Sivistyslautakunta, kokous 3.12.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 109 Apulaisjohtajien virkojen perustaminen varhaiskasvatukseen

ROIDno-2025-4997

Valmistelija

  • Tarja Kuoksa, kasvun ja oppimisen palvelualueen johtaja, tarja.kuoksa@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen varhaiskasvatuksessa on elokuusta 2022 alkaen ollut pedagogisten rakenteiden vahvistamiseksi käynnissä pilottikokeilu vara- ja apulaisjohtajamallista. Kokeilun aikana on toteutettu kolmitasoista vara- ja apulaisjohtajamallia, jossa huomioidaan yksikön johtajan johtaman kokonaisuuden henkilöstömäärä.  

  • Taso 1: tehtävät ovat 100 % hallinnollisia.  

  • Taso 2: hallinnollisia tehtäviä on 50 % ja 50 % pedagogisia tehtäviä, eli henkilö toimii puolet työajasta päiväkodin varhaiskasvatusopettajana lapsiryhmissä.  

  • Taso 3: henkilö on 100 % lapsiryhmässä ja hoitaa johtajan tehtäviä vain johtajan poissa ollessa.  

Kunta-alan opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimukseen (OVTES) G-osioon on vuonna 2022 lisätty uusi hinnoittelukohta (45000030) nimikkeelle varhaiskasvatuksen apulaisjohtaja. 

Varhaiskasvatuksen apulaisjohtajan tehtävät edellyttävät varhaiskasvatuslain 540/2018 26 §, 30 §, 31 §, 74 § tai 75 §:n mukaista kelpoisuutta. Kasvatustieteen maisterin (varhaiskasvatus) tai kandidaatin (varhaiskasvatus) tutkinto tai soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (varhaiskasvatus) sekä riittävä johtamistaito (Varhaiskasvatuslaki 540/2018 § 31) tai lain 75§:n siirtymäsäännöksen mukainen kelpoisuus). 

Perustelut apulaisjohtajien virkojen perustamiselle: 

1. Työhyvinvointi ja pedagoginen laatu 

  • Pilottikokeilu vara- ja apulaisjohtajamallista Rovaniemellä on tuonut myönteisiä vaikutuksia varhaiskasvatuksen työhyvinvointiin ja pedagogiseen laatuun. Apulaisjohtajamallin avulla johtajan työtaakkaa voidaan jakaa, mikä mahdollistaa paremman keskittymisen henkilöstöjohtamiseen, toimintakulttuurin kehittämiseen ja pedagogiikan johtamiseen.  

2. Johtamisen rakenteiden vahvistaminen 

  • Päiväkodin johtajalle asetetut tavoitteet ja odotukset eivät nykyisissä rakenteissa aina toteudu. Apulaisjohtajien avulla voidaan varmistaa, että pedagogisia ja rakenteellisia uudistuksia voidaan jalkauttaa arkeen, kun johtajalla on aikaa keskittyä ydintehtäviin.  

3. Henkilöstön tukeminen ja osaamisen varmistaminen 

  • Apulaisjohtaja tukee päiväkodin johtajaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä ja varmistaa, että jokainen työntekijä saa tarvitsemansa tuen. Tämä on erityisen tärkeää, kun kelpoista henkilöstöä ei ole riittävästi.  

4. Jaetun johtamisen toteutuminen 

  • Apulaisjohtajien avulla johtamisvastuuta voidaan jakaa ja delegoida, mikä parantaa päiväkodin arjen sujuvuutta ja organisointia. Jaettu johtaminen tukee myös ryhmätasoista pedagogiikkaa. 

5. Lainsäädännölliset ja sopimukselliset perusteet 

  • Varhaiskasvatuslaki (540/2018) edellyttää päiväkodissa toiminnasta vastaavaa johtajaa ja mahdollistaa sijaisen nimeämisen. Apulaisjohtajan kelpoisuusvaatimukset on määritelty laissa, ja OVTES:n G-osioon on lisätty hinnoittelukohta varhaiskasvatuksen apulaisjohtajalle.  

6. Työmäärän kasvu ja yksiköiden laajentuminen 

  • Isoimmissa päiväkodeissa ja useamman yksikön johtamisessa työmäärä kasvaa, jolloin apulaisjohtajan työpanos on välttämätön johtamisen tukemiseksi. Työmäärä on myös lisääntynyt monien lakiuudistusten ja arviointiin liittyvien tehtävien myötä. Apulaisjohtajien tarve on kasvanut sitä mukaa, kun yli 100 lapsen päiväkoteja on perustettu. 

7. Vakinaistaminen ja virkasuhteeseen siirtyminen 

  • Apulaisjohtajien tehtävien muuttaminen virkasuhteiseksi mahdollistaa julkisen vallan käytön ja tarkoituksenmukaisen sijaisjärjestelyn. 

 

Yhteenveto: 

Apulaisjohtajien virkojen perustaminen varhaiskasvatuksessa on perusteltua työhyvinvoinnin, pedagogisen laadun, johtamisen rakenteiden vahvistamisen, henkilöstön tukemisen, jaetun johtamisen, lainsäädännön sekä kasvaneen työmäärän näkökulmasta. Virkasuhteeseen siirtyminen tukee toiminnan sujuvuutta ja mahdollistaa tarkoituksenmukaisen johtamisen päiväkodeissa. Apulaisjohtajien määrä on huomioitu henkilöstösuunnitelmassa ja talousarviossa 2026.

 

Kasvun ja oppimisen palvelun johtajan esitys: 

Varhaiskasvatukseen perustetaan 16 apulaisjohtajan virkaa seuraavasti: 

  • Apulaisjohtaja 100 % hallinnollisissa tehtävissä ilman opetustyötä yli 8-ryhmäisiin päiväkoteihin, joissa henkilöstöä on yli 30  

  • Saaruanpuiston päiväkoti, Mustikkaharjun päiväkoti, Saarenputaan päiväkoti, Vaaranlammen päiväkoti, Ylikylän päiväkoti, Poropolun päiväkoti, Ruokolammen päiväkoti ja Napapiirin päiväkoti 

  • Peruspalkka 3496,26 € 

  • Apulaisjohtaja 50 % hallinnollista työtä ja 50 % opetustyötä 6-7-ryhmäisiin päiväkoteihin, joissa henkilöstöä on alle 30 

  • Häkinvaaran päiväkoti, Päiväkoti Väinämöinen, Rantavitikan päiväkoti, Kivalonpuiston päiväkoti, Sahanperän päiväkoti, Talvitien päiväkoti, Ounasjoen päiväkoti ja Käpymetsän päiväkoti 

  • Peruspalkka 3343,53 € 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi

Sivistyslautakunta perustaa 16 varhaiskasvatuksen apulaisjohtajan virkaa kasvun ja oppimisen palvelun johtajan esityksen mukaisesti. Viran kelpoisuus on  varhaiskasvatuslain 540/2018 26 §, 30 §, 31 §, 74 § tai 75 §:n mukainen. 

Päätös

Jäsen Satu Miettinen poistui klo 15.14.

Sivistyslautakunta päätti toimialajohtajan päätösehdotuksen mukaisesti.