Sivistyslautakunta, kokous 20.11.2024

§ 124 Yhdistettävien palvelualueiden työnjako

ROIDno-2024-2478

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Risto Varis, hallintopäällikkö, risto.varis@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin hallintosäännössä (KV 19.6.2023 §150) § 23 todetaan, että hallintosäännössä 22 §:ssä määritellyt toimialat voivat palveluiden tuottamiseksi jakaantua tarkoitustaan vastaaviksi palvelualueiksi, jotka voivat edelleen jakaantua tarkoitustaan vastaaviin palvelualueisiin. Toimialan palvelualuejaosta päättää toimialaa johtava lautakunta, joka päättää yksityiskohtaisemmin palvelualuetasoista, palveluiden määrästä, jaosta ja nimityksistä. Sivistyslautakunta on delegointipäätöksessään päättänyt, että palvelualuepäällikön valitsee lautakunta.

Nykyinen organisointimalli on luotu kuntien yhdistymisen myötä 2006, jolloin toimintamalliksi valittiin tilaaja-tuottajamalli. Tässä mallissa varsinainen palvelujen tuotanto organisoitiin palvelukeskuksiin ja tilaajalla oli oma organisaatiorakenteensa. Myös tehtävänimikkeet ovat säilyneet ko. organisaatiorakenteen mukaisina. Toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut merkittävästi kuntien yhdistymisen jälkeen ja voimassa oleva palvelualuejako voi hidastaa merkittävästikin toiminnan asiakaslähtöistä kehittämistä.

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rajoja on purettu sekä toiminnan, että lainsäädännän toimesta viimeisen 15 vuoden aikana. Perusopetuksen katsotaan olevan suoraa jatkumoa varhaiskasvatukselle. Esiopetusta annetaan perusopetuksen lainsäädännön mukaisesti ja esiopetuksen siirtymisestä 2-vuotiseksi neuvotellaan parhaillaan. Varhaiskasvatuksessa on siirrytty valtakunnallisesti perusopetuksen lainsäädännön mukaisesti kolmitasoisen tuen malliin. Erityistä tukea katsotaan tällä hetkellä korostetusti yhteisenä jatkumona varhaiskasatuksesta perusopetukseen. Rovaniemellä on siirrytty kolmiportaisen tuen osalta yhteiseen prosessiin ja lautakunta on omalta osaltaan ollut muutosta päätöksillään edistämässä. Myös asiakasprosessien jatkuvuus ja yhtenäisyys varhaiskasvatuksesta perusopetukseen on olennaisaen tärkeää. Palveluita ja palvelualueita yhdistämällä voidaan edesauttaa ja varmistaa sujuvat asiakasprosessit. Palvelualueiden yhteisiä prosessja on nykyään lähdes kaikessa toiminnassa. 

Palvelualueiden yhdistämisellä on tavoite vahvistaa ja hyödyntää osaamista sekä osaaamisen kehittämistä. Lainsäädännän sekä työn muutosen seurauksena työn vaativuus on koko ajan lisääntynyt. Päätöksenteon, asiakasprosessien sekä palveluiden toiminnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää taata organisaation osaaminen sekä osaamisen kehittäminen. Uusien rekrytointien sijaan parempi  ja tuottavampi vaihtoehto on tavoitella olemassa olevan henkilöstön osaamisen tehokasta hyödyntämistä. Tämä voidaan toteuttaa ja saaavuttaa parhaiten palvelualueet yhdistämällä. Kaupungissa meneillään olevan talouden tasapainotusohjelman tavoitteena on osaltaan hallita henkilöstömenojen kasvua. Henkilöstön tehokas osaamisen hyödyntäminen palvelee myös talouden tasapainotusta. 

Varhaiskasvatuksessa ja koulutuspalveluissa on useita lautakuntien valmisteluun sekä itse palveluihin liittyviä prosesseja, joissa on mahdollista yhdistää ja hyödyntää yhteistä osaamista.  Työprosessien yhdistämisellä palveluihin muodostuu myös työpareja, jolla voidaan tukea työntekijöiden työssä jaksamista sekä vähentää mahdollisten poissaolojen aiheuttamaa riskiä. Yhteistyötä ja osaamisen jakamista ja yhdistämistä voidaan hyödyntää opetussuunnitelmien laatimisessa,  pedagogiikan kehittämisessä, digitalisaation kehittämisessä niin palveluissa kuin hallinnossa ja johtamisessa, palveluverkkosuunitelmissa, oppilassijoittelussa, esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä, annaltaehkäisevän toiminnan kehittämisessä, henkilöstöhallinnossa ja rekrytoinneissa sekä erilaisissa hankinnoissa.

Edellä mainittujen syiden vuoksi on perusteltua, että varhaiskasvatuksen ja koulutuksen palvelualueet yhdistetään yhdeksi uudeksi palvelualueeksi. Muutoksen yhteydessä ei rekrytoida uusia työntekijöitä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi

Lautakunta päättää

1. yhdistää varhaiskasvatuksen palvelualueen sekä koulutuspalveluiden palvelualueen yhdeksi palvelualueeksi.

