Perustelut
Aloitteen perustelut
Kuntalaisaloite: Moposuora Rovaniemelle
Aloite luotu Kuntalaisaloite.fi-palveluun 14.3.2025
Aloitteen julkaisupäivämäärä 19.3.2025
Moposuora Rovaniemelle olisi hyvä idea nuorille, jottei nuoret keulisi tai pelleilisivät mopoillaan keskellä liikennettä. Moposuora voi olla suljettu alue, jossa nuoret saavat vapaasti testata ja vaikka keulia mopoillaan ilman että tekevät mitään laitointa. Tämän kannalla ei tarvitsisi enää järjestää "laittomia" mopomiittejä vaan miitit pidettäisiin suljetulla suoralla.
Vastaus aloitteeseen
Tällaista ”moposuoraksi” kutsuttua ajoharjoittelupaikka -asiaa on käsitelty viimeksi vuonna 2022. Silloin todettiin, että kaupungilla ei ole mahdollisuutta järjestää kyseistä palvelua. Mikään ei ole olennaisesti muuttunut silloin tehdyn selvityksen suhteen, vaan samat arkumentit ovat edelleen päteviä.
Myös mopomiiteiksi kutsutut tapahtumat ovat yleistyneet, joihin on kerääntynyt suuri joukko kaksipyöräisillä ja mönkijöillä liikkuvia nuoria. Moposuorien osoittamisella on usein pyritty siirtämään häiritseväksi koettua toimintaa pois asutuksen läheisyydestä. Moposuoria on perusteltu myös kuljettajien taitojen kehittymisen tuomalla hyödyllä liikenneturvallisuuteen.
Lainsäädäntö ja vastuukysymykset
Kuluttajaturvallisuuslain edellytykset toiminnan järjestämiselle
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on ottanut kantaa mopoharjoitteluratapalvelun järjestäjää koskevaan vastuuseen.
Mopoharjoitteluratapalvelun järjestämisessä tulee huomioida muun muassa kuluttajaturvallisuuslaista (920/2011) tulevat vaatimukset. Alla tiivistettynä lainsäädännön vaatimuksia:
- Kuluttajaturvallisuuslain mukaan palvelusta ei saa aiheutua vaaraa sen käyttäjille tai sivullisille.
- Palveluntarjoajan eli kunnan on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistuttava siitä, ettei palvelusta aiheudu vaaraa.
- Palveluntarjoajan on annettava käyttäjille riittävät tiedot sen arvioimiseksi, voivatko he osallistua turvallisesti palveluun.
- Mopoharjoitteluradat katsotaan lähtökohtaisesti sellaisiksi palveluiksi, jolle on laadittava turvallisuusasiakirja. Asiakirja tulee olla laadittuna ennen palvelun tarjoamisen aloittamista. Turvallisuusasiakirja on palveluntarjoajan kirjallinen kuvaus siitä, miten palvelun turvallisuus on järjestetty. Turvallisuusasiakirjassa kuvataan palveluun liittyvät vaarat ja toimenpiteet riskien hallitsemiseksi ja hätätilanteisiin varautumiseksi.
Turvallisuuden kannalta muun muassa seuraavia asioita tulisi ottaa huomioon:
- Jos kunta järjestää palveluna moposuoran, on kunnan vastuulla varmistua palvelun turvallisuudesta.
- Kunnan tulee tehdä järjestämästään palvelusta riskienarviointi ja vaarojen tunnistaminen (turvallisuusasiakirja).
- Kunnan tulee varmistua muun muassa siitä, että palveluympäristö on turvallinen ja soveltuu käyttötarkoitukseensa. Esimerkiksi ajosuunnat, ulkopuoliset eivät pääse alueelle käytön aikana, palveluun osallistumisen ikärajat ja riittävä varmistuminen ikärajojen noudattamisesta, palveluun soveltuvien ajoneuvojen määritteleminen ja riittävä varmistuminen siitä, että moposuoralla käytetään ainoastaan sinne soveltuvia ajoneuvoja, käyttäjien ja sivullisten riittävä ohjeistaminen noudatettavista säännöistä ja palvelun turvallisuudesta.
- Varmistua, ettei palvelua käytetä vastoin sääntöjä.
- Onnettomuuksiin varautuminen (toimintaohjeet onnettomuustilanteissa).
Yhtenä tärkeänä seikkana on miettiä voiko palvelua tarjota turvallisesti ilman valvontaa.
