Perustelut
Kaupunkikonsernissa on selvitetty Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy:n tytäryhtiön Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy:n kiinteistöjen siirtoa suoraan kaupungin omistukseen. Lausunto järjestelyistä on pyydetty BDO Oy:ltä.
Tavoitteena on ollut löytää malli, jolla kiinteistöomaisuus saadaan suoraan kaupungin omistukseen ja hallintaan. Kustannussäästöjä voitaisiin saada tilapalvelukeskuksen järjestäessä koulujen ja päiväkotien kunnossapidon. Lisäksi kustannussäästöjä tulisi, kun jatkossa maksettaisiin vuokrien sijaan vastiketta.
Vaihtoehtoina järjestelyille on tunnistettu seuraavat mahdollisuudet:
1. Nykytilanteen säilyttäminen (rakennukset Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy:n taseessa ja hallinnassa)
- Säilytetään nykytilanne, jossa rakennukset omistaa Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy ja kaupunki maksaa rakennusten käytöstä vuokraa olemassa olevien määräaikaisten vuokrasopimuksien mukaisesti.
- Vaihtoehdossa haasteena omistuskuvio, jossa markkinoilla toimiva Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy omistaa hankintalain näkökulmasta sidosyksikköasemassa toimivan Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy:n. Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy:n tulee toimia hankintalain mukaisesti, eli kilpailuttaa esim. emoyhtiöltään hankkimat palvelut kynnysarvojen ylittyessä.
- Kaupunki ei voi myöskään lainoittaa Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy:tä kuin ainoastaan markkinaehtoisella korolla, mutta nykytilanteessa koulujen ja päiväkotien investointeihin liittyvät lainat ovat osittain menneet emoyhtiön kautta.
- Kaupungille järjestely ei ole kustannustehokas, vaikkakin rahat kiertävät konsernin sisällä.
- Tulevaisuudessa on mahdollista, että yhtiö joutuu maksamaan tuloksestaan tuloveroa.
2. Rakennusten osto suoraan kaupungin taseeseen
- Rakennukset ostettaisiin Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy:ltä suoraan kaupungin taseeseen.
- Vaihtoehto on kaupunkikonsernin kannalta huono, sillä järjestelystä tulisi isot veroseuraamukset yhtiölle. Pitkien vuokrasopimusten vuoksi rakennusten arvo on yhtiön näkökulmasta huomattavasti tasearvoa suurempi, jolloin tulisi luovutusvoittoa yhtiölle.
3. Rakennusten siirto keskinäiseen kiinteistöosakeyhtiöön, jonka osakkeet kaupunki omistaisi
- Järjestelyssä Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy sulautuisi Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy:öön, ja samalla hetkellä Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy osittaisjakautuisi kahdeksi kaupungin 100 prosenttisesti omistamaksi yhtiöksi eli markkinoilla toimivaksi Rovaniemen Markkinakiinteistöt Oy:ksi ja keskinäiseksi kiinteistöosakeyhtiöksi, joka olisi kaupungin sidosyksikkö. Osittaisjakautumisen vaihtoehtona on kokonaisjakautuminen, jossa periaate sama kuin edellä mainittu.
- Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö omistaisi nykyiset Rovaniemen Kaupunkikiinteistöt Oy:n omistamat koulut, päiväkodit sekä muut kaupungin peruspalvelutuotannossa käyttämät rakennukset, ja kaupunki omistaisi rakennusten hallintaan oikeuttavat kiinteistöosakeyhtiön osakkeet.
- Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy omistaisi samat kiinteistöt kuin nykyinenkin yhtiö, mutta Rovaniemen kaupunkikiinteistöt Oy:n nykyisestä omaisuudesta jakautumisessa jäisi Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy:öön markkinoilla toimivat kiinteistöt.
- Keskinäiselle kiinteistöosakeyhtiölle siirtyisi lainat, jotka liittyvät koulujen ja päiväkotien investointeihin.
- Jatkossa keskinäisessä kiinteistöosakeyhtiön kirjanpidossa olisivat rakennuksiin liittyvät poistot, lainojen lyhennykset ja korot sekä esim. vakuutusmaksut.
- Yhtiöjärjestykseen kirjattaisiin huoneistojen kunnossapitovastuu osakkaalle. Tällöin kaupunki vastaisi jatkossa rakennuksien osalta kunnossapidosta ym. rakennuksien ylläpitoon liittyvistä töistä kaupungin tilapalvelukeskuksen budjetissa. Kaupunki maksaisi keskinäiselle kiinteistöosakeyhtiölle vastiketta osakkeista, jolla katettaisiin yhtiön vuosittaiset kulut. Säästöjä saataisiin aikaan pääomakulujen osalta.
- Pienet investoinnit voitaisiin tehdä kaupungin budjetin puitteissa, mutta jatkossakin suuremmat rakennuksiin liittyvät peruskorjaukset ym. tehtäisiin kiinteistöosakeyhtiössä. Päätöksenteko menisi kaupungin hallintosäännön ja talousarvion mukaisesti isompien investointien osalta, koska näistä tulisi kaupungille kustannusvastuu.
- Käytännössä sulautuminen ja jakautuminen tapahtuisivat vuoden 2026 aikana, jolloin rakennusten sopimukset ja kunnossapito voitaisiin hallitusti siirtää kaupungin vastuulle.
- Keskinäisen kiinteistöyhtiön taseessa olisi rakennusten arvo 57,4 milj. euroa jakautumisen jälkeen. Rovaseudun Markkinakiinteistöt Oy:n taseeseen jäisi 22,6 milj. euron arvosta kiinteistöjä. Molemmat yhtiöt tekisivät edelleen positiivista tulosta.
- Verohallinnolta haetaan yhtiöjärjestelyihin ennakkoratkaisu, jotta jakautumisen toteuttaminen on mahdollista.
Konserniohjeen (KV 25.9.2023 § 98) mukaisesti tytäryhteisön on jo valmisteluvaiheessa hankittava konsernijohdon kirjallinen ennakkokanta merkittäviin toimenpiteisiin, joilla on merkittävä vaikutus yhteisön tai kunnan toimintaan ja taloudelliseen vastuuseen. Ennakkokanta edellä mainituista järjestelyistä tarvitaan ennen kuin voidaan edetä asiassa Verohallinnon suuntaan sekä edistää sulautumis- ja jakautumisprosesseja.
Hallintosäännön (KV 9.12.2024 § 101) 4 §:n mukaan kaupunginhallitus antaa kaupungin ennakkokannan konserniohjeen edellyttämissä asioissa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi
Kaupunginhallitus päättää ennakkokantanaan hyväksyä vaihtoehdon 3. mukaisen järjestelyn toteuttamisen.
Päätös
Henri Ramberg poistui kokouksesta esteellisenä asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (HallintoL 28.1 §, kohta 5, hallituksen jäsen). Tiina Outila osallistui etäyhteydellä kokoukseen tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.