Tilajaosto, kokous 19.12.2024

§ 75 Puitejärjestely kiinteistöjen rakennusteknisistä korjaus- ja muutostöistä

ROIDno-2024-3829

Perustelut

Hankinnan kohteena on Rovaniemen kaupungin Tilapalvelukeskuksen ennalta suunnitellut (investointityyppiset) sekä ennalta arvaamattomat (mm. vahingot ja vikakorjaukset) kiinteistöjen rakennustekniset korjaus- ja muutostyöt.

Toimeksiannot ovat sisällöltään, kooltaan ja kustannuksiltaan erityyppisiä, sisältäen rakennustöitä, pintakäsittelytöitä sekä metalli- ja puuteknisiä töitä. Tilaajan arvion mukaan kolmannekseen toimeksiannoista sisältyy tarve käyttää mm. pyöräkonetta, kaivinkonetta, kuorma-autoa maa-ainesten kuljettamiseen ja maanrakennustyöntekijöitä. 

Toimeksiannot liittyvät tilaajan omistamiin tai vuokraamiin kiinteistöihin, jotka sijaitsevat pääosin Rovaniemen kaupungin alueella. Toimeksiannon tekijäksi valittu urakoitsija toimii työmaalla lainsäädännön tarkoittamana päätoteuttajana, ellei toimeksiantokohtaisesti toisin sovita, ja hänelle kuuluu kaikki päätoteuttajalle asetetut velvollisuudet.


Hankinnan sopimuskausi 

Hankinnan sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Puitesopimus astuu voimaan, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman ja osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen. Option/optioiden käyttömahdollisuudesta sovitaan erikseen tilaajan toimesta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen mahdollisen option/optioiden käyttöönottoa. Optiossa on kyse tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.

Tilaaja pidättää oikeuden jatkaa sopimuskautta entisin ehdoin siihen asti, kunnes seuraavan tarjouskilpailun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuskauden jatkamisesta ja jatkamisen yksityiskohdista neuvotellaan aina sopimuskumppanin kanssa erikseen.

Ilmoitus- ja hankintamenettely

Hankinta on kilpailutettu avoimena menettelynä, EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana. Hankinnassa perustetaan puitejärjestely, jossa valitaan viisi (5) vertailussa eniten pisteitä saanutta tarjoajaa.

Hankinnasta ilmoitettiin tarjouspyyntö Hilma-järjestelmässä 10.10.2024 

(https://hankintailmoitukset.fi/fi/public/procedure/10798/enotice/15267) ja Cloudia Tarjouspalvelussa osoitteessa www. tarjouspalvelu.fi/rovaniemi . 


Tarjousten vastaanottamisen määräaika 

Tarjousten jättämisen määräaika oli 13.11.2024 kello 12:00. 


Tarjoajat

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Arktis-Rakennus Oy, IP-Heikkilä Oy, Juto Rakennus Oy, MY-Insinöörit Oy, Rakennusliike K.Alaoja Oy, Rakennusliike RPJ Oy. Tarjousten avaustilaisuus ei ollut julkinen. 


Tarjoajien soveltuvuus 

Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarjoajien tuli täyttää kaikki tarjouspyynnössä soveltuvuudelle asetetut vaatimukset tullakseen hyväksytyksi tarjousten käsittelyn toiseen vaiheeseen.

Arktis-Rakennus Oy ei täyttänyt yritysreferenssille asetettua rakennusluokituksen vähimmäisvaatimusta. Asia tarkistettiin rakennusvalvonnan aineistossa ilmoitetun rakennuksen käyttötarkoituksen perusteella.

IP-Heikkilä Oy ei täyttänyt työnjohtajan varahenkilölle ja vastuullisille rakennusalan ammattilaisille asetettua työkokemuksen vähimmäisvaatimusta.

Juto Rakennus Oy ei täyttänyt vastuullisille rakennusalan ammattilaisille asetettua työkokemuksen vähimmäisvaatimusta.

Edellä mainituin perustein Arktis-Rakennus Oy:n, IP-Heikkilä Oy:n ja Juto Rakennus Oy:n tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia ja ne suljetaan pois tarjouskilpailusta.


Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus 

Tarjousten käsittelyn toisessa vaiheessa tarkistettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. 

