§ 11 Toimistotarvikkeiden hankinta

Lataa 

ROIDno-2025-2683

Päätöspäivämäärä

23.5.2025

Päätöksen tekijä

Hankintapäällikkö

Päätöksen peruste

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 20 §.

Rovaniemen kaupungin hallintosääntö 1.1.2025 (KV 9.12.2024) § 49.

Rovaniemen kaupunginjohtajan delegointipäätös 3.2.2025 § 2 Toimivallan siirtäminen julkisten hankintojen osalta konsernihallinnossa.

Kuvaus

Rovaniemen kaupunki on mukana Hansel Oy:n kilpailuttamassa Toimistotarvikkeet 2021–2023 (2025) -puitejärjestelyssä. Hankintaa koskeva Rovaniemen kaupungin asiakaskohtainen sopimus on voimassa 14.9.2025 asti. Hankinnan sopimustoimittaja on Wulff Oy Ab.

Hansel on kilpailuttanut uuden Toimistotarvikkeet 2025–2027 (2029) -puitejärjestelyn. Rovaniemen kaupunki on tehnyt Hanselille hankintaa koskevan liittymisilmoituksen 17.5.2024. Rovaniemen kaupungin kanssa samalla liittymisilmoituksella sopimukseen ilmoittautui mukaan myös Napapiirin Residuum Oy.

Tarjouskilpailussa toimittajaksi valittiin Wulff Oy Ab. Hankintapäätöksestä valitettiin markkinaoikeuteen, jonka johdosta Hansel laati Wulff Oy Ab:n kanssa väliaikaisen puitesopimuksen välttämättömien toimistotarvikehankintojen mahdollistamiseksi. Väliaikainen puitesopimus on alkanut 1.3.2025. Puitejärjestelyyn liittyneet asiakkaat voivat siirtyä käyttämään toimistotarvikkeiden väliaikaista puitesopimusta nykyisten asiakaskohtaisten sopimusten päätyttyä. Rovaniemen kaupunki ottaa väliaikaisen puitesopimuksen käyttöön 15.9.2025 alkaen. Väliaikaisen puitesopimuksen voimassaolo päättyy viimeistään neljän kuukauden kuluttua siitä, kun markkinaoikeus on antanut päätöksensä hankintapäätöksestä tehdystä valituksesta.

Puitejärjestelyn kohteena ovat yleisimmin toimistoissa käytettävät toimistotarvikkeet sekä niiden tilaamiseen ja toimittamiseen liittyvät palvelut. Hankinnan kohteeseen sisältyvät seuraavien tuoteryhmien tuotteet:

  • Arkistointi ja säilytystuotteet
  • Postitustuotteet
  • Kopio- ja tulostuspaperit
  • Työpistetarvikkeet
  • Toimiston pienlaitteet ja taulut tarvikkeineen
  • Pehmopaperit
  • Kahvitus-, puhdistus- ja hygieniatuotteet
  • Ensiaputarvikkeet
  • Ergonomiatuotteet
  • IT-tarvikkeet
  • Tulostustarvikkeet

 

Sopimustuotevalikoima muodostuu perustuotevalikoimasta sekä täydentävästä tuotevalikoimasta. Määriteltyihin tuoteryhmiin sisältyvien tuotteiden lisäksi hankinnan kohteeseen kuuluu vähäisessä määrin asiakkaiden tarvitsemia ja toimittajan valikoimassa olevia liikelahjoja ja markkinointituotteita.

Puitejärjestelyyn sisältyviä mahdollisia palveluita ovat mm. toimittajan asiakaspalvelu, toimittamiseen ja varastointiin liittyvät palvelut, täyttöpalvelu sekä kierrätyspalvelu.

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo (alv 0 %) neljän vuoden sopimuskaudelle on Rovaniemen kaupungin osalta 347 000 € ja Napapiirin Residuum Oy:n osalta 2 000 €. Rovaniemen kaupunginjohtajan delegointipäätöksen 3.2.2025 § 2 mukaan hankintapäällikkö päättää alle 500 000 euron keskitetystä yhteishankinnasta. Toimivaltaan kuuluu koko hankintaprosessiin sisältyvä päätöksenteko.

Päätös

Rovaniemen kaupunki ja Napapiirin Residuum Oy hankkivat toimistotarvikkeet 15.9.2025 alkaen Hansel Oy:n kilpailuttaman Toimistotarvikkeet 2025–2027 (2029) puitejärjestelyn kautta. Liittyminen puitejärjestelyyn on tehty 17.5.2024.

Markkinaoikeuskäsittelyn vuoksi hankinnassa on käytössä väliaikainen puitesopimus Wulff Oy Ab:n kanssa. Rovaniemen kaupunki ja Napapiirin Residuum Oy siirtyvät käyttämään väliaikaista puitesopimusta 15.9.2025 alkaen, mikäli Hansel ei ole tähän ajankohtaan mennessä tiedottanut markkinaoikeuskäsittelyn päättymisestä ja varsinaisen puitesopimuksen käyttöön siirtymisestä. Väliaikainen puitesopimuksen voimassaolo päättyy viimeistään neljän kuukauden kuluttua siitä, kun markkinaoikeus on antanut päätöksensä hankintapäätöksestä tehdystä valituksesta. Toimistotarvikkeita hankitaan tarpeen mukaan puitesopimuksen mukaisin ehdoin.

Allekirjoitus

Satu Räisänen, hankintapäällikkö

Organisaatiotieto

Omistajaohjaus-, tila-, laki- ja hankintapalvelut