Perustelut
Miikka Keränen ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:
"Rovaniemen kaupunki sitoutui 1980-luvun lopulla tukemaan kulttuurimyönteisyyttä, kun silloinen Lapin korkeakoulu neuvotteli taideosaston saamisesta Rovaniemelle – ja Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta sai alkunsa. Yhtenä kulttuurimyönteisyyden tekona Rovaniemellä on toiminut kunniakkaasi taidepainotteisia luokkia. Lyseonpuiston lukion taidepainotteisen luokan alumnit ovat nousseet suomalaisen kulttuurielämän kärkeen kuvataiteilijoina, taidealan professoreina, elokuvaohjaajina, kirjailijoina ja muusikkoina. Moni heistä on tuonut tuotannossaan positiivisesti esiin Rovaniemeä ja Lappia. Paitsi menestyjille, taidepainotteisella lukiolla on ollut merkitystä niille nuorille, jotka ovat olleet koulupudokkuuden ja syrjäytymisen riskissä. Moni nuori on löytänyt taidepainotteisesta ryhmästä polun yhteiskunnalliseen osallisuuteen, jatkokoulutukseen ja työelämään.
Tutkimukset osoittavat kiistattomasti, että laadukas ja oppilaslähtöinen taide- ja kulttuurikasvatus tukee merkittävästi sosiaalista ja akateemista kehitystä, kouluhyvinvointia, -viihtyvyyttä ja tulevaisuudessa tarvittavien taitojen kehittymistä. Koulujen taito- ja taideaineiden opetukseen liittyy laajasti niin sanottujen geneeristen taitojen vahvistumista: opetus kehittää kognitiivisia kykyjä ja luovuutta ja tuo ihmiselle itselleen iloa ja itsetuntoa. Kuvataideopetus antaa tärkeitä taitoja myös tulevaisuuden työelämän tarpeisiin tilanteessa, jossa luovat alat ovat merkittävä ja jatkuvasti kasvava ala työllistäjänä.
Tällä hetkellä Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta on Suomessa merkittävä taide- ja muotoilualojen osaajien kouluttaja. Kuvataiteen aineenopettajakoulutusta annetaan Suomessa vain Lapin yliopistossa sekä Espoossa Aalto-yliopistossa. Taiteiden tiedekunnan kuvataiteen aineenopettajakoulutukseen liittyvät opetusharjoittelut on järjestetty vuodesta 1990 yhteistyössä kaupungin koulutoimen kanssa. Rovaniemellä kaupungin koulut siis toimivat kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman harjoittelukouluina. Kaupungin koulujen kuvataideopetusta on kuitenkin vuosien aikana vähennetty ja samalla muodollisesti pätevien kuvataideopettajien määrä on vähentynyt. Esimerkkinä taideaineiden opetusleikkauksista on, että kuvataidepainotteiselle linjalle on valittu aiempaa vähemmän oppilaita eivätkä he enää muodosta kokonaisia ryhmiä vaan oppilaita integroidaan muihin valinnaisaineryhmiin.
Kuvataideopetuksen koulutusleikkaukset ovat johtaneet haasteisiin taiteiden tiedekunnan kuvataideopettajien opetusharjoitteluissa. Tällä hetkellä opetusharjoittelijoita joudutaan ohjaamaan myös muiden paikkakuntien ja kaupunkien kouluihin harjoittelujaksojaan suorittamaan. Taide- ja kulttuurimyönteisyys ei tällä hetkellä toteudu täysimääräisesti: kuvataideopetusta ja taidepainotteista opetusta ei ole kouluissa riittävästi. Siten taidepainotteista opetusta tulee vahvistaa kasvattamalla oppilasryhmien kokoja ja/tai avaamalla taidepainotteisia luokkia Rovaniemen eri oppilaitoksiin esiopetuksesta ammattikouluihin ja useisiin eri yläkouluihin ja lukioihin. Päteviä kuvataiteen aineenopettajia on oltava kaikissa Rovaniemen kouluissa, kuten peruskoulussa, lukioissa ja ammattilukiossa, jotta opetusharjoittelujen ohjaus on mahdollista.
Tänä keväänä Suomessa on keskusteltu painotteisten luokkien vaikutuksesta yhteiskunnan jakautumiseen. Suomessa taidekasvatuksen onkin todettu kasaantuvan niille lapsille ja nuorille, joiden perheillä jo on kulttuurista pääoma. Osallisuus ja osallistuminen korkealaatuiseen kuvataideopetukseen, -kasvatukseen ja kuvataiteen harrastamiseen elämänlaajuisesti on kuitenkin perusoikeus. Taidepainotteisen opetuksen saavutettavuus sekä yhteiskunnallinen merkittävyys varmistetaan siten, että painotteisiin luokkiin ohjautumisessa keskeistä on ensisijaisesti lasten ja nuorten kiinnostuksen kohteet sekä toisaalta painotteisten taideaineiden merkitys syrjäytymisen ehkäisyssä. Heterogeeniset oppilasryhmät ovat tutkimusten mukaan vaikuttavia osallisuuden vahvistamisessa. Syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta taidepainotteisia opetusta tulisi toteuttaa siten, että taideopetus toteutuu tutussa ryhmässä.
Tämän aloitteen allekirjoittaneet esittävät, että Rovaniemen kaupunki osoittaa jatkuvaa sitoutumista taide- ja kulttuurimyönteisyyteen sekä laaja-alaisiin ja saavutettaviin taideopetuksen polkuihin. Selvitetään uusien taidepainotteisten linjojen avaamista sekä oppilasmäärien lisäämistä jo olemassa oleviin painotteisiin luokkiin."
Päätösehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.