Kaupunginhallitus, kokous 22.4.2025

§ 115 Lausunto Lapin turvallisuus- ja liikennevaihemaakuntakaava 2050 Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta

ROIDno-2025-1480

Valmistelija

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Perustelut

Lapin liitto on kuuluttanut Lapin turvallisuus- ja liikennevaihemaakuntakaavan 2050 vireille ja osallistumis- ja arviointisuunnitelma laitettu nähtäville 24.1.2025. Lapin liitto on pyytänyt lausuntoa Rovaniemen kaupungilta 25.3.2025 ja samalla on sovittu lausuntoajan jatkamisesta. Hallintosäännön perusteella kaupunginhallitus vastaa maakuntakaavan valmisteluun liittyvistä kaupungin lausunnoista. Lausunto tulee antaa huhtikuun loppuun mennessä.

Maakuntakaavoitus on siirtymässä vaihemaakuntakaavoitukseen, jossa Lapin voimassa olevat maakuntakaavat päivitetään kolmella koko maakunnan kattavilla vaihemaakuntakaavoilla. Ensimmäinen vaihemaakuntakaava, joka laaditaan 2025–2027 sisältää liikennejärjestelmää ja turvallisuutta koskevat teemat.

Vaihemaakuntakaavan tavoitteena on päivittää geopoliittisen tilanteen vuoksi voimassa olevia maakuntakaavoja ja vastata maankäytön suunnittelun osalta toimintaympäristön muutoksiin erityisesti liikennejärjestelmän ja turvallisuuden osalta. Tavoitteena on osoittaa Lapin liikennestrategian 2050 mukaisesti liikennejärjestelmää koskevat kehittämistavoitteet sekä huomioida puolustusvoimien maankäytölliset tavoitteet. Lisäksi tavoitteena on osoittaa keskeiset isot ympäristöhäiriöitä aiheuttavat teollisuus- tai varastorakennusten alueet. Vaihemaakuntakaavassa voidaan myös osoittaa muita kaavaprosessin aikana esille tulevia tarpeita.

Esitys lausunnoksi:

Rovaniemen kaupunki katsoo lausunnossaan, että Lappi-sopimuksen päivittämisen tarpeet huomioidaan vaihemaakuntakaavan laatimisen yhteydessä. Lisäksi on tärkeätä pyrkiä saamaan vaihemaakuntakaava käsiteltyä ja hyväksyttyä suunnitellussa aikataulussa.

Lappi-sopimuksen päivityksessä tulee erityisesti huomioida geopoliittiset muutokset, huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmat sekä vihreän siirtymän ja kriittisten mineraalien hyödyntämisen tarpeet. Liikennejärjestelmän tulisi myös huomioida Lapin matkailun tulevat tarpeet; lentoliikenteen, raideliikenteen sekä maantieverkon osalta. Alemman tieverkon kehittäminen tulee myös turvata vaihemaakuntakaavassa vaihtoehtoisten yhteyksien mahdollistamiseksi.

Sotilaallinen liikkuminen tulee todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa nykyisellä tieverkolla. Vaihemaakuntakaavassa on huomioitava tarvittavien uusien länsi-itä yhteyksien kehittäminen erityisesti raideliikenteen osalta. Yhteyksien merkitys  Pohjois-Atlantin satamiin, erityisesti Narvikin satamaan, on entistä tärkeämpi. Vaihemaakuntakaavassa tavoitteen on osoittaa Lapin liikennestrategian mukaisesti merkittävästi kehitettävät tai parannettavat tieyhteydet, tieluoksan muutokset sekä mahdoliset muut yhteystarpeet. Näistä erityinen merkitys on lansi-itä suuntaiset yhteydet kuten Kutturantie - Pokantien välinen yhteys sekä raideliikenteen osalta ns.Tunturiradan yhteys. Vaihemaakuntakaavaan sekä Lappi-sopimukseen tulee lisätä vaihtoehtoinen ns. Arktinen rata -vaihtoehto, jolla yhdistettäisiin Kolari - Kittilä - Sodankylä - Rovaniemi. Vaihemaakuntakaavan tulee mahdollistaa molemmat raideyhteyden vaihtoehdot ja mahdollinen toteuttaminen ratkaistaan tarkemman kustannus/hyöty arvioinnin sekä suunnittelun pohjalta.