Tarjoushintoja koskien lähetettiin Rakennusliike K. Alaoja Oy:lle lisäselvityspyyntö. Lisäselvityksen perusteella tarjoaja ei pysty tarjoamaan vaadittua kalustoa kokonaisuudessaan. Osatarjousten jättäminen ei tarjouspyynnön mukaisesti ole sallittu, joten tarjoajan jättämä tarjous on tarjouspyynnön vastainen ja se suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Muut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne hyväksyttiin tarjousten vertailuun.


Tarjousten vertailu

Tarjousten hintavertailu (enimmäispistemäärä 80)

Hintavertailu toteutettiin niin, että hankinnan kohteena oleville tehtäville tarjottu tuntihinta kerrottiin kullekin tehtävälle määritellyllä painoarvolla (=vertailuhinta). Kalustolle annetut hinnat laskettiin yhteen ja lisättiin tehtävien vertailuhintaan (= kokonaisvertailuhinta). Lopuksi kokonaisvertailuhinta pisteytettiin kaavalla: halvin kokonaisvertailuhinta / tarjoajan kokonaisvertailuhinta * maksimipistemäärä (80 pistettä). 

Laadun vertailu (enimmäispistemäärä 20)

Laatuvertailu toteutettiin niin, että hankinnan kohteen kriteerien “Pätevyys” -osiosta saadut pisteet laskettiin yhteen.

Hinnan ja laadun kokonaispistemäärä (enimmäispistemäärä) 100.

Kokonaispistemäärä saatiin laskemalla yhteen hinta- ja laatuvertailun pisteet.


Tarjousten vertailuhinnat, hinta- ja laatupisteet:

  • Rakennusliike RPJ Oy (kokonaisvertailuhintahinta 4169,00 €, hintapisteet 80, laatupisteet 20, kokonaispistemäärä 100)
  • MY-Insinöörit Oy (kokonaisvertailuhintahinta 4476,00 €, hintapisteet 74,5, laatupisteet 20, kokonaispistemäärä 94,5)

Liitteet: Vertailutaulukko

Päätöksen peruste 

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) §1, §3, §32, §42, §74, §79, §83, §93, §123.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi

Edellä mainituilla perusteilla tilajaosto päättää, että Rovaniemen kaupungin kilpailuttaman hankinnan, ROIDno-2024-3829 / Puitejärjestely kiinteistöjen rakennusteknisistä korjaus- ja muutostöistä, puitesopimustoimittajiksi valitaan seuraavat toimittajat etusijajärjestyksessä

  1. Rakennusliike RPJ Oy
  2. MY-Insinöörit Oy 

Lisäksi tilajaosto päättää valtuuttaa rakennuspäällikön päättämään sopimukseen määriteltyjen optiovuosien käyttämisestä.

Rovaniemen kaupunki solmii valittujen palveluntuottajien kanssa kirjalliset, tarjouspyynnön mukaiset puitesopimukset.

EU-kynnysarvon ylittävässä hankinnassa sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 vrk kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen sekä valitusosoitus tiedoksi.

Päätös

Tilajaosto päätti yksimielisesti henkilöstö- ja hallintojohtajan päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Juha Välitalo, Arto Kerimaa, tarjoajat

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS HANKINTA-ASIOISSA (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Rovaniemen kaupunki /___________________________________

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1) asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää;

tai

2) siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 15 §:n mukaisesti:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Yhteystiedoilla tarkoitetaan postiosoitetta, puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä säädetään. 

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 16 §:n mukaisesti:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä markkinaoikeuden virka-ajan päättymiseen (16.15) mennessä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015 ) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasiassa annetun lain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Valituksen maksut

Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät voimaan tulevan tuomioistuinmaksulain (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) mukaan.

Markkinaoikeudessa peritään riita-asiassa, muutoksenhakuasiassa ja muussa lainkäyttöasiassa oikeudenkäyntimaksua 2 050 (kaksituhatta viisikymmentä) euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 (neljätuhatta sata) euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 (kuusituhatta sataneljäkymmentä) euroa

Hankinta-asioissa peritään 2.050 (kahdentuhannen viidenkymmenen), 4.100 (neljäntuhannen sadan) tai 6.140 (kuudentuhannen sadanneljänkymmenen) euron sijasta 500 (viidensadan) euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Puhelin: 029 564 3300

Telefax: 029 564 3314

Sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi