Ympäristölautakunta, kokous 11.12.2024

§ 156 Lausunto Hirvasjärven tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostus

ROIDno-2023-2251

Valmistelija

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Perustelut

LAUSUNTO KOLARIN KUNNAN HIRVASJÄRVEN TUULIVOIMAHANKKEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUKSESTA

Viite: Lapin ELY-keskuksen lausuntopyyntö LAPELY/1355/2023

ELY-keskus on pyytänyt lausuntoa Rovaniemen kaupungin rakennusvalvonta-, ympäristönsuojelu- ja ympäristöterveydensuojelu- viranomaisilta. Nämä toimivat Kolarin kunnan em. viranomaisina.

YVA-menettely

Hirvasjärven tuulivoimahanke on laajuudeltaan sellainen että siihen sovelletaan YVA-lakia (laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017). YVA-menettelyssä esitetään eri vaihtoehtoja hankkeelle sekä kuvataan hankkeen vaikutuksia alueen ympäristöön, maisemaan, elinkeinoihin. Lain mukaisesti on aiemmin toimitettu YVA-ohjelma jonka mukaan on tehty YVA-selostus. Tämä selostus on YVA-menettelyn lopullinen asiakirja. Tästä selostuksesta pyydetään nyt viranomaisen lausuntoa. Kun eri osapuolet ovat antaneet lausuntonsa ja ELY-keskus on ne käynyt läpi, pyytäen mahdollisia tarkennuksia ja lisätietoja, antaa yhteysviranomaisena toimiva Lapin ELY-keskus selostuksesta perustellun päätelmän. Tämä päättää YVA-menettelyn. YVA-selostus ja –menettely ei ole lupamenettely. Se pitää kuitenkin tehdä YVA- lain perusteella ja selostusta käytetään hyväksi tuulivoimahankkeen eri lupaprosesseissa.

Hankkeen kuvaus eri vaihtoehtoineen

Hankkeelle on esitetty alla olevat vaihtoehdot VE1 ja VE2 sekä VE0 jossa hanketta ei toteuteta. Sähkönsiirrolle on esitetty kuusi eri vaihtoehtoa.

 

 

Hankkeen kuvatut ympäristövaikutukset

Selostuksessa on kuvattu seuraavat ympäristövaikutukset:

maankäyttö- ja yhdyskuntarakenne             

luonnonvarojen hyödyntäminen

ilmasto ja ilmanlaatu

äänimaisema

valo-olosuhteet

maisema- ja kulttuuriympäristö

muinaisjäännökset

liikenne

maa- ja kallioperä

pohjavesi

pintavedet ja kalasto

kasvillisuus ja luontotyypit

riistalajisto ja muu eläimistö

Natura-alueet ja muut luonnonsuojelukohteet

poronhoito

ihmiset ja yhteiskunta

viestintäyhteydet, puolustusvoimien toiminta ja tutkat

vaikutukset yleiseen turvallisuuteen ja arvio ympäristöriskeistä

 

Havainnot YVA-ohjelmasta

YVA-selostus on laadittu vakiintuneiden, muiden tuulivoimahankkeiden YVA-menettelyn, mukaisesti ja siinä on laajalti ja kattavasti huomioitu eri ympäristövaikutukset.

 

Rakennusvalvontaviranomaisen lausunto

Rovaniemen rakennusvalvontaviranomaisella ei ole lausuttavaa asiasta.

Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto

YVA-selostusta voi pitää riittävän kattavana ja siinä on huomioitu keskeiset asiat tuulivoiman rakentamisen osalta. Ei muuten ole asiasta huomautettavaa.

 

Terveydensuojeluviranomaisen lausunto

Havainnot ja arviot YVA-selostuksesta:

Selostuksen tiivistelmän mukaan neljä lähintä kylää (Pasmajärvi, Nuottavaara, Taapajärvi ja Hinttajärvi) sijaitsevat reilun kilometrin etäisyydellä tuotantoalueesta sekä Ruokojärven kylä noin kahden kilometrin etäisyydellä tuotantoalueesta. Edellä sanotusta poiketen nykytilan kuvauksessa (12.2.1) sanotaan vakituista ja loma-asutusta olevan 2-4- km etäisyydellä tuotantoalueella edellä mainituista kylistä. Sosiaalisten vaikutusten arviointi – luvun nykytilaa koskevan kappaleen (18.4.1) lähimmät vakituiset asuinrakennukset sijaitsevat kahden km etäisyydellä suunnitelluista tuulivoimaloista ja 300 metrin etäisyydellä tuotanto-alueen rajasta Taapajärven koillispuolella.

Maankäyttö ja yhdyskuntarakenne, äänimaisema: Tuulivoiman tuotantoalueen käytönaikaisista vaikutuksista tehtyjen mallinnuksien mukaan alueella olevien vakituisten ja vapaa-ajan asuntojen kohdalla ei ylitetä valtioneuvoston asetuksen ohjearvoa 40 dBA (VNa 1107/2015) kummassakaan hankevaihtoehdossa ja asumisterveysasetuksen (545/2015) toimenpiderajat pienitaajuisille melulle alittuvat selvästi lähimmissäkin asuin- ja vapaa-ajanrakennuksissa. Samoin on asumisterveysasetuksen soveltamisalaan kuuluvien ns. muiden oleskelutilojen osalta, vaikka arviota siitä ei ole esitetty.

