Kaupunginvaltuusto, kokous 24.2.2025

§ 6 Rovaniemen kaupungin laaja hyvinvointikertomus 2021-2024

ROIDno-2020-1820

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Perustelut

Asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on kaupungin perustehtävä ja kuntastrategian suunnittelussa tulee ottaa huomioon asukkaiden hyvinvointi (kuntalaki § 1, § 37). Strategisessa suunnittelussa on asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet (laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä § 6).

Rovaniemellä kaupungin strategiset hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet on asetettu toukokuussa 2022 hyväksytyssä Rovaniemen kaupunkistrategia 2030 –asiakirjassa ja sitä tukevassa tarkemman tason Rovaniemen kaupungin hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmassa vuosille 2022-2025 (KV 15.11.2021, päivitetty KV 11.11.2024 § 87).

Hyvinvointikertomus osana strategista suunnittelua

Laki sosiaali– ja terveydenhuollon järjestämisestä § 6 edellyttää, että kunnassa raportoidaan kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi laaditaan laaja hyvinvointikertomus valtuustokausittain. Vuosittaisen raportoinnin toteutumista seurataan kuntajohdon TEA-viisarin tiedonkeruussa ja se vaikuttaa kaupungille maksettavaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäosaan eli HYTE-kertoimeen.

Hyvinvointikertomustyö tuottaa tietoa sekä kaupungin sisäiseen tarpeeseen että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen alueellisen yhteistyön kehittämiseen. Sisäisesti tietoa on mahdollista hyödyntää osana talouden ja toiminnan vuosittaista suunnitteluprosessia ja ulkoisesti erityisesti sovitettaessa yhteen kaupungin, hyvinvointialueen, järjestöjen ja muiden olennaisten toimijoiden hyte-työtä. Laaja hyvinvointikertomus toimii myös tietopohjana seuraavalle valtuustokaudelle laadittavalle hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmalle.

Liitteenä 1 olevassa laajassa hyvinvointikertomuksessa vuosilta 2021-2024 tarkastellaan tilastotiedon kautta rovaniemeläisten hyvinvoinnin ja terveyden tilaa ja kehitystä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle asetettuihin tavoitteisiin (4) kytkeytyen. Keskeisimpiä indikaattoreita tulkintoineen on nostettu raportin tekstiosioon. Erillisenä liitteenä on laaja indikaattoripaketti, jota voi hyödyntää syventävänä tietona. Hyvinvointikertomuksessa on huomioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositus kuntien hyvinvointikertomusten vähimmäistietosisällöstä.

Tarkastelun aikajänne on valtuustokausi ja sen aikana tapahtunut kehitys. Tuloksia verrataan mahdollisuuksien mukaan väestömäärältään samankaltaisiin verrokkikuntiin, Lapin hyvinvointialueeseen ja koko maahan. Tilastollisen tiedon osalta on huomioitava, että useat kansalliset tilastot päivitetään vuosittain joko loppukevään tai syksyn aikana. Osa tilastoista päivittyy siten, että esimerkiksi vuonna 2025 päivitetään vuoden 2023 tiedot. Asiakirjassa on käytetty uusinta saatavilla olevaa tietoa.

Kyseessä on ensimmäinen laaja hyvinvointikertomus hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa ja sisältö painottuu erityisesti kaupungin nykyisiin järjestämisvastuisiin ja rooliin ennaltaehkäisyssä. Siinä kuvataan kaupungin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa muuttuneessa toimintaympäristössä ja sitä voidaan hyödyntää eri toimijoiden vastuiden sekä yhteisten tavoitteiden tunnistamisessa. Kertomus yhdistää koko valtuustokauden aikana tuotettua hyvinvointitietoa, jonka tuotantoon on osallistunut laajasti asiantuntijoita ja työntekijöitä organisaation eri toimialoilta, kolmannelta sektorilta sekä Lapin hyvinvointialueelta.