Tieliikennelain voimassaolo
- Alueella, joka on tieliikennelain (729/2018) soveltamisalan piirissä, ei voida tehdä mitään tieliikennelain vastaista. Moposuoraan liittyvä tulkinta yksityisen tien mahdollistamasta toimintavapaudesta on virheellinen, koska myös yksityinen tie on tieliikennelaissa tarkoitettu tie.
- Jos kyseessä ei ole tieliikennelaissa tarkoitettu tie, kyseessä on joko maasto tai suljettu alue (yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetty työmaa taikka tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muu vastaava alue). Maastoliikennelain (1710/1995) mukaisesti moottorikäyttöistä ajoneuvoa tien ulkopuolella kuljetettaessa on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
- Vain suljetulla alueella voidaan toimia lähes rajoituksetta. Suljettu alue edellyttää käytännössä aitaamista siten, että alueelle ei voi vapaasti tai vahingossa päästä.
Liikennevakuutuslain voimassaolo
- Liikennevakuutuslain (460/2016) mukaan moottoriajoneuvo ei ole kyseisessä laissa tarkoitetussa liikenteessä, jos sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen tai jos sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu- tai testaustarkoituksiin taikka kilpailuun välittömästi liittyvään harjoitteluun.
- Liikennevakuutuslain voimassaolo muodostuu ongelmaksi etenkin tilanteessa, jossa moposuoratoimintaan tarkoitettu alue todella olisi eristetty sillä tavoin, että se voidaan tulkita täysin muulta liikenteeltä suljetuksi alueeksi. Käytännössä tämän kaltaisia suljettuja alueita eivät ole esimerkiksi suomalaiset moottoriradat, koska pääsyä niille ei ole järjestetty sillä tavoin, että alueet olisivat täysin muulta liikenteeltä eristettyjä.
Rovaniemen liikenneturvallisuusryhmä
Rovaniemen liikenneturvallisuusryhmä käsitteli aikaisempaa vastaavaa aloitetta kokouksessaan 14.10.2021. Keskustelun alustukseksi kuultiin Petri Niskan esitys Liikenneturvan valmistelussa olevasta kannanotosta asiaan.
Liikenneturva ei suosittele moposuorien perustamista.
Kannanoton lähtökohdat:
- Moposuora on käsite alueelle, jonka kaupunki, kunta tai muu julkinen taho on erikseen osoittanut täysin vapaata ajoneuvolla ajamista varten.
- Käsite rajaa kohderyhmää mopoilijoihin, mutta moposuoralla voi esiintyä myös esimerkiksi kevytmoottoripyöriä tai suurempia moottoripyöriä.
- Joissakin yhteyksissä moposuora ymmärretään myös yleiskäsitteenä alueille, joille mopoilua ja moottoripyöräilyä harrastavat nuoret yleisimmin kokoontuvat, esimerkiksi mopomiittitoiminnan yhteydessä.
- Liikenneturvan kannanotto keskittyy nimenomaan erikseen osoitettuihin alueisiin.
Moposuoriin liittyvät ongelmat voidaan jakaa karkeasti kahteen osaan:
- Moposuorien järjestämiseen liittyvät vastuu- ja laillisuuskysymykset.
- Vapaan ajoharjoittelun liikenneturvallisuusvaikutukset.
Keskeiset perusteet:
- Moposuorilla harjoittelussa ei edes ole kyse varsinaisesta ajoharjoittelusta, vaan ajoneuvoilla temppuilusta (keuliminen, kumin poltto yms.).
- Ohjaamattoman ajoharjoittelun turvallisuusvaikutuksiin liittyy tutkimuksen valossa paljon ongelmia.
- Moposuorien käytännön toteutukseen liittyy huomattavia ongelmia niin tieliikennelain, maastoliikennelain, liikennevakuutuslain kuin viranomaisohjeidenkin osalta.
- Moposuoratoiminnan sijaan tuemme ohjattua nuorisotoimintaa, jossa liikenneturvallisuus ja sen edistäminen huomioidaan erikseen.”
Liikenneturvallisuusryhmä ei katso moposuoraa aiheelliseksi kuultuaan tässä kokouksessa Liikenneturvaa ja poliisia.
Edellisen perusteella yhdyskuntatekniikka toteaa, että aloitteen mukaista moposuoraa ei ole takoituksenmukaista perustaa. Kaupungissa on olemassa moottoriurheilulle varattuja suorituspaikkoja ja hakeutumalla näiden lajien seuratoiminnan pariin on mahdollisuus päästä ohjatusti harrastamaan moottoriurheilua.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi
Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen saapuneen kuntalaisaloitteen ja antaa edellä mainitun vastauksen aloitteeseen.