Sivistyslautakunta, kokous 20.3.2024

§ 35 Vastaus valtuustoaloitteeseen: Kivikankaan ja Mäkirannan päiväkodit

ROIDno-2024-222

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Kalervo Björkbacka ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:

"Lapin Kansa 20.1.2024 lauantai oli juttu otsikolla ”Kivikankaan ja Mäkirannan päiväkodit ovat pysymässä kunnallisena”. Miten tämä voi olla mahdollista, sillä itselleni jäi valtuuston kokouksessa sellainen kuva, että niin sivistyslautakunta kuten kaupunginhallituskin olivat päätöstään tehdessä selvittäneet yksityistämisen faktatiedot, koska kaupunginhallitus sen valtuuston esityslistaan oli enemmistöäänestyksellä hyväksynyt.

Esitämme, että kaupunginhallitus selvittää valtuustolle seuraavaan kokoukseen

  • päätösprosessin vaiheet ja missä kohtaa valtuutettuja on harhautettu tekemään virheellinen päätös.
  • kuinka paljon talousarvio muuttuu päätetystä talousarviosta, mitkä ovat taloudelliset vaikutukset."

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Tarja Kuoksa, palvelualuepäällikkö, tarja.kuoksa@rovaniemi.fi

Perustelut

Valtuustoaloitteen kuvaus: 

Valtuustoaloitteessa pyydetään selvitys Kivikankaan ja Mäkirannan päiväkotien talousarvioon 2024 liittyään yksityistämisprosessiin, eli

"- päätösprosessin vaiheet

- missä kohtaa valtuutettuja on harhautettu tekemään virheellinen päätös sekä kuinka paljon talousarvio muuttuu päätetystä talousarviosta ja mitkä ovat taloudelliset vaikutukset. "

Vastaus valtuustoaloitteeseen: 

Kivikankaan ja Mäkirannan päiväkotien uudelleenyksityistäminen tuotiin esiin säästöpotentiaalina vuoden 2024 talousarvioon syksyllä 2023. Säästöpotentiaaliksi laskettiin alustavalla laskelmalla vuodelle 2024 170 000 euroa, ja sen jälkeen vuosittaisena säästönä 400 000 euroa.

Säästöpotentiaali muodostuu oman tuotannon ja palvelusetelituotannon kustannusrakenteen eroista. Oma tuotanto on menneinä vuosina ollut 20-25% kalliimpaa kuin palvelusetelitoiminta, johtuen korkeammasta kustannustasosta kunnallisessa toiminnassa vs. yksityisellä sosiaalipalvelualalla, johon varhaiskasvatus kuuluu. Eroja kustannuksissa ovat

  • Palkkataso kunnallisessa toiminnassa vs. yksityisellä sektorilla: varhaiskasvatuksen kunta-alan palkat ovat olleet menneinä vuosina korkeammat mitä yksityisellä