Ympäristölautakunta, kokous 20.11.2024

§ 139 Rovakaaren ympäristöterveydenhuollon talousvesivalvonnan arviointi- ja ohjauskäynnin loppuraportti ja selvityspyyntö

ROIDno-2024-4261

Valmistelija

  • Sini-Sisko Kilpeläinen, terveysvalvonnan johtaja, sini-sisko.kilpelainen@rovaniemi.fi

Perustelut

Lapin aluehallintoviraston ympäristöterveydenhuoltoyksikkö teki Rovakaaren ympäristöterveydenhuoltoon talousvesivalvonnan arviointi- ja ohjauskäynnin 22.10.2024. AJO käynnistä on toimitettu liitteenä oleva loppuraportti (8.11.2024 LAAVI/626/2024), jossa arvioinnin tulokset on esitetty. Arvioinnissa havaittiin yksikön toimintatavoissa hyviä käytäntöjä, kehitettäviä asioita ja kaksi korjattavaa asiaa.

Hyvät käytänteet

  • Talousvesitarkastajilla on mahdollisuus osallistua koulutuksiin ammattitaidon ylläpitämiseksi.
  • Talousvettä toimittavia laitoksia ohjeistetaan vuosittain ajankohtaisista asioista.
  • Toimijoita neuvotaan ja ohjeistetaan tarkastuksilla ja talousveteen liittyvää tietoa löytyy valvontayksikön verkkosivuilta.
  • Epidemiaselvitystyöryhmä on nimetty.

 

Kehitettävää

  • Epidemiaselvitystyöryhmän tulisi kokoontua vuosittain.
  • Laboratoriopalveluista tulisi tehdä sopimus. Mikäli tarkastuskertomuksiin laitetaan määräaikoja, tulee seurantatarkastus tehdä määräajan jälkeen. Mikäli seuraava valvontasuunnitelman mukainen tarkastus on lähellä annettua määräaikaa, voidaan epäkohta tarkastaa silloin.

 

Korjattavaa

Valvontayksikössä ei ole päästy talousvesikohteiden suunnitelmallisen valvonnan osalta valtakunnallisen terveydensuojelun valvontaohjelman 2020-2024 eikä oman riskinarvioinnin edellyttämään tarkastustiheyteen. Talousvesivalvonnassa on ollut usean vuoden ajan resurssivajetta, joka johtuu valvonta-alueen talousvesikohteiden suuresta määrästä. Tästä syystä valvontasuunnitelma on jouduttu tekemään olemassa olevien resurssien mukaisesti.

Terveydensuojelun valvontasuunnitelmassa vettä toimittaviin laitoksiin tulisi tehdä 88 tarkastusta vuonna 2024, mutta resurssien mukainen arvioitu tarkastusmäärä on 52 tarkastusta. Vuonna 2024 tästäkin tavoitteesta tullaan jäämään ja todellinen tarkastusten määrä tulee olemaan vähän yli 30. Ison talousvesiasetuksen (1352/2015) ja pienen talousvesiasetuksen (401/2001) mukaisia vettä toimittavia laitoksia ei ole pystytty tarkastamaan valvontayksikössä riskinarvioinnin mukaisesti aikaisempinakaan vuosina. Ison asetuksen mukaiset kohteet tulisi tarkastaa kerran vuodessa, mutta niissä on käyty kerran kahdessa tai kerran kolmessa vuodessa ja joissakin jopa harvemmin. Pienen asetuksen mukaisissa laitoksissa tulisi käydä joka toinen vuosi, mutta niissä on käyty joka kolmas, neljäs tai viiden vuosi.

Talousvesivalvontaan tulee lisätä henkilöresursseja. Koottujen tietojen ja lainsäädännön perusteella on arvioitava, että valvontayksikössä on liian vähäiset resurssit talousvesivalvontaan. Tätä tukevat myös saadut tiedot käytännön työskentelystä. Lapin aluehallintovirasto pyytää selvitystä Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunnalta siitä, miten valvontayksikkö suoriutuu tehtävistään ja millä aikataululla resurssivaje tullaan korjaamaan. 

Selvityspyyntö

Koottujen tietojen ja lainsäädännön perusteella on arvioitava, että yksikössä on liian vähäiset resurssit talousvesivalvontaan. Tätä tukevat myös tiedot käytännön työskentelystä. Resurssien korjaamiseksi on tarpeen pyytää selvitystä valvovan viranomaisen taholta. Lapin aluehallintovirasto pyytää Rovakaaren ympäristöterveydenhuoltoa toimittamaan selvityksen korjaavasta toimenpiteestä, aikataulusta sekä vastuuhenkilöstä Lapin aluehallintovirastoon 22.11.2024 mennessä. Selvitys pyydetään lähettämään sähköpostiosoitteeseen teija.pitkakangas@avi.fi.