Valo-olosuhteet: Tuulivoimaloiden roottorin pyörimisestä voi aiheutua säännöllisesti välkkyvää varjovaikutusta, kun voimala pyörii havaintopisteen ja auringon välissä. Yhtäjaksoista välkettä esiintyy yleensä 0 – 30 minuuttia päivässä. Tuulivoimaloiden varjon välkkymisen vaikutusten arvioimiseksi Hirvasjärven tuulivoima-alueelle on tehty väikemallinnus, jossa havaintopisteinä on käytetty vakituisia ja vapaa-ajan asuntoja. Suomen lainsäädännössä ei ole määritelty väikevaikutukselle raja-arvoja tai suosituksia. Tulosten arvioinnissa on käytetty muiden maiden ohjearvoja ympäristöhallinnon ohjeen mukaisesti. Ruotsissa ja Saksassa annettuja maksimisuosituksia kahdeksan tunnin vuotuisesta varjon välkkeestä ei ylitetä kummankaan vaihtoehdon missään havaintopisteessä. Lähimmissä havaintopisteissä vuosittainen varjon välkkymisen määrä (ilman puuston suojaavaa vaikutusta) on mallinnuksen perusteella alle 2 tuntia vuodessa.

Sosiaalisten vaikutusten arviointi: Selostuksen mukaan asutusta lukuun ottamatta lähimmät häiriölle herkät kohteet sijaitsevat noin 20 km päässä. Terveydensuojelulain tarkoittamiin ns. muihin oleskelutiloihin kuuluu kuitenkin myös noin neljän km päässä sijaitseva Tirroniemen leirikeskus (lasten ja nuorten kokoontumiseen liittyvä toiminnan järjestämispaikka), joka selostuksessa on mainittu alueen virkistyskäytön kuvauksessa. Lasten ja nuorten leirikeskusten terveydellisiin olosuhteisiin sovelletaan asumisterveysasetuksen (545/2015) vaatimuksia.

Alueen virkistyskäyttöä kuvaavassa kappaleessa mainituista uimarannoista vain Vaattojärven uimaranta on rekisteröity yleinen uimaranta (STM:n asetus 354/2008), ns. pieni yleinen uimaranta). Sieppijärven pientä yleistä uimarantaa puolestaan ei ole mainittu. Mainittakoon että selostuksessa lähdeaineistona käytetty LIPAS-aineisto sisältää virheellistä tietoa uimapaikoista ja yleisistä uimarannoista. Lakisääteistä luetteloa yleisistä uimarannoista pitää valvova viranomainen eli kunnan terveydensuojeluviranomainen.

Pohjavesi: Selostuksessa on esitetty lähimmät pohjavesialueet ja mainittu, ettei niillä ole vedenottamoita. Selostuksessa ja vaikutuksen arvioinnissa ei ole huomioitu, että Taapajärvellä on vedenottamo, joka ei sijaitse esitetyillä pohjavesialueilla. Talousvettä toimittavista laitoksista rekisteriä pitää valvova viranomainen eli kunnan terveydensuojeluviranomainen.    

Rovaniemin kaupungin terveydensuojeluviranomainen katsoo, että etäisyydet voimalaitoksista sekä tuotanto- / hankealueelta lähimpiin kyliin tulisi esittää johdonmukaisesti kautta koko selostuksen siten, ettei väärinkäsityksen vaaraa vaikutusten arvioinnissa syntyisi.

Lausunnon antaja Rovaniemen terveydensuojeluviranomaisena kiinnittää huomiota, että vaikutusten arvioinnissa tulisi huomioida asuntojen lisäksi terveydensuojelulain tarkoittamat ns. muut oleskelutilat (TsL 763/1994 ja liite), joihin sovelletaan esim. melun osalta asumisterveysasetuksen (545/2015) vaatimuksia. Lisäksi arvioinnin tulisi perustua ajantasaisiin paikkatietoaineistoihin, ensisijaisesti tiedot tulisi tarkastaa valvovalta viranomaiselta.

Lausunnon antajana Rovaniemen terveydensuojeluviranomainen muistuttaa, että hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnissa ja seurannassa tulisi huomioida myös pohjavesialueiden ulkopuolinen vedenottamo ja vaikutusalueen talousvesikaivot. Vaikutusten seuraamiseksi tulee hankkeen vaikutusalueen talousvesikaivot selvittää ja tarvittaessa lähialueen kaivojen vedenlaatua seurata. Yksityisten talousvesikaivojen sekä pienten talousvesilaitosten vedenlaadusta säädetään STM:n asetuksessa 401/2001.                                                                                                                              

 

Viranomaisten lausuntojen yhteenveto

YVA-selostus voidaan lausunnossa annetut asiat huomioiden hyväksyä ja se sopii käytettäväksi asian lupaprosesseissa.

Yllämainittujen viranomaisten lausuntojen yhteenvetona voidaan katsoa, että YVA-selostus ottaa riittävästi huomioon alueen ympäristö- sekä muita vaikutuksia. YVA-selostuksessa ei ole tullut esille sellaisia merkittäviä seikkoja jotka voisivat estää hankkeen toteuttamisen tai merkittävästi haitata alueen ympäristöä.

YVA-selostus kokonaisuudessaan valtion ympäristöhallinnon sivulla osoitteessa:

https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/Hirvasj%C3%A4rven%20tuulivoimahanke_YVA-selostus.pdf

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Ympäristölautakunta päättää antaa lausunnon esittelijöiden mukaisesti.

Päätös

Ympäristölautakunta kuuli asiassa johtava ympäristötarkastaja Tarja Bergmania.

Esittelijän korjattu ehdotus:
Ympäristölautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon valmistelijoiden esittelytekstin mukaisesti.

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti esittelijän korjatun esityksen mukaisesti.


Vt.konsernitalouspäällikkö Hannu Pessa saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 15.51.

Tiedoksi

Lapin ELY-keskus, Kolarin kunta

Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.