Keskeiset huomiot ja havainnot

Toimeentulo, osallisuus ja turvallisuus

  • Toimeentuloon ja osallisuuteen liittyvät asiat näyttäytyvät positiivisena valtakunnallisessa vertailussa: lapsiperheiden toimeentulo, syrjäytymisriskissä olevien 18-24-vuotiaiden osuus, nuorisotyöttömyys, pitkäaikaisesti toimeentulotukea saaneet 25-64-vuotiaat, työllisyysaste, EVP-indeksi (elinvoima, veto- ja pitovoima).
  • Koettu taloudellinen niukkuus koskettaa useammin työikäisiä kuin ikääntyneitä: 65 vuotta täyttäneistä 11,2 % oli joutunut tinkimään rahanpuutteen vuoksi ruoasta, lääkkeistä tai lääkärikäynneistä ja työikäisistä vastaava osuus oli 29,1 %.
  • Rovaniemellä ollaan yleisesti keskimääräistä tyytyväisempiä oman asuinalueen olosuhteisiin: kaikkein tyytyväisimpiä eri ikäryhmistä olivat 75 vuotta täyttäneet, joista lähes yhdeksän kymmenestä ilmoitti olevansa tyytyväinen asuinalueensa olosuhteisiin. Turvattomuuden kokemus on rovaniemeläisten keskuudessa melko harvinaista ja eri ikäryhmien välillä ei ole merkittäviä eroja.
  • Yksinäisyyden kokemus on vähentynyt. 65 vuotta täyttäneistä rovaniemeläisistä joka kymmenes tuntee itsensä yksinäiseksi. Se on hieman vähemmän verrattuna työikäisiin (11,4 %). Yksinäisyyden kokemus lisääntyy 75 ikävuodesta eteenpäin (osuus 12,7 %). Miehet kokevat useammin yksinäisyyttä kuin naiset.
  • 65-75-vuotiaat rovaniemeläiset ovat aikuisväestössä onnellisin ikäryhmä. Heistä 54,9 % koki itsensä onnelliseksi, kun työikäisten vastaava osuus oli 50,4 %.


Kansallinen terveysindeksi

  • Työkyvyttömyysindeksi Rovaniemellä on 118. Työkyvyttömyys on siis hieman yleisempää kuin koko maassa keskimäärin (vertailuarvo 100), mutta alle Lapin hyvinvointialueen alueellisen arvon 126.
  • Sairastavuusindeksin mukaan Rovaniemellä sairastavuus on hieman korkeampaa (112) suhteessa koko maan tasoon (100) ja myös Lapin hyvinvointialueen tasoon (109). Rovaniemellä huomion kiinnittää mielenterveysperusteisesti sairauspäivärahaa saaneiden suuri määrä ja sairastavuusindeksissä mielenterveyden häiriöiden osaindeksi on kolmen korkeimman osaindeksin joukossa. Osaindekseistä korkein on tapaturmaindeksi.


