Perustelut
Taustaa koulujen liikenneturvallisuustyöstä ja liikennekasvatuksesta
Koulujen toimintaa ohjaa perusopetuksen opetussuunnitelma. Se velvoittaa kaikkia kouluja järjestämään liikennekasvatusta, jossa yhtenä osana on koulumatkaliikenteen turvallisuus. Lasten koulumatkaa käsitellään perusopetuksen oppitunneilla ja siihen liittyvistä toimenpiteistä sekä koulumatkan turvallisuuden lisäämisestä tiedotetaan huoltajia Wilma-järjestelmässä. Koulut toteuttavat myös erilaisia liikenneturvallisuuteen liittyviä teemapäiviä yhteistyössä järjestöjen ja muiden viranomaisten kanssa. Säännöllistä yhteistyötä tehdään erityisesti poliisin ja liikennöitsijöiden kanssa.
Tärkeä rooli liikenneturvallisuuden edistämisessä on myös oppilaiden huoltajilla. Huoltajien vastuulla on tukea koulun kasvatustyötä mm. opettamalla lapsille turvallinen reitti. Koulun lisäksi myös kotona tulee käydä keskustelu linja-autoon ja taksiin siirtymisestä ja poistumisesta sekä käyttäytymisestä kuljetusten aikana. Kaupungin järjestämien koulukuljetusvuorojen lisäksi koulut tilaavat säännöllisesti omia retkikuljetuksia, jotka tehdään busseilla, joissa on turvavyöt. Niitä tulee käyttää aina matkan aikana.
Koulukuljetusten nykytilakuvaus
Koulumatkoilla, niin kuin muuallakin liikenteessä, tärkeintä on huolehtia matkan turvallisuudesta. Rovaniemellä perusopetuksen koulukuljetukset järjestetään pääasiassa joko julkisella liikenteellä tai tilausajoina toteutettavilla ryhmäkuljetuksilla. Julkista liikennettä hyödynnetään koulukuljetuksissa myös muissa kaupungeissa ja se on järkevä tapa yhdistää kuljetuksia, mikäli sellaista on tarjolla ja se soveltuu koulujen aikatauluihin. Kyseisten vuorojen ollessa osa avointa joukkoliikennettä, on matalalattialinja-autojen käyttö perusteltua esteettömyyden varmistamiseksi. Tämä mahdollistaa esimerkiksi vanhusten, liikkumisrajoitteisten henkilöiden ja lastenvaunujen kanssa liikkuvien yhdenvertaiset mahdollisuudet matkustaa joukkoliikenteellä.
Tieliikennelain 729/2018 mukaan turvavöiden käyttövaatimus ei koske paikallis- tai kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja matalalattiaisia linja-autoja, joissa on paikkoja myös seisoville matkustajille. Tieliikennelaki mahdollistaa avoimessa joukkoliikenteessä myös rekisteriin merkityn matkustajamäärän tilapäisesti ylityksen 30 prosentilla. Turvavyöttömällä linja-autolla saa ajaa enintään 80 km/h nopeudella, mutta kuljettajan vastuulla on huomioida keliolosuhteet ja suhteuttaa nopeus aina tilanteeseen sopivaksi. Paikallisliikenneliiton mukaan kaikille avoimessa joukkoliikenteessä on lain mukaista ja valtakunnallisesti tyypillistä, että seutuliikenteen koulukuljetuksia liikennöidään turvavyöttömällä matalalattiakalustolla valtateillä ja moottoriteillä. Esimerkiksi Oulussa pisimmät matalalattiakalustolla kuljettavat koulumatkat ovat lähes 50 kilometrin pituisia.
Rovaniemen paikallisliikenteessä on otettu käyttöön syksystä 2025 alkaen aiempaa isompia telibusseja, joiden myötä matkustajille on istumapaikkoja aiempaa enemmän. Ruuhka-aikoina esiintyy kuitenkin tilanteita, joissa kaikille matkustajille ei riitä istumapaikkaa. Liikennöitsijä on velvollinen ilmoittamaan kaupungille, mikäli vuorolla on matkustajia yli linja-autoon rekisteröidyn kapasiteetin. Mikäli linja-auton kapasiteetti ylittyy toistuvasti, on vuorolla mahdollista ottaa käyttöön lisäauto.
