§ 114 Tutkimuslupa/ Leena Juurola

Lataa 

ROIDno-2023-4020

Päätöspäivämäärä

13.6.2024

Päätöksen tekijä

Palvelualuepäällikkö Koulutuspalvelut

Kuvaus

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnan projektipäällikkö Leena Juurola hakee tutkimuslupaa Pelilukutaidon soveltaminen monilukutaito-opetuksessa -väitöskirjatutkimukseen osana Innokas-verkoston koordinoimaa Game It Now 2.0 -projektia. Mukana projektissa on Ylikylän koulu Rovaniemeltä.

Tutkimuksessa tutkitaan pelilukutaitoa ja sen sovellettavuutta 5.–6.-luokkalaisten monilukutaito-opetuksessa. Kehittämistutkimus toteutetaan yhteistyössä opettajien kanssa siten, että mukana olevissa luokissa toteutetaan kolmesta tapaamisesta koostuva pelilukutaito-projekti.

Tutkimusaineistoa kerätään videoimalla luokan opetustapahtumia, haastattelemalla rajattua oppilasryhmää ja opettajia, sekä teettämällä oppilailla lyhyet pelilukutaitoa kartoittavat alku, - ja lopputestit. 

Aineistoa käytetään ainoastaan tutkimustarkoitukseen. Aineisto pseudonymisoidaan ja tutkimusanalyyseissa käytetään anonyymisti. Koulu- ja kuntatietoja käytetään aineistosta saatavan pseudonymisoidun tutkimustiedon välittämiseen ja kohdentamiseen yksittäiseen kouluun. Tutkimusluvan hakijat ovat toimittaneet henkilöstörekisterin tietosuojaselosteen sekä tutkimusaineiston säilytyksestä tiedot. .

Tutkimuksen hyödyt: Väitöskirja tutkii pelilukutaitoa ja sen sovellettavuutta viideskuudesluokkalaisten monilukutaito-opetuksessa. Pelilukutaito viittaa oppilaan kykyyn ymmärtää ja arvioida pelejä kriittisesti eri näkökulmista, kuten käytännöllisestä, vuorovaikutteisesta, kerronnallisesta, sosiaalis-kulttuurisesta ja rakenteellisesta näkökulmasta. Pelilukutaito edistää opetussuunnitelmassa esiintyvää monilukutaitoa, kuten kriittistä ja luovaa ajattelua, sekä oppimistaitoja oppilaille merkityksellisen mediaympäristön kontekstissa. Tämä tarjoaa nuorille mahdollisuuden ilmaista epämuodollisissa mediaympäristöissä hankittua pelaamispääomaa osana mielekästä monilukutaito-opetusta, mikä on omiaan vahvistamaan oppimismotivaatiota. Pelien analyyttinen tarkastelu voi lisäksi syventää oppilaiden sosio-digitaalista osallistumista, ja näin ollen kaventaa nuorten välillä olevaa luovan osallistumisen kuilua. Tutkimuksen tavoitteena on ensisijaisesti tuottaa tietoa pelilukutaidon sovellettavuudesta opetuskäyttöön, mutta ohessa syntyy myös käytännön opetusmateriaalia ja pedagogisia käytänteitä tulevaisuutta varten.

Tutkimuksesta vastaavat:

Vastuullinen tutkija: Yliopistonlehtori Tiina Korhonen
Projektipäällikkö Leenu Juurola
Väitöskirjatutkija: Esa Pavloff-Pelkonen

 

Päätös

Leena Juurolalle myönnetään edellä esitetty tutkimuslupa.

Tutkimuksessa on noudatettava henkilöstölain ja julkisuuslain säännöksiä.

Hakija sopii käytännön järjestelyt koulun kanssa.

Tutkimuksesta tulee toimittaa yksi kappale Rovaniemen sivistyslautakunnan käyttöön ja se on lähetettävä sähköpostitse soili.kaihua@rovaniemi.fi

Allekirjoitus

Kai Väistö, palvelualuepäällikkö

Organisaatiotieto

Sivistys- ja hyvinvointipalvelut