on kuitenkin ollut etenkin toiminta- ja laatusuunnitelmien vertailun osalta tulkinnanvarainen ja epäselvä. Tarjouspyynnöstä ei ole tältä osin käynyt ilmi, miten ja millä perusteilla tarjoukset pisteytetään ja suhteutetaan.

Arvosteluperusteista ei ole myöskään käynyt ilmi, mitä tilaajan vaatimuksilla tarkemmin ottaen tarkoitetaan tai mitä vaaditaan siihen, että suunnitelma ylittää tai alittaa tilaajan vaatimukset. Tarjoajat eivät ole voineet arviointiperusteiden perusteella arvioida, millä asioilla toiminta- ja laatusuunnitelmien arvioinnissa tulee olemaan merkitystä ja miten vaatimukset on mahdollista ylittää tai alittaa. Edellä esitetysti tarjoajat eivät ole voineet arvosteluperusteiden perusteella riittävällä tavalla ennakoida, miten tarjouksia pisteytetään ja millä seikoilla laatutekijöiden osalta tulee olemaan merkitystä tarjousvertailussa.

Tarjouspyynnön epäselvyydellä on ollut vaikutusta hankintamenettelyn lopputulokseen. Tarjouspyynnön epäselvyys on vaikuttanut olennaisesti niin tarjoajien soveltuvuutta koskevaan arviointiin kuin myös tarjousvertailun pisteytyksiin. Tarjouspyynnön tulkinnanvaraisuutta ja epäselvyyttä ei ole ollut mahdollista poistaa ilman hankintamenettelyn keskeyttämistä.

Hankintayksikkö katsoo, että tarjouspyyntöä tulee arvioida yksinomaan hankintalain perusteella. Tarjouspyyntö on ollut edellä esitetysti hankintalain vastaisesti tulkinnanvarainen ja epäselvä, minkä vuoksi keskeyttämiselle on ollut hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy. 

Asiaa ei ole tarpeen arvioida siitä näkökulmasta, kuinka oikaisuvaatimuksen tehnyt työyhteenliittymä on tarjouskilpailussa sijoittunut. Merkitystä ei myöskään ole sillä seikalla, että kaikkien tarjoajien laatupisteytys on tehty samoilla arviointiperusteilla- ja menetelmillä.

Päätös

Edellä mainittujen perusteiden johdosta  4.4.2024 § 12 tehdyn keskeytyspäätöksen muuttamiselle ei ole perusteita, koska hankintalain soveltamisessa ei ole tapahtunut virhettä.

Näin ollen päätöksen  4.4.2024 § 12 lopputulos ei muutu hankintaoikaisun käsittelyn johdosta.

Allekirjoitus

Satu Räisänen, hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Omistajaohjaus-, tila-, laki- ja hankintapalvelut