Terveysvalvonnan johtaja ehdottaa, että Lapin aluehallintovirastolle annetaan asiassa seuraava selvitys:

Arviointi- ja ohjauskäynnillä todettu valvonnan vähäinen määrä tarpeeseen nähden pitää paikkansa. Rovakaaren ympäristöterveydenhuollossa valvontasuunnitelman mukaista talousvesivalvontaa on tehnyt kaksi henkilöä. Kohteiden luonteesta johtuen valvontasuunnitelman mukaisia kohteiden fyysisiä tarkastuksia voidaan tehdä vain lumettomaan aikaan. Talousvesivalvontaan liittyy lisäksi paljon asiakirjojen valvontaa ja hyväksymistä sekä raportointia, joihin kuluu merkittävästi työpanosta. Lisäksi viime vuosien aikana talousveteen liittyvät akuutit häiriötilanteet ovat lisääntyneet merkittävästi, joka osaltaan vaikuttaa suunnitelmallisen valvonnan määrään. Vesihuollon korjausvelan lisääntyessä häiriötilanteiden määrän voidaan ennustaa lisääntyvän vuosi vuodelta. Häiriötilanteisiin työpanosta kohdentaa myös terveysvalvonnan johtaja. Valvonnnan resursseissa ei ole särkymävaraa lainkaan.

Yksikön valvontakohteiden keskimääräinen valvonnantarve on noin 90 tarkastusta vuosittain. Tarkastusten lisäksi viranomaisen tulee osallistua vesilaitosten lakisääteisten riskienhallintasuunnitelmien ja valvontatutkimusohjelmien laadintaan sekä hyväksyä ne. Viranomaisen on seurattava säännöllisten valvontatutkimusten tuloksia talousveden laatuvaatimusten täyttymiseksi ja raportoitava ne, sekä laadittava ja yhteensovitettava talousveden häiriötilannesuunnitelma vesilaitosten kanssa. Rovakaaren ympäristöterveydenhuollon alueella on yhteensä 135 valvottavaa vedenjakelualuetta (88 vesilaitosta). Lainsäädännön ja raportointijärjestemän muutosten vuoksi työmäärä talousvesivalvonnassa on edellisen viiden vuoden aikana lisääntynyt merkittävästi vaikka kohdemäärä ei ole oleellisesti muuttunut. Usean vuoden toteumien perusteella voidaan todeta, että yksi tarkastaja kykenee tekemään noin 30 talousveteen liittyvää tarkastusta vuosittain, joten talousvesivalvonnassa on tarkastusten perusteella yhden henkilön vaje.

Yksikössä ei toteudu muidenkaan elintarvike- ja terveydensuojeluvalvonnan toimintatyyppien valvonta täysin vaatimusten mukaisesti, joten työpanoksen siirtäminen esimerkiksi elintarvikevalvonnnasta talousveden valvontaan ei ole mahdollista ilman, että muu valvonta kärsisi. Lisäksi talousveden valvonta on luonteeltaan erikoistumista vaativaa ja viime vuosina myös talousveden häiriötilanteisiin varautuminen on korostunut.

Ympäristölautakunta aikoo selvittää, yhdessä Rovakaaren ympäristöterveydenhuoltoon kuuluvien kuntien kanssa, ensisijaisena vaihtoehtona resurssin lisäämisen mahdollisuudet vuodesta 2026 alkaen. Selvityksestä vastaa terveysvalvonnan johtaja, päätösvalta toimenpiteistä on ympäristölautakunnalla. Toissijaisena vaihtoehtona selvitetään voidaanko valvontaa priorisoida eri valvontalajien kesken tai onko valvontakentässä kohteita, joiden valvontaa voidaan vähentää. Selvitykset ja päätökset asian ratkaisemiseksi tehdään vuoden 2025 aikana.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Ympäristölautakunta päättää terveysvalvonnan johtajan ehdotuksen mukaisesti.

Päätös

Ympäristölautakunta kuuli asiassa terveysvalvonnan johtaja Sini-Sisko Kilpeläistä.

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

 

Terveysvalvonnan johtaja Sini-Sisko Kilpeläinen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen klo 15.11.

Tiedoksi

teija.pitkakangas@avi.fi, kirjaamo.lappi@avi.fi, Ylitornion, Pellon, Kolarin ja Ranuan kunta.

Muutoksenhaku

OIKAISUVAATIMUSOHJEET

Tähän päätöksen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa kuntalain 137 §:n mukaan tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. 

Oikaisuvaatimus on toimitettava Rovaniemen kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Ympäristölautakunta

Kirjaamon yhteystiedot:

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua

  • miten päätös halutaan oikaistavaksi 

  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rovaniemen kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirjan allekirjoitus- ja tarkastuspäivä sekä pöytäkirjan yleiseen tietoverkkoon nähtäväksi vientipäivämäärä on esitetty kunkin pöytäkirjan allekirjoitussivulla.

Asianosaiselle lähetettyyn otteeseen on merkitty päätöksen lähettämispäivä ja -tapa.