Valmistelija
Sanna Mäensivu, palvelualuepäällikkö, sanna.maensivu@rovaniemi.fi
Perustelut
Palkkatuki on työnantajalle työttömän työnhakijan työllistymisen edistämiseksi myönnettävä tuki palkkauskustannuksiin. Palkkatuetun työn tarkoituksena on parantaa tuella palkattavan henkilön ammatillista osaamista ja edistää työllistymistä avoimille työmarkkinoille. Vaikka palkkatuki myönnetään ja maksetaan työnantajalle, tuen myöntäminen lähtee aina työttömän työnhakijan palvelutarpeesta ja on tuella palkattuun sidottu harkinnanvarainen tuki. Palkkatuen käytöstä sovitaan työttömän työnhakijan kanssa laadittavassa työllistymissuunnitelmassa. Palkkatuki on harkinnanvarainen tuki, jota TE- toimisto voi myöntää käytettävissään olevien määrärahojen puitteissa.
Rovaniemen kaupunki työllistää palkkatuen avulla pitkään työttömänä olleita kunnan eri yksiköihin. Vuonna 2019 työllistettiin kunnan eri yksiköihin 171 palkkatuettua työntekijää eri pituisiin työsuhteisiin. Vuonna 2020 palkkatuella työllistettyjä on ollut eri yksiköissä 96 eri jaksoa ja viime vuonna 2021 työllistämisjaksoja yksiköissä toteutettiin 140. Velvoitetyöllistettyjen määrä oli edellisenä vuonna 2021 yhteensä 41 henkilöä. Velvoitetyöllistämisellä tarkoitetaan lakisääteistä velvollisuutta tarjota työtä työtä sellaiselle 57 vuotta täyttäneelle työttömälle työnhakijalle, jonka ansiopäivärahan/peruspäivärahan enimmäisaika päättyy ennen kuin hän täyttää 61 vuotta. Vuonna 2022 velvoitteiden määrä ei tule laskemaan, vaan pysyy vähintään samana.
Vuonna 2020 tilinpäätöksen mukaan kuntatyöllistämisen toteutunut toimintakate oli noin 500 000€ (toimintakulut 816 000€, valtiolta saatu palkkatuki 471 000€). Vuonna 2021 kuntatyöllistämiseen oli budjetoitu (toimintakate) 1,3M€, tilinpäätös viime vuodelta ei ole vielä valmistunut. Vuonna 2022 kuntatyöllistämiseen on varattu noin 1M€ (toimintakate). Vuosina 2020-2021 kuntatyöllistämistä on vähentänyt koronapandemian vaikutukset yksiköiden toimintaan ja todennäköisesti näin jatkuu myös vuoden 2022 osalta.
Kuntatyöllistämisen linjauksiksi esitetään seuraavaa:
Kuntatyöllistäminen kohdennetaan pääsääntöisesti pitkään työttömänä olleiden ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistämiseen. Työllistettävät ovat pääosin vähintään 200 päivää työmarkkinatukea saaneita työnhakijoita, sillä siten voidaan ennaltaehkäistä työttömyyden pitkittymistä ehkäistä valumaa kunnan työmarkkinatukilistalle. Poikkeuksen muodostavat työttömät maahanmuuttajat ja osatyökykyiset henkilöt – heitä voidaan työllistää käyttäen harkintaa työttömyyden keston suhteen. Lisäksi voidaan harkinnanvaraisesti työllistää työmarkkinatuella olevia alle 30- vuotiaita nuoria, jotta heidän siirtymänsä työmarkkinoille edistyisi.
Työsopimuslain 1 luvun 3 a § mukaan määräaikaisen työsopimuksen tekeminen ei edellytä 3 §:n 2 momentissa tarkoitettua perusteltua syytä, jos palkattava henkilö on ollut työ- ja elinkeinotoimiston ilmoituksen mukaan yhtäjaksoisesti työtön työnhakija edellisen 12 kuukauden ajan. Enintään kahden viikon pituinen palvelussuhde ei kuitenkaan katkaise työttömyyden yhdenjaksoisuutta. Sopimuksen tekemistä määräaikaisena ei estä se, että työnantajan työvoimatarve on 3 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla pysyvää. Henkilöä pidetään työttömänä työnhakijana sen mukaan kuin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 1 luvun 3 §:ssä säädetään. Määräaikaisen työsopimuksen enimmäiskesto on yksi vuosi. Sopimus voidaan uusia vuoden kuluessa ensimmäisen määräaikaisen työsopimuksen alkamisesta enintään kahdesti. Sopimusten yhteenlaskettu kokonaiskesto ei kuitenkaan saa ylittää yhtä vuotta.