Linkkarin käytössä olevassa kalustossa ei ole turvavöiden kiinnittämiselle soveltuvia istuimia, sillä mm. istuinten selkänojat ovat matalia, eikä istuimissa ole niskatukia. Lisäksi osa käytössä olevista istumista on taittoistuimia. Istuinten kiinnityspisteitä sekä korirakenteita ei ole suunniteltu turvavöiden käyttöön eikä istuimia ole välttämättä kiinnitetty lattiaan. Tämän vuoksi Linkkarin kalustoon ei ole mahdollista jälkiasentaa turvavöitä ilman kaikkien istuinten vaihtamista sekä kiinnityspisteisiin ja korirakenteisiin tehtäviä mittavia muutostöitä. Jälkiasenteiset turvavyöt edellyttäisivät esimerkiksi vahvistettua lattiaa ja istuinten kiinnityspisteitä, jotta ne kestäisivät turvavöissä olevista matkustajista törmäystilanteessa lähtevät suuret kineettiset energiavoimat. Turvavöiden jälkiasentaminen kesken sopimuskauden ei olisi käytännössä sopimusteknisesti mahdollista ilman sopimuksen uutta kilpailutusta. Tilausliikenteen ryhmäkuljetuksina toteutettavissa koulukuljetuksissa turvavyöt ovat lain vaatimusten mukaisesti käytössä jokaisessa autossa Rovaniemellä.
Rovaniemen kaupunki on kilpailuttanut viime vuonna paikallisliikenne Linkkarin liikennöintisopimuksen ja uusi 5+2 vuotinen sopimuskausi on alkanut 2.6.2025. Sopimukseen kuuluu yhteensä 19 vakioautoa sekä viisi vara-autoa, jotka ovat liikennöintisopimuksen mukaisesti M3-luokan matalalattiaisia linja-autoja. Kalustoon ei ole kilpailutuksen yhteydessä vaadittu turvavöitä.
Talviaikataulukaudella linjasto koostuu kymmenestä eri linjasta, joissa kaikilla kuljetetaan myös peruskoululaisia. Liikennöinti tapahtuu pääosin kaupunkimaisessa ympäristössä, mutta yli puolet linjoista liikennöi myös tieosuuksilla, joissa on 80 km/h nopeusrajoitusalueita. Linja-autoja kierrätetään eri linjoilla, joten turvavyöt olisi oltava jokaisessa vakio- ja vara-autossa. Turvavöillä varustettua matalalattiakalustoa on Suomessa heikosti saatavilla käytettynä.
Paikallisliikenne Linkkarin sekä tilausliikenteen ryhmäkuljetuksina liikennöitävien koulukuljetusten hankintaperiaatteet päätetään Teknisessä lautakunnassa. Aloitteen perusteella ei voida valitettavasti ryhtyä välittömiin toimenpiteisiin turvavöiden hankkimiseksi kaikkiin linja-autoihin, joissa kulkee peruskoululaisia.
Koulukuljetukset on järjestetty lain mukaisesti. Talousarviokäsittelyn 2026 yhteydessä on päätetty, että Rovaniemen kaupungin seuraavassa koulukuljetuskilpailutuksessa on otettava kriteeriksi turvavöillä varustetut autot. Koulukuljetusten kilpailutus suoritetaan vuoden 2026 aikana ja seuraava sopimuskausi alkaa elokuussa 2027.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi
Sivistyslautakunta antaa edellä esitetyn vastauksen valtuustoaloitteeseen.
Päätös
Sivistyslautakunta antaa edellä esitetyn vastauksenaan valtuustoaloitteeseen.
Lisäksi lautakunta edellyttää, että selvitetään turvavöillä varustettujen linja-autojen käyttämistä Muurolan ja Sinetän suunnalla jo nykyisen sopimuksen aikana. Jatkoselvitys viedään kaupungin johtoryhmään ja kaupunginhallitukseen selvitettäväksi.
Kuljetuspäällikkö Santeri Haavisto ja logistiikka-asiantuntija Timo Lampiaho poistuivat klo 16.16.