Samalla raideleveyden muutokset tulee tarvittavalla tavalla huomioida Tornio - Kemi - Ajos välille sekä Rovaniemelle. Samoin tulee osoittaa Keminmaan kolmioraide Tornio - Kemi väliltä Rovaniemelle menevälle radalle. Raideyhteyksien kehittämisen tulee mahdollistaa tarvittava infrastruktuuri vihreän siirtymän investointien sekä mineraalien hyödyntämisen mahdollistamiseksi kestävällä tavalla sekä ottaa huomioon matkailun potentiaalinen kasvu ja kestävät liikkumismuodot.

Uudet levähdysalueet ja raskaan liikenteen palvelualueet sekä siirtokuormausalueet Tornio-Haaparannalle ja Rovaniemelle tulee osoittaa vaihemaakuntakaavassa. Satamien osalta sekä Kemin ja Tornion satamien kehittämisen mahdollisuudet on huomioitava osana turvallisuus- ja liikennejärjestelmän ketjua.

Lisäksi Rovaniemen kaupunki huomauttaa, että meneillään on käynnissä Rovaniemen kaupungin sekä Kolarin, Kittilän ja Sodankylän kuntien rahoittama selvitys Tunturiratan linjauksen yhdistämisestä Sodankylästä - Rovaniemelle. Selvitys valmistuu kevään 2025 aikana ja toimitetaan Lapin liitolle.

Vihreän siirtymän, kaivosteollisuuden sekä mineraalien rikastamisen osalta tulee maakuntakaavassa varata riittävät alueet teollisuustoiminnalle ja uusien investointien syntymiselle. Jo nyt on tarvetta isojen ns. teollisuuspuistojen kehittämiselle, jotka mahdollistavat joko isot datakeskukset valtakunnallisten sähköasemien läheisyydessä, joissa myös syntyvä hukkalämpö voidaan hyödyntää muussa toiminassa, vetytuotannolle sekä vedystä jalostettaville tuotteille sekä mineraalien keskitetylle monimetallien rikastamiselle. Teollisuuspuistot tulee pyrkiä sijoittamaan raideliikenteen yhteyteen.

Maanpuolustuksen, väestönsuojelun sekä huoltovarmuuden osalta on Rovaniemen alueen tarpeet huomioitava riittävällä laajuudella ottaen huomioon alueen sijainnin ja merkityksen koko maakunnan alueella.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa esityksen mukaisen lausunnon Turvallisuus- ja liikennevaihemaakuntakaavan 2050 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta.

Päätös

Susanna Viitala, Maria-Riitta Mällinen ja Henri Ramberg poistuivat kokouksesta esteellisinä (HallintoL 28,1 §, kohta 5, Lapin liiton hallituksen jäseniä) kello 10.50 ja 2. varapuheenjohtaja Päivi Alaoja siirtyi kokouksen puheenjohtajaksi. 

Terhi Heikkilä liittyi kokoukseen etäyhteydellä kello 10.52.

Ella Keski-Panula esitti Mari Ikosen kannattamana, että 

virke "Sotilaallinen liikkuminen tulee todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa nykyisellä tieverkolla. Vaihemaakuntakaavassa on huomioitava tarvittavien uusien länsi-itä yhteyksien kehittäminen erityisesti raideliikenteen osalta. Yhteyksien merkitys Pohjois-Atlantin satamiin, erityisesti Narvikin satamaan, on entistä tärkeämpi. Vaihemaakuntakaavassa tavoitteen on osoittaa Lapin liikennestrategian mukaisesti merkittävästi kehitettävät tai parannettavat tieyhteydet, tieluokan muutokset sekä mahdolliset muut yhteystarpeet. " muutetaan muotoon  "Sotilaallinen liikkuminen tulee todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa nykyisellä tieverkolla. Vaihemaakuntakaavassa on huomioitava tarvittavien uusien länsi-itä yhteyksien kehittäminen erityisesti puolustusvoimien käyttöön. Yhteyksien merkitys Pohjois-Atlantin satamiin, erityisesti Narvikin satamaan, on entistä tärkeämpi. Vaihemaakuntakaavassa tavoitteena on osoittaa Lapin liikennestrategian mukaisesti merkittävästi kehitettävät tai parannettavat tieyhteydet, tieluokan muutokset sekä mahdolliset muut yhteystarpeet." 

