Kaupunginhallitus, kokous 17.11.2025

§ 340 Yleiskaavan muuttaminen VT4 parantaminen, Alakorkalo

ROIDno-2025-558

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Pyhäjärvi, kaavoituspäällikkö, markku.pyhajarvi@rovaniemi.fi
Petteri Lampi, kaavasuunnittelija, petteri.lampi@rovaniemi.fi

Perustelut

Väylävirasto on käynnistänyt yleissuunnitelman laatimisen valtatie 4:n parantamiseksi välillä Hirvas-Rovaniemi. Yleissuunnitelman tavoiteaikataulu on, että se saadaan hyväksyttyä vuoden 2026 alussa.
Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä (§17) edellyttää, että yleissuunnitelmaa tai tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa.

Vaihtoehtotarkastelujen ja vaikutusarviointien kautta valtatielle on valittu kehittämisvaihtoehto, jossa valtatie sijoittuu uuteen maastokäytävään kiertäen Hirvaan ja Niskanperän kylät liittyen Alakorkalossa takaisin valtatien nykyiseen linjaukseen.

Osalla valtatien suunnittelualuetta on voimassa kaupunginvaltuuston 24.1.2011 § 6 hyväksymä Alakorkalon alueen osayleiskaava.  Yleissuunnitelmassa ehdotettu VT 4:n uusi linjaus Kuolajoen eritasoliittymän alueella ei kaikilta osin sijoitu yleiskaavassa sille varattuun aluevaraukseen (EV), joten osayleiskaavan muutosta tulee ryhtyä tutkimaan yleissuunnitelmassa esitetyn ratkaisun mukaisesti.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää käynnistää Alakorkalon osayleiskaavan muuttamisen valtatie 4:n osalta. Yleiskaavan muutoksella tutkitaan valtatie 4:n parantaminen ja sijoittuminen uuteen maastokäytävään sekä varataan Kuolajoen eritasoliittymälle riittävä aluevaraus. Yleiskaavan muutos saatetaan vireille sekä kuulemista varten yleisesti nähtäville. Yleiskaavan muutoksen hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Valmistelija

Markku Pyhäjärvi, kaavoituspäällikkö, markku.pyhajarvi@rovaniemi.fi

Perustelut

Väylävirasto on käynnistänyt yleissuunnitelman laatimisen valtatien 4:n parantamiseksi välillä Hirvas-Rovaniemi. Yleissuunnitelman tavoiteaikataulu on, että se saadaan hyväksyttyä vuoden 2025 loppuun mennessä. Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä (§17) edellyttää, että yleissuunnitelmaa tai tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa.

Osalla valtatien suunnittelualuetta on voimassa kaupunginvaltuuston 24.1.2011 § 6 hyväksymä Alakorkalon alueen osayleiskaava. Valtatien yleissuunnitelmassa ehdotettu VT 4:n uusi linjaus Kuolajoen eritasoliittymän alueella ei kaikilta osin sijoitu yleiskaavassa sille varattuun aluevaraukseen (EV), joten osayleiskaavaa täytyy muuttaa yleissuunnitelmassa esitetyn ratkaisun mukaisesti.

Valmisteluvaiheen aineisto pidettiin yleisesti nähtävillä 28.8.-10.9.2025, mielipiteitä ei jätetty.

Kuolajoen eritasoliittymän alue osoitetaan yleiskaavassa yleisen tien alueena (LT). Vanha valtatie yhdistyy eritasoliittymässä teollisuustiehen. Alakorkalontien liittymä vanhaan valtatiehen siirtyy uuteen paikkaan. Yleiskaavan muutoksella osoitetaan uusi moottorikelkkareittiyhteys Isoaavantieltä Kemijoelle. Yhteys korvaa Isoaavantien ja Pappilantien kautta Kemijoelle kulkevan reitin.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle 15.9.2025 päivätyn Alakorkalon osayleiskaavan muutosehdotuksen hyväksymistä. Osayleiskaavan muutosehdotus asetetaan julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään Lapin ELY-keskuksen lausunto.

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa yleiskaavapäällikkö Toni Töyrästä.

Jäsen Mikko Riikola poistui kokouksesta asian keskustelun aikana klo 17.22.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Valmistelija

Markku Pyhäjärvi, kaavoituspäällikkö, markku.pyhajarvi@rovaniemi.fi

Perustelut

Väylävirasto on käynnistänyt yleissuunnitelman laatimisen valtatien 4:n parantamiseksi välillä Hirvas-Rovaniemi. Yleissuunnitelman tavoiteaikataulu on, että se saadaan hyväksyttyä vuoden 2025 loppuun mennessä. Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä (§17) edellyttää, että yleissuunnitelmaa tai tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa.