Lapset, nuoret ja perheet

  • Fyysinen toimintakyky: MOVE!-mittauksen tulokset paranivat sekä 5. että 8. luokkalaisten osalta. Aiempaa harvempi lapsi sai mittauksessa tulokseksi heikon fyysisen toimintakyvyn.
  • 8. luokkalaisten ylipainoisten osuuden lisääntyminen pysähtyi. Rovaniemeläisistä 8. luokkalaisista harvempi on ylipainoinen kuin Lapissa keskimäärin.
  • Koettu terveydentila: 4.-5. luokkalaisten keskinkertainen tai huono kokemus terveydentilasta on yleistynyt. Elämäänsä tyytyväisten osuus on vertailussa matalin, 83 %. Useampi kuin joka neljäs neljäsluokkalainen on kokenut mielialaan liittyviä ongelmia.
  • Koettu hyvinvointi: laskusuunnassa 8. luokkalaisten osalta (sekä fyysinen että psyykkinen). Koulukiusatuksi vähintään kerran viikossa tulleiden määrä on kasvanut. Huolta herättävää päihteiden, tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä tai rahapelaamista esiintyy enemmän.
  • ​​​​Lukiolaisten terveydentila erottuu positiivisesti. Koettu terveydentila on parantunut ja ylipainoisten osuus vähentynyt. Päihteiden, tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö sekä rahapelaaminen ovat vähentyneet. Hyvinvointierot lukiolaisten ja ammattioppilaitoksissa opiskelevien välillä ovat kaventuneet. Ammattioppilaitoksissa opiskelevien päihdekäyttäytyminen herättää enemmän huolta kuin lukiolaisten ja on merkittävimpiä toisen asteen opiskelijoiden välisiä hyvinvointieroja.
  • Koettu vahva positiivinen mielenterveys on heikentynyt sekä lukiolaisten että ammattioppilaitoksissa opiskelevien keskuudessa.
  • Huumeiden saatavuus: Rovaniemellä on sekä yläkoululaisten että toisen asteen opsikelijoiden mielestä helppo hankkia huumeita, mikä on huolestuttava (ja valtakunnallinen) ilmiö.
  • ​​​​​Vuonna 2023 Rovaniemellä toteutetun lapsiperhekyselyn tulosten mukaan perheistä valtaosa kokee voivansa hyvin. Positiivisena näyttäytyivät lasten ja vanhempien väliset suhteet ja vanhempien näkemys lastensa hyvinvoinnista.
  • 10-12 % perheistä koki voivansa joko huonosti tai osittain huonosti. Haasteita koettiin vanhempien omassa jaksamisessa, tukiverkon puutteessa, arjen kiireisyydessä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisessa, taloudellisessa hyvinvoinnissa sekä vanhempien parisuhdeajan sekä liikunnan riittävyydessä.


Aikuisväestö

  • ​​​​​​Työikäisten tupakointi on vähentynyt.
  • Ikääntyneiden rovaniemeläisten koettu terveydentila on parantunut kymmenen vuoden tarkastelujaksolla. Naiset kokevat hieman miehiä useammin terveydentilansa joko keskitasoiseksi tai sitä huonommaksi. Rovaniemeläisten ikääntyneiden kokemus terveydentilastaan on parempi kuin keskimäärin koko maassa. Erityisesti 75 vuotta täyttäneiden koettu terveydentila on parantunut kymmenen vuoden seurantajaksolla merkittävästi ja tässä ikäryhmässä miesten kohdalla muutos on huomattava. Vuonna 2013 80 % 75-vuotta täyttäneistä miehistä koki terveydentilansa joko keskitasoiseksi tai sitä huonommaksi, kun vuonna 2023 vastaava osuus oli enää 44,6 %.
  • Elintapahaasteet: yli puolet työikäisistä liikkuu terveytensä kannalta liian vähän, ja osuus on kasvussa. Noin neljännes työikäisistä on lihavia.
  • Päihdetilanne: Miesten nuuskankäyttö on huomattavasti yleisempää kuin Suomessa keskimäärin. Liiallinen alkoholinkäyttö haastaa erityisesti miesten hyvinvointia.
  • Alkoholin haitallinen käyttö on yleistä myös ikääntyneiden keskuudessa: 65-vuotta täyttäneistä noin kolmannes käyttää liikaa alkoholia ja ikäryhmän miehistä noin puolet.


Strategisena mittarina toimiva hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosa eli HYTE-kerroin noudattaa kehityksessä hyvin saman tyyppistä trendiä kuin vertailukaupungeissa. Vuoden 2024 kerroin on 59 ja sen mukaan maksettava valtionosuuden lisäosa 1 185 428 euroa. Vuosittain tapahtuva vaihtelu kuvaa myös valtakunnallista kehitystä, johon yksittäisten kuntien kehitystä verrataan. HYTE-kertoimen nostamiseksi tulisi varmistaa, että valtuustolle raportoidaan jatkossakin vuosittain väestön elintavoista, liikunnan edistämisestä vastaavat viranhaltijat osallistuvat toimielinten vaikutusten ennakkoarviointiin ja peruskouluissa panostetaan pitkien liikuntavälituntien järjestämiseen. HYTE-kertoimen pohjana oleva TEAviisari on kokonaispistemäärältään pysynyt valtuustokauden ajan hyvällä tasolla. Rovaniemen tulos 68 pistettä asettuu koko maan keskiarvon (69) tuntumaan.