 

Koska oltiin tehty kaupunginjohtajan sijaisen päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys jota ei voida hyväksyä yksimielisesti, puheenjohtaja totesi, että on suoritettava äänestys. 

Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen, jonka mukaan asiassa suoritetaan äänestys, jossa ne, jotka ovat pohjaesityksen kannalla vastaavat JAA, ja ne jotka ovat Keski-Panulan esityksen kannalla vastaavat EI. 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 JAA -ääntä ja 2  EI -ääntä, 1 poissa. Puheenjohtaja totesi, että pohjaesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 

 

Ella Keski-Panula esitti Mari Ikosen kannattamana, että poistetaan seuraavat virkkeet kappaleesta

"Näistä erityinen merkitys on lansi-itä suuntaiset yhteydet kuten Kutturantie - Pokantien välinen yhteys sekä raideliikenteen osalta ns.Tunturiradan yhteys. Vaihemaakuntakaavaan sekä Lappi-sopimukseen tulee lisätä vaihtoehtoinen ns. Arktinen rata -vaihtoehto, jolla yhdistettäisiin Kolari - Kittilä - Sodankylä - Rovaniemi. Vaihemaakuntakaavan tulee mahdollistaa molemmat raideyhteyden vaihtoehdot ja mahdollinen toteuttaminen ratkaistaan tarkemman kustannus/hyöty arvioinnin sekä suunnittelun pohjalta."

Koska oltiin tehty kaupunginjohtajan sijajaisen päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys jota ei voida hyväksyä yksimielisesti, puheenjohtaja totesi, että on suoritettava äänestys. 

Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan esityksen, jonka mukaan asiassa suoritetaan äänestys, jossa ne, jotka ovat pohjaesityksen kannalla vastaavat JAA, ja ne jotka ovat Keski-Panulan esityksen kannalla vastaavat EI. 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 JAA -ääntä ja 2  EI -ääntä, 1 poissa. Puheenjohtaja totesi, että pohjaesitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. 

 

Kaupunginjohtajan sijainen teki kokouksessa muutetun päätösehdotuksen, että 

virke  ‘’Lappi-sopimuksen päivityksessä tulee erityisesti huomioida geopoliittiset muutokset, huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmat sekä vihreän siirtymän ja kriittisten mineraalien hyödyntämisen tarpeet. ‘’ muutetaan muotoon ‘’Lappi-sopimuksen päivityksessä tulee erityisesti huomioida geopoliittiset muutokset, huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmat, ilmastonmuutoksen vaikutukset sekä vihreän siirtymän ja kriittisten mineraalien hyödyntämisen tarpeet.’’

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan sijaisen muutetun päätösehdotuksen mukaisesti.

 

Kaupunginhallitys hyväksyi lausunnon edellä päätetyillä muutoksilla.

Esteellisyys

  • Susanna Viitala, Henri Ramberg, Maria-Riitta Mällinen

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 80%

    Riku Tapio, Terhi Heikkilä, Timo Tolonen, Päivi Alanne-Kunnari, Kimmo Niukkanen, Päivi Alaoja, Reijo Jylhä, Tuomas Koskiniemi

  • Ei 2 kpl 20%

    Ella Keski-Panula, Mari Ikonen

  • Kyllä 8 kpl 80%

    Riku Tapio, Timo Tolonen, Terhi Heikkilä, Reijo Jylhä, Tuomas Koskiniemi, Kimmo Niukkanen, Päivi Alanne-Kunnari, Päivi Alaoja

  • Ei 2 kpl 20%

    Ella Keski-Panula, Mari Ikonen

Tiedoksi

Lapin Liitto/info@lapinliitto.fi 30.4.2025 mennessä

Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.