Työllistämisessä tulee noudattaa työsopimuslakia. Pääsääntöisesti työllistävä yksikkö vastaa määräaikaisuutta käytettäessä sen perusteesta, mutta työllistettäessä pitkäaikaistyöttömiä työsopimuslain 3a §:n nojalla työllisyysyksikkö tarkistaa työllistämisen edellytysten täyttymisen.
Kuntatyöllistämiseen varatulla määrärahalla voidaan työllistää noin 90 henkilöä 8 kk:n mittaiseen työsuhteeseen 85% työajalla. Kuntatyöllistämistä toteutetaan määrärahojen puitteissa.
Kuntatyöllistämisen kohderyhmät:
-
vähintään 200 päivää työmarkkinatukea saaneet pitkäaikaistyöttömät, työllistämisjakson pituus pääosin 8kk, harkinnanvaraisesti 12 kk.
-
työttömät maahanmuuttajat, jotka ovat kotoutumislain piirissä, jakson pituus pääosin 8kk, harkinnanvaraisesti 18kk asti.
-
osatyökykyiset työttömät, jakson pituus 8-12kk, harkinnanvaraisesti 18 kk asti.
-
nuoret (alle 30 v.), jotka ovat työmarkkinatuen piirissä, jakson pituus pääosin 8kk, harkinnanvaraisesti 12 kk.
Mikäli kohderyhmään kuuluvan henkilön kohdalla yhdistetään palkkatukijaksolle oppisopimus, jakson pituus voi olla koko koulutuksen mittainen, kuitenkin maksimissaan 3 vuotta.
Kaikki työllisyysmäärärahoilla työllistävät yksiköt sitoutuvat työllistetyn työllistymisvalmiuksien vahvistamiseen työllistämisjaksoilla. Koska kuntatyöllistämisen tavoitteena on aina edistää työllistetyn siirtymistä avoimille työmarkkinoille, voidaan työllistämisjaksolle tapauskohtaisesti sisällyttää työhönvalmennusta, osaamisen kartoitusta ja osaamisen kehittämistä. Työllistetyt saavat osallistua työajalla työhönvalmentajan/työvalmentajan tapaamisiin palkkatukijakson aikana. Vuoden 2022 aikana kehitetään ja pilotoidaan myös ns. siirtämistä toisen työnantajan tehtäviin, ns. käyttäjäyritykseen. Tästä on olemassa TE-palveluiden ohjeistukset sekä sopimukset ja lomakkeet.
Työnsuunnittelijoiden työllistämisjaksot voivat olla pidempiä, mikäli työ on projekti /kausiluontoista työtä. Työnsuunnittelijan työnkuvassa painottuu työ- ja koulutuspaikkojen tai työllistymistä edistävien palvelujen suunnittelu ja järjestäminen ja he sijoittuvat pääsääntöisesti työllisyyspalveluiden yksikköön. Työnsuunnittelijoiden työllistämisessä voidaan käyttää tapauskohtaista harkintaa työttömyyden keston suhteen.
Työllisyyspalvelut käsittelee kaikkien työnhakijoiden tilanteet yksilöllisesti ennen työnhakijoiden esittelyä yksiköille, varmistaakseen työllistettävän valmiudet työskentelyyn. Tämän jälkeen yksikkö vastaa valintaprosessin etenemisestä.
Työhönvalmennuspalvelun tavoitteena on edistää työllistetyn oman osaamisen tunnistamista, ammatillisen osaamisen ja työelämävalmiuksien vahvistumista sekä auttaa työllistettyä löytämään väylä avoimille työmarkkinoille työllistämisjakson aikana/jälkeen. Osatyökykyisten ja maahanmuuttajien kohdalla sitoudutaan erityisesti työhönvalmentajapalvelun hyödyntämiseen työllistämisjakson aikana oikea-aikaisesti toimien. Työllisyyspalveluiden kanssa voidaan tehdä yhteistyötä palkkatukityössä olevan työllistetyn osaamisen kartoittamisessa (esim. Foreammattia käyttäen) ja muiden työkalujen, kuten kykyviisarin hyödyntämisessä jakson aikana.
Päätösehdotus
Esittelijä
Jaakko Rantsi, toimialajohtaja, jaakko.rantsi@rovaniemi.fi
Elinvoimalautakunta hyväksyy edellä esityt linjaukset kuntatyöllistämiseen, linjaukset ovat voimassa toistaiseksi.
Päätös
Elinvoimalautakunta kuuli asiassa työllisyyspäällikkö Sanna Mäensivua.
Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti toimialajohtajan esityksen mukaisesti.
Tämän asian päätöksenteon jälkeen klo 17.04 poistuivat jäsen Riikka Knuuti, työllisyyspäällikkö Sanna Mäensivu, palvelualuepäällikkö Tuula Rintala-Gardin ja vs. palvelualuepäällikkö Hajnalka Kiss-Herttua.