2. ,että päätöksen toimeenpanoa aletaan valmistelemaan siten, että palvelualueen nimi, henkilöstön tehtäväjako ja johtamisjärjestelyt tuodaan lautakunnan päätettäväksi syyskuuhun 2024 mennessä.

3. ja että toimialajohtaja vie päätöksen tiedoksi hallintosääntötyöryhmään.

Päätös

Sivistyslautakunta päätti toimialajohtajan päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi
  • Risto Varis, hallintopäällikkö, risto.varis@rovaniemi.fi

Perustelut

Koulutuksen ja varhaiskasvatuksen palvelualueet päätettiin 18.6.2024 (sivltk § 74) yhdistää yhdeksi palvelualueeksi. Lautakunta edellytti päätöksessään, että palvelualueen nimi, johtamisjärjestelyt ja henkilöstön tehtävänjako tuodaan lautakunnan päätettäväksi syyskuuhun 2024 mennessä. Esityksen tuomista lautakuntaan päätettiin kuitenkin lykätä valmisteilla olleen hallintosääntöuudistuksen vuoksi. 

Uuden palvelualueen nimeksi esitetään Kasvun ja oppimisen palvelualuetta. Palvelualueen johtajana toimii muutosvaiheessa koulutuksen tai varhaiskasvatuksen päällikkö asemaan määrättynä. Palvelualueen hallintohenkilöstö järjestettäisiin tiimimallin mukaisesti. Esihenkilöjärjestelyhin ei tulisi tässä vaiheessa muutoksia.

Nimi

Molempien palvelualueiden nimet kuvaavat palvelun tuottajan ja järjestämisen näkökulmaa, ei niinkään asiakasnäkökulmaa. Palveluiden ja palvelualueiden aiempi jako ja nimi kuvaavat enemmän hallinnollista jakoa, joka on aiemmin perustunut lainsäädäntöön. Varhaiskasvatus ja koulutus ovat ovat perheen näkökulmasta kasvun ja oppimisen jatkumo ja koko prosessia on hyvä tarkastella asiakasnäkökulmasta käsin. Edellä mainitun perusteella uuden palvelualueen toimintaa kuvaa parhaiten ja kattavasti nimi “Kasvun ja oppimisen palvelualue”.

Johtamisjärjestelyt

Palvelualuepäälliköistä toinen määrätään johtamaan yhdistettyä palvelualuetta. Palvelualueen johtaja johtaa ja suunnittelee toimintaa yhdessä toisen palvelupäällikön kanssa. Palvelualueen johtajalla on vastaa seuraavista tehtäväkokonaisuuksista.

  1. Talous
  • palvelualueen talousarvioprosessi
  • talouden seuranta ja toimeenpano
  1. Henkilöstö
  • henkilöstösuunnitelma ja sen seuranta
  • suunnitelman toimeenpano ja valvonta 
  1. Johtoryhmän puheenjohtaja
     
  2. Strategia
  • suunnittelu ja toimeenpano
  1. Kehittäminen
  • yhtenäiset palveluprosessit
  • yhteistyön kehittäminen toimialan sisällä ja toimialojen kesken
  1. Raportointi
  • raportointi toimialajohtajalle
  1. Valmistelu
  • vastaa palvelualueen valmistelusta

Henkilöstön tehtävänjako

Uuden palvelualueen työnjakoa on valmisteltu palvelualueiden hallinnon henkilöstön voimin kehittämispäivillä. Työntekijät tunnistivat ja kuvasivat itse palvelualueiden yhteiset prosessit ja saivat sijoittaa itsensä ko prosesseihin. Tämän pohjalta on määritelty tulevat tiimit kussakin prosessissa. Työntekijä voi olla osallinen useammassa prosessissa ja toisaalta jotkut prosessit ovat muut prosessit läpileikkaavia.

Johtoryhmä ja johtotiimit

Palvelualueelle muodostetaan yksi yhteinen johtoryhmä ja palvelualueilla toimivat omat johtotiimit. 

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi

Lautakunta päättää, että

  1. Uuden palvelualueen nimeksi tulee Kasvun ja oppimisen palvelualue
  2. Toimialajohtaja määrää palvelualueen johtajaksi toisen palvelupäälliköistä
  3. Palvelualueen johtajan keskeiset tehtävät ovat esitetyn listauksen mukaisesti.
  4. Palvelualueen pääprosessit ovat henkilöstöresurssit, strateginen johtaminen, pedagoginen kehittäminen ja suunnittelu, asiakasprosessit, talous, hallinto, hankkeet, ICT, hyvinvointityö (hyte), viestintä. Henkilöstön tehtävät jakautuvat ko. prosesseihin ja tukevat alueensa palvelutuotantoa

Päätös

Palvelualuepäälliköt Tarja Kuoksa, Kai Väistö ja Hajnalka Kiss-Herttua sekä opetuspäällikkö Risto Varis poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi
klo 14.58 - 15.33.

Sivistyslautakunta päätti toimialajohtajan päätösehdotuksen mukaisesti lisäyksellä, jossa lautakunta toteaa, että tällä päätöksellä ei ole kustannuksia lisääviä vaikutuksia.