Tekninen lautakunta, kokous 22.10.2024

§ 158 Vastaus valtuustoaloitteeseen: Design for all -periaate lähtökohdaksi kaupungin rakentamisessa ja suunnittelussa

ROIDno-2022-2196

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Sonja Sinisalo ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:

"Design for all on suunnittelua, joka ottaa huomioon ihmisten erilaiset tarpeet ja pyrkii siten luomaan erilaisia ratkaisuja, joiden avulla tuote tai palvelu soveltuu kaikille. Tällaisen suunnittelun avulla parannetaan tuotteiden ja palveluiden esteettömyyttä niin, että monet vammaiset ihmiset, esimerkiksi sokeat tai heikkonäköiset, kuurot tai huonokuuloiset, oppimisvaikeuksista tai kognitiivisista rajoituksista kärsivät, liikkumisrajoitteiset, puhevammaiset, valoherkät tai monivammaiset ihmiset voivat käyttää niitä. 

Kaikilla kaupunkilaisilla tulee olla yhdenvertainen mahdollisuus osallistua kaupungin elämään ja yhteisöön. Tämä vaatii vahvaa panostamista esteettömään rakentamiseen, liikkumiseen ja palveluihin. Me allekirjoittaneet esitämmekin, että Design for all -periaate kirjataan yhdenvertaisuussuunnitelmaan ja otetaan käyttöön kaupungin rakentamisessa, suunnittelussa ja kehittämisessä niin palveluiden kuin infrastruktuurinkin osalta."

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Sonja Sinisalo on tehnyt seuraavan valtuustoaloitteen:

"Design for all on suunnittelua, joka ottaa huomioon ihmisten erilaiset tarpeet ja pyrkii siten luomaan erilaisia ratkaisuja, joiden avulla tuote tai palvelu soveltuu kaikille. Tällaisen suunnittelun avulla parannetaan tuotteiden ja palveluiden esteettömyyttä niin, että monet vammaiset ihmiset, esimerkiksi sokeat tai heikkonäköiset, kuurot tai huonokuuloiset, oppimisvaikeuksista tai kognitiivisista rajoituksista kärsivät, liikkumisrajoitteiset, puhevammaiset, valoherkät tai monivammaiset ihmiset voivat käyttää niitä. Kaikilla kaupunkilaisilla tulee olla yhdenvertainen mahdollisuus osallistua kaupungin elämään ja yhteisöön. Tämä vaatii vahvaa panostamista esteettömään rakentamiseen, liikkumiseen ja palveluihin. Me allekirjoittaneet esitämmekin, että Design for all -periaate kirjataan yhdenvertaisuussuunnitelmaan ja otetaan käyttöön kaupungin rakentamisessa, suunnittelussa ja kehittämisessä niin palveluiden kuin  infrastruktuurinkin osalta."
 

Yhdyskuntatekniikan vastaus aloitteeseen katu- ja puistoalueiden osalta

Esteettömyyden huomioiminen julkisten alueiden suunnittelussa, toteutuksessa ja kunnossapidossa on jo pidempään ollut itsestään selvä käytäntö. Katuympäristössä esteettömyys näkyy käytännössä esimerkiksi suojateiden reunatukien madaltamisena ja kadunylityspaikkojen erilaisissa huomiorakenteissa. Kulkuteiden pituuskaltevuudet pyritään pitämään esteettömyysvaatimusten mukaisina tai ainakin mahdollistamaan vaihtoehtoinen reitti. Liikennevaloissa ääniopasteet toimivat valo-opasteiden rinnalla. Ohjeistuksena esteettömän ympäristön toteuttamiseen toimivat katujen ja väylien ajantasaiset suunnitteluohjeet sekä Esteettömän rakentamisen SuRaKu-ohjeisto. Joiltakin osin ohjeistusta on täsmennetty kaupungin omilla ohjeilla huomioiden paikallisia olosuhteita.

Haasteellisinta esteettömyyden toteutumisessa on, että asiaan on kiinnitettävä huomiota infraympäristön ylläpidon kaikissa vaiheissa suunnittelusta rakentamiseen ja edelleen kunnossapitoon. Hyväkin ratkaisu voidaan pilata pienellä huolimattomuudella tai välinpitämättömyydellä. Myös kunnossapidon haasteet talvikaudella varsinkin nopeasti vaihtelevissa sääoloissa vaikeuttavat merkittävästi tosiasiallisen esteettömän ympäristön syntyä ja ylläpitoa.

Julkisen rakennetun ympäristön esteettömyyttä on kartoitettu vuosittaisilla esteettömyyskävelyillä jo yli 20 vuoden ajan. Alkuvuosina esteettömyyskierroksilla löytyi paljon korjattavia kohteita ja tuolloin korjauksiin varattiin vuosittainen määräraha. Korjauskohteita kartoitetaan ja esteettömyyskävelyjä järjestetään edelleen. Viime vuosina on panostettu esimerkiksi linja-autopysäkkien esteettömyyden parantamiseen.

Muilta osin valtuustoaloite voidaan käsitellä yhdenvertaisuussuunnitelman käsittelyn yhteydessä. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Lautakunta merkitsee saapuneen aloitteen tiedoksi ja antaa yllä esitetyn vastauksen aloitteeseen.

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa vs. hallintopäällikkö Henna Penttilää.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Aloitteen tekijä, kaupunginvaltuusto

Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.