Osalla valtatien suunnittelualuetta on voimassa kaupunginvaltuuston 24.1.2011 § 6 hyväksymä Alakorkalon alueen osayleiskaava. Valtatien yleissuunnitelmassa ehdotettu VT 4:n uusi linjaus Kuolajoen eritasoliittymän alueella ei kaikilta osin sijoitu yleiskaavassa sille varattuun aluevaraukseen (EV), joten osayleiskaavaa täytyy muuttaa yleissuunnitelmassa esitetyn ratkaisun mukaisesti.

Valmisteluvaiheen aineisto pidettiin yleisesti nähtävillä 28.8.-10.9.2025, mielipiteitä ei jätetty.

Kuolajoen eritasoliittymän alue osoitetaan yleiskaavassa yleisen tien alueena (LT). Vanha valtatie yhdistyy eritasoliittymässä teollisuustiehen. Alakorkalontien liittymä vanhaan valtatiehen siirtyy uuteen paikkaan. Yleiskaavan muutoksella osoitetaan uusi moottorikelkkareittiyhteys Isoaavantieltä Kemijoelle. Yhteys korvaa Isoaavantien ja Pappilantien kautta Kemijoelle kulkevan reitin.

Tekninen lautakunta (23.9.2025 § 134) päätti yksimielisesti esittää kaupunginhallitukselle 15.9.2025 päivätyn Alakorkalon osayleiskaavan muutosehdotuksen hyväksymistä. Osayleiskaavan muutosehdotus asetetaan julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään Lapin ELY-keskuksen lausunto.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä 15.9.2025 päivätyn Alakorkalon osayleiskaavan muutosehdotuksen. Osayleiskaavan muutosehdotus asetetaan julkisesti nähtäville ja siitä pyydetään Lapin ELY-keskuksen lausunto.

Päätös

Kaupunginhallitus kuuli asiassa kaavoituspäällikkö Markku Pyhäjärveä.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Markku Pyhäjärvi, kaavoituspäällikkö, markku.pyhajarvi@rovaniemi.fi
  • Petteri Lampi, kaavasuunnittelija, petteri.lampi@rovaniemi.fi

Perustelut

Väylävirasto on käynnistänyt yleissuunnitelman laatimisen valtatie 4:n parantamiseksi välillä Hirvas-Rovaniemi. Yleissuunnitelman tavoiteaikataulu on, että se saadaan hyväksyttyä vuoden 2026 alussa. laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä (§17) edellyttää, että yleissuunnitelmaa tai tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa.

Osalla valtatien suunnittelualuetta on voimassa kaupunginvaltuuston 24.1.2011 § 6 hyväksymä Alakorkalon osayleiskaava. Valtatien yleisuunnitelmassa ehdotettu valtatien uusi linjaus Koulajoen eritasoliittymän alueella ei kaikilta osin sijoitu yleiskaavassa sille varattuun aluevaraukseen (EV), joten osayleiskaavaa täytyy muuttaa yleissuunnitelmassa esitetyn ratkaisun mukaisesti.

Kuolajoen eritasoliittymän alue osoitetaan yleiskaavassa yleisen tien alueena (LT). Vanha valtatien yhdistyy eritasoliittymässä Teollisuustiehen. Alakorkalontien liittymä vanhaan valtatiehen siirtyy uuteen paikkaan. Yleiskaavan muutoksella uusi moottorikelkkareittiyhteys Isoaavantieltä Kemijoelle. Yhteys korvaa Isoaavantien ja Pappilantien kautta Kemijoelle kulkevan reitin.

Syksyllä 2025 valmistui Mustikkamaan arkeologinen tarkuusinventointiraportti. Inventoinnin perusteella ehdotetaan Mustikkamaan tunnetulle muinaisjäännöskohteelle selvityksen mukaista rajausta. Tämä rajaus on lisätty kaavakartalle muinaisjäännösalueen kaavamerkinnällä.

Alakorkalon osayleiskaavan muutosehdotus pidettiin julkisesti nähtävillä 9.10.-7.11.2025. Kaavaehdotuksesta saatiin ELY-keskuksen lausunto, muistutuksia ei jätetty. ELY-keskuksen lausunto ja siihen annettu vastine on liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy Alakorkalon osayleiskaavamuutoksen 10.11.2025 päivätyn kaavakartan mukaisesti.

Tiedoksi

Esitys kaupunginvaltuustolle