Perustelut
Tuulivoimahankkeen YVA ohjelmaan linkki ympäristöhallinnon verkkosivuilta: www.ymparisto.fi/pitkamaantuulivoimahankeYVA
TERVOLAN KUNNAN YMPÄRISTÖNSUOJELUVIRANOMAISEN, ROVANIEMEN KAUPUNGIN YMPÄRISTÖLAUTAKUNNAN, LAUSUNTO ASIASSSA
PITKÄMAAN TUULIVOIMAHANKKEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMA, TERVOLA, SIMO, KEMINMAA
Viite: Lausuntopyyntö LAPELY/2242/2023
YLEISTÄ
Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunta antaa lausunnon niiltä osin kun se koskee Tervolan kunnan ympäristönsuojelua.
Lausuntonaan Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunta toteaa seuraavaa:
HAVAINNOT JA ARVIOT YVA-ARVIOINTIOHJELMASTA
YVA-ohjelmassa esitetään tuulivoimahankkeelle kaksi eri vaihtoehtoa:
VE1 Alueelle sijoitetaan 11 tuulivoimalaa, kokonaisteho enintään 110 MW
VE2 Alueelle sijoitetaan alle 11 tuulivoimalaa, kokonaisteho enintään 100 Mw
0-vaihtoehto Hanketta ei toteuteta
Tuulipuistoalueelta tehtävälle voimajohtolinjalle esitetään kolme eri vaihtoehtoa:
SVEA1 Sähkönsiirto toteutuu 110 kV ilmajohtona Vitsakankaan hankealueelta uudella 19.6 km pituisella voimajohdolla
SVEA2 Sähkönsiirto toteutuu 110 kV ilmajohtona Vitsakankaan hankealueelta uudella 15.2 km pituisella voimajohdolla
SVEB Sähkönsiirto toteutuu 400 kV voimajohdolla tuulivoima-alueesta itään, liittyen suunnitteilla olevaan Petäjäskoski-Nuojuankangas 400 kV voimajohtoon
Hankkeen yleiskuvaus sekä alueen luonnonolojen ja ihmisen vaikutuksen kuvaus
Yva-arviointiohjelmassa kuvataan Tervolan kunnan itäosaan, noin 16.5 km kunnan keskustasta itäkaakkoon, sijoittuvan Pitkämaan tuulivoimapuiston vaikutuksia olemassa olevan tiedon perusteella. Ohjelmassa kuvataan omina lukuinaan ympäristövaikutusten arviointimenettely, Pitkämaan tuulivoimahanke ja sen arvioitavat eri toteusvaihtoehdot,sekä hankkeen edellyttämät suunnitelmat ja luvat.
Hankkeen ympäristövaikutuksia ja nykytilaa kuvataan omina lukuinaan seuraavista:
- melu- ja äänimaisema
- valo-olosuhteet
- maankäyttö ja elinkeinot
- alueen elinkeinotoiminta
- poronhoito
- ihmiset
- virkistyskäyttö ja metsästys
- maisema ja kulttuuriympäristö
- muinaisjäännökset
- Natura-alueet, luonnonsuojelualueet ja suojeluohjelmien kohteet
- kasvillisuus ja luontotyypit
- linnusto
- muu eläimistö
- muut luonnonolot
- liikenne
- luonnonvarat
- viestintäyhteydet, puolustusvoimien toiminta ja tutkat
- muut vaikutukset
- haitallisten vaikutusten ehkäisy ja lieventäminen
- arvioinnin todennäköiset epävarmuustekijät
- vaikutusten seuranta
- lähteet eli käytetty alkutieto
Edellä mainitut asiat on YVA-ohjelmavaiheen osalta kuvattu laajalti, selkeästi ja loogisesti. Asiakokonaisuus on havainnollinen ja sitä on esitetty hyvin karttojen, kaavioiden ja havainnekuvien avulla. Hankkeelle on esitetty 2 eri toteutusvaihtoehtoa jotka eroavat toisistaan voimaloiden määrän ja yksittäisten voimaloiden sijoitusten osalta. Lisäksi voimajohtolinjalle on esitetty kolme eri vaihtoehtoa. Vaihtoehtojen määrää voi pitää riittävänä ja realistisena eikä niiden sijoittamiseen ole suuressa mitassa huomautettavaa.
Arvioitavat ympäristövaikutukset
Hankkeen ympäristövaikutuksia esitetään ensin määrittelemällä hankkeen välittömät ja välilliset vaikutukset edellä lueteltuihin kohtiin. Tuulivoiman ja sähkönsiirron tyypillisiä vaikutuksia kuvataan yleisesti rakentamisen aikaisten, käytön aikaisten sekä käytöstä poistamisen aikaisten vaikutusten osalta. Tästä siirrytään vaikutusalueen tarkasteluun käsittäen luvuissa 1 – 8 mainitut tekijät.
Eri ympäristövaikutuksille on erilaisten ympäristöön kohdistuvien YVA-menettelyjen kautta tullut käytännöksi arvioida ympäristövaikutuksia taulukkomuodossa (taulukot 9.2, 9.3, 9.4 ja 9.6, sivut 46 - 48) esimerkiksi maantieteellisen laajuuden, ajallisen keston, ja voimakkuuden perusteella. Näiden tekijöiden perusteella edelleen määritetään muutoksen suuruus. Muutoksen vaikutus voi olla erittäin merkittävä kielteinen tai myönteinen ja tätä muutosta kuvataan sanallisesti välillä ei vaikutusta – erittäin suuri kieteinen muutos. Tarkastelualueen kattavuus on riittävä.
Edellä mainittuja ympäristövaikutuksen suuruusluokkaa ja merkittävyyttä käytetään kun vertaillaan eri vaihtoehtoja, eli sitä mikä vaihtoehto osoittautuu parhaimmaksi tuulivoimapuistoa rakennettaessa tai jätettäessä hanke toteuttamatta.
Ympäristövaikutusten kattavuutta voidaan pitää vakiintuneen menettelyn mukaisena YVA-ohjelmavaiheessa.
Ympäristötarkastaja esittää, että lausuntonaan Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunta toteaa seuraavaa:
Rovaniemen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen pitää hyvänä, että sen perusteella mitä edellä on havaittu ja arvioitu YVA-ohjelman sisältöä, tulee sitä seuraavassa YVA-selostuksessa kiinnittää huomiota erityisesti seuraaviin asioihin:
- tuulivoimaloiden vaikutus alueen lähi- ja kaukomaisemaan eri vuodenaikoina ja valaistusolosuhteissa. Tuulivoiman maisemavaikutusta voisi harkita esitettäväksi myös viistokuvana joka osaltaan voisi hahmottaa voimaloiden sijoittumista maisemaan.
- tuulivoimaloiden ja rakennettavan tieverkon vaikutus poronhoitoon
- tuulivoimaloiden ja rakennettavan tieverkon vaikutus alueen metsästykseen, erityisesti hirvenpyyntiin ja muuhun virkistyskäyttöön
- tuulivoimaloiden ja rakennettavan tieverkon sekä sähkönsiirtoverkon vaikutus alueen metsätalouteen
Pitkämään tuulivoimayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan ympäristölautakunnalla ei ole huomautettavaa.