Valmistelija
Tuula Rintala-Gardin, kansainvälisten asioiden päällikkö, tuula.rintala-gardin@rovaniemi.fi
Perustelut
House of Laplandin hallitus teki Lapin liitolle syksyllä aloitteen selvittää yhtiön tai sen toimintojen sijoittamista osaksi Lapin liittoa. Aloitteen johdosta Lapin liitto ja House of Lapland valmistelivat tiiviin selvityksen vaihtoehdoista ja niiden vertailusta. Selvitys on liitteenä.
Lapin liiton selvityksessä arvioidaan edellytyksiä ja reunaehtoja, jotka liittyvät House of Laplandin mahdolliseen siirtoon maakuntaliiton yhteyteen. Selvityksessä on tunnistettu 4 vaihtoehtoa, jotka ovat
- Jatketaan nykyisellä mallilla, jossa kunnat omistajina ja ohjaavat House of Laplandin toimintaa.
- House of Laplandin omistuspohjassa tehdään muutoksia, jonka johdosta Lapin liitosta tulee sen suurin omistaja (51 %) erikseen selvitettävällä tavalla.
- House of Laplandin toiminta siirtyy osaksi Lapin liiton organisaatiota (kuntayhtymää) erikseen selvitettävällä tavalla ja tasolla ja yhtiön toiminta päätetään.
- House of Laplandin toiminta päätetään, yhtiö ajetaan alas eikä yhteistä Lappi-tason markkinointia jatkossa toteuteta.
House of Laplandin hallitus ja kuntajohtajakokous asettuivat yksimielisesti tukemaan selvityksessä kuvattua vaihtoehtoa 3, jossa House of Laplandin yhteismarkkinointitoimenpiteet siirrettäisiin osaksi Lapin liiton organisaatiota. Lapin maakuntahallitus käsitteli selvitystä kokouksessaan 27.11.2023 ja päätti, että vaihtoehdon toteutettavuudesta pyydetään kaikilta Lapin kunnilta virallinen kannanotto.
House of Laplandin rahoitus on ollut usean vuoden ajan epävarmuuden tilassa. Kunnat ovat myöntäneet rahoitusta vuodeksi kerrallaan ja rahoitusosuuksien kerääminen on vaatinut valtavasti työtä. House of Laplandin toimintaa on tehostettu vuoden 2023 aikana niin, että aiemmasta rahoitusmallista, joka jakautui perusrahoitukseen ja toimenpiderahoitukseen, joka puolestaan jakautui osaaja- ja matkailumarkkinointiin sekä elokuvakomission toimintaan, on tarkoitus siirtyä yksinkertaisempaan malliin. Vuoden 2023 rahoitusrakenne oli monimutkainen.
Vuoden 2024 osalta esitetään kunnille kahta maksukohtaa eli perusrahoitukseen osallistumista sekä toimenpiteiden rahoitusta. Tämä yksinkertaistaa rahoitusmallia verrattuna vuoteen 2023. Vuonna 2024 House of Laplandin tarkoitus on keskittyä lifestyle -mediaksi sen sijaan, että markkinointi jaettaisiin useampaan osa-alueeseen. House of Lapland hakee kunnilta perusrahoitusta kolmeksi vuodeksi. House of Lapland on esittänyt Rovaniemen perusrahoitusosuudeksi 177 628 euro/vuosi aikavälille 2024-2026 ja toimenpiteiden rahoittamiseen 62 000 euroa/vuosi aikavälille 2024-2026.
Vaihtoehto 3 mukaisessa mallissa Lapin liitolle siirtyy Lapin koko brändimarkkinoinnin sisältö. Lapin liitto omistaa jo Lappi-brändin ja näin ollen siirtymä on luonnollista. Lapin liiton tekemässä selvityksessä todetaan, että siirtyvän toiminnan ja vastuiden sisältö ja rahoitus tulee selvittää ja sopia. Kirjaukset toiminnasta ja rahoituksesta tulee tehdä Lapin liiton perussopimukseen ja niiden kattavuus tulee arvioida jatkoselvityksen yhteydessä. Lisäksi selvityksessä todetaan, että toiminnan rahoitus tulee lisätä nykyisen Lapin liiton toiminnan rahoituksen päälle mukaan lukien hallinnon kulut. Uudet tehtävät eivät saa heikentää Lapin liiton nykyistä toimintaa ja rahoitusten eikä heikentää Lapin liiton henkilöstöresursseja. Mahdollinen toiminnan siirto Lapin liittoon vaatii jatkoselvityksen toteuttamista ja rahoitusta kunnilta. Jatkoselvitys on tarkoitus tehdä vuoden 2024 loppuun mennessä.
House of Laplandin näkökulma toiminnan siirtämisestä Lapin liittoon korostaa toiminnan jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä. Toiminnan tehokkuuden kannalta on välttämätöntä vakauttaa ja turvata rahoitus pidemmälle aikavälille. House of Lapland näkee, että siirto maakuntaliiton yhteyteen saattaa jossain määrin helpottaa rahoituksen hakua, koska silloin House of Lapland mielletään osaksi vakiintunutta ja neutraalia organisaatiota. House of Lapland näkee, että mahdollisen siirron jälkeen, kunnat edelleen erillisrahoituksella kattaa markkinointitoimenpiteiden kustannukset.
Selvityksessä todetaan, että House of Laplandin siirrolla Lapin liittoon saadaan merkittäviä säästöjä ainoastaan henkilöstön vähentämisen kautta, mikä vaikuttaa siihen, miten vaikuttavaa ja monipuolista brändimarkkinointia voidaan toteuttaa. House of Lapland yhtiössä on tällä hetkellä 7 työntekijää.
Lapin liiton selvityksen johtopäätöksissä todetaan, että Lappi-markkinoinnissa on kyse kuntien tahtotilasta. Lapin liiton mukaan merkittäviä kustannussäästöjä ei ole saavutettavissa vaihtoehtojen 1,2 ja 3 osalta. Mikäli muutoksen tavoitteena ovat kustannussäästöt, tulee House of Laplandin tehtäviä kokonaisuudessaan arvioida uudestaan. Selvityksen johtopäätöksissä todetaan, että suurimmat hallinnolliset kustannussäästöt saadaan vaihtoehdossa 3, jos House of Laplandin toiminta liitetään osaksi Lapin liiton toimintaa. Lisäksi kaikki Lapin kunnat sitoutuisivat toimintaan ja kustannuksiin, kun siitä tulisi osa maakuntaliiton perussopimuksessa määriteltyä toimintaa. Nykyisen mallinen raskas rahoitusneuvottelu poistuisi, kun kustannukset jatkossa määriteltäisiin osana Lapin liiton talousarvioita. Selvityksessä nähdään tässä riski siihen, että jatkossa brändimarkkinoinnin rooli ja taso tulisi vähenemään.
Päätösehdotus
Esittelijä
Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi
Kaupunginhallitus päättää kannanottonaan House of Laplandin siirrosta Lapin liiton yhteyteen seuraavasti: Rovaniemen kaupunki kannattaa House of Laplandin toiminnan siirtämistä vaihtoehdon 3 mukaisesti Lapin liittoon, niin että brändimarkkinointiin liittyvä toiminta ja tehtävät arvioidaan uudestaan. Tavoitteena tulee olla saada brändimarkkinointi ja sen rahoitus tasolle, jonka kunnat kykenevät rahoittamaan. Nykyisessä laajuudessaan kokonaisuutta ei voida siirtää. Kuntatalouden epävarmuustekijät ovat kasvaneet, ja sitoutuminen kolmeksi vuodeksi nyt esitetyillä rahoitusosuuksilla on käytännössä mahdotonta.
Päätös
Ulla-Kirsikka Vainio poistui kokouksesta esteellisenä (HallintoL 28.1 §, kohta 5, hallituksen puheenjohtaja) ja Henri Ramberg poistui kokouksesta esteellisenä (HallintoL 28.1 §, kohta 7) asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Henkilöstö- ja hallintojohtaja Antti Määttä toimi asian esittelijänä ja osallistui kokoukseen tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan sijaisen esityksen mukaisesti.