Kaupunginhallitus, kokous 21.10.2024

§ 270 Linjaus sidosyksikköasemassa oleville yhteisöille lainsäädäntömuutoksiin varautumiseksi

ROIDno-2020-2839

Valmistelija

  • Janne Sandgren, konsernitalouspäällikkö, janne.sandgren@rovaniemi.fi

Perustelut

Hallitusohjelmassa (Vahva ja välittävä Suomi Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma 20.6.2023) yhdeksi teemaksi on valittu sidosyksikköjä koskevan sääntelyn kehittäminen (ss. 103, 105). Hallitus tavoittelee julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä julkisen palvelutuotannon osalta turvatakseen laadukkaat palvelut. Kehittämisen tarvoitteena on parantaa julkisen sektorin tehokkuutta sekä vahvistaa alueellista elinvoimaa ja yrittämisen edellytyksiä rajaamalla julkisen sektorin mahdollisuuksia tuottaa inhouse-yksiköissä sellaisia tukipalveluita, joissa on olemassa toimiva markkina, kuten siivous-, taloushallinto-, ruoka- ja ICT-palveluissa. Tavoitteena on varmistaa julkisten hankintojen tehokkuutta ja mahdollistaa julkishallinnon joustavat toimintatavat uudistamalla sidosyksikköjä sekä muuta julkisen vallan markkinatoimintaa koskevaa sääntelyä.

Keinoksi tavoitteeseen pääsemiseksi on määritelty se, että sidosyksikön omistukselle asetetaan yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusprosentti (10 prosenttia) ja hankintayksiköiden toteuttamien yhteishankintojen nykyistä laajempi käyttö.

Rovaniemen sidosyksikköasemassa olevista yhtiöistä on pyydetty kannanottoa lakimuutoksiin varautumiseksi. Yhtiöillä on erilaisia vaihtoehtoja jatkaa toimintaa, joka täyttää hallitusohjelman omistusosuusvelvoite 1) muodostamalla erillisiä yhtiöitä, 2) muodostamalla yhteishankintayhtiöitä tai 3) muodostamalla kuntayhtymiä jatkamaan tilannetta. Jos lakimuutos etenee hallitusohjelman mukaisesti, yhtiöillä tulee olla kyky nopeaan toimintamallin muutokseen. Tämän hetkisen tiedon mukaan lakiesitys olisi eduskunnan käsittelyssä vuoden 2025 aikana ja laki tulisi voimaan vuoden 2026 alussa. Laki sisältänee 1-3 vuoden siirtymäajan. 

Yhtiöt ovat huomioineet myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Markkinaoikeuden yhtiön määräysvaltaa koskevan tulkinnan niin, että hallituksessa ja nimitystoimikunnassa (tai vastaavassa) huomioitaisiin yhteisedustajuusrakenne, vahvistettaisiin edellä mainittujen määräysvaltaa ja perustettaisiin omistajakokous. 

On todennäköistä, että 10 prosentin vähimmäisomistusvaade etenee lainvalmistelussa huolimatta siitä, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitys toteaa muutoksen aiheuttavan merkittäviä kustannuksia, erityisesti pienille ja keskisuurille kunnille sekä hyvinvointialueille.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Rovaniemen kaupunki antaa ohjeeksi sidosyksikköasemassa oleville yhteisöille varautua erilaisiin mahdollisiin lainsäädännön muutoksiin niin, että liiketoimintaa on mahdollista jatkaa erilaisilla omistajarakenteilla ja erilaisissa tilanteissa. Rovaniemen kaupunki arvioi omalta osaltaan sidosyksikköasemassa olevilta yhtiöiltä ostettavien palvelujen kokonaisuutta. Rovaniemen kaupungilla on valmius muuttaa omistusosuuksiensa määrää mahdollisten lainsäädäntömuutosten ja toiminnallisten ja taloudellisten syiden vuoksi sekä muiden omistajien kanssa käytävien neuvotteluiden perusteella.