Rovaniemeläisillä oli vuosina 2021-2024 monipuolisesti mahdollisuuksia edistää terveyttään ja hyvinvointiaan. Omaehtoiselle liikunnalle, kulttuurille, harrastamiselle ja järjestöjen toteuttamalle vertaistuelle ja ryhmätoiminnalle oli hyvät mahdollisuudet. Huomioimme toiminnassamme kattavasti eri ikä- ja väestöryhmiä ja toimintaa pyritään järjestämään saavutettavalla sekä yhdenvertaisuutta edistävällä tavalla. Lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin haasteisiin ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on panostettu niin toimenpitein ja toimintamallein kuin strategisellakin tasolla hyvinvoinnin teemavuoden kautta. Myös ikäihmisten omaehtoisen aktiivisen elämän ja osallistumisen tukeen oli mahdollisuuksia monipuolisesti ja ikääntyneet huomioitiin myös nostamalla ikääntyneiden yhteisöllisyyden tukeminen hyvinvoinnin teemaksi vuosille 2024-2025 ja kohdentamalla teemaan osallistuvan budjetoinnin määrärahoja.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto

  • hyväksyy liitteenä olevan Rovaniemen kaupungin laajan hyvinvointikertomuksen vuosilta 2021-2024,
  • lähettää sen tiedoksi kaikkiin toimielimiin ja julkaistavaksi julkisena dokumenttina sähköisen hyvinvointikertomuksen verkkosivuilla www.hyvinvointikertomus.fi.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus 17.2.2025 § 43 esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto

  • hyväksyy liitteenä olevan Rovaniemen kaupungin laajan hyvinvointikertomuksen vuosilta 2021-2024,
  • lähettää sen tiedoksi kaikkiin toimielimiin ja julkaistavaksi julkisena dokumenttina sähköisen hyvinvointikertomuksen verkkosivuilla www.hyvinvointikertomus.fi.

Päätös

Ryhmäpuheenvuoron käyttivät 

  • Raija Kerätär (Keskusta)  

  • Petteri Pohja (Kokoomus) 

  • Maria-Riitta Mällinen (SDP) 

  • Tuomas Koskiniemi (PS) 

  • Mari Ikonen (Vasemmisto) 

  • Laura Tarvainen (Vihreät) 

  • Riitta-Maija Hokkanen (KD) 


Ryhmäpuheenvuorot merkittiin käytetyiksi.

Seija Karvo liittyi kokoukseen etäyhteydellä kello 16.30.

Johanna Ojala-Niemelä poistui kokouksesta ja Timo Lappalainen saapui kokoukseen kello 17.36.

Kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti. 

Tiedoksi

Erityisasiantuntija, julkaistavaksi kaupungin verkkosivulla, toimielimet

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

  • kunnan jäsen. 

Valtuuston päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

  • kunnan jäsen. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. 

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, 

  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai 

  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Hallinto-oikeus ei tutki yksinomaan vahingonkorvausperusteella tehtyä valitusta. Yksityisoikeudelliseen oikeussuhteeseen liittyvästä asiassa erimielisyys voidaan saattaa käräjäoikeuden käsiteltäväksi.

 

Valitusviranomainen

Viranomainen, jolle kunnallisvalitus tehdään, on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus                        

Postiosoite: PL 189, 90101 Oulu                                             

Käyntiosoite: Torikatu 34-40, Oulu                                                     

Sähköpostiosoite: pohjois-suomi.hao(at)oikeus.fi

Faksinumero: 029 5642 841

Puhelinnumero: 029 5642 800 (vaihde)

Asiakaspalvelu avoinna: ma - pe kello 8.00 – 16.15

 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

  3. vaatimusten perustelut;

  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) säädetään.

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään, mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmä kohtainen.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rovaniemen kaupungin kirjaamosta.

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15.

 

Pöytäkirjan allekirjoitus- ja tarkastuspäivä sekä pöytäkirjan yleiseen tietoverkkoon nähtäväksi vientipäivämäärä on esitetty kunkin pöytäkirjan allekirjoitussivulla.

Asianosaiselle lähetettyyn otteeseen on merkitty päätöksen lähettämispäivä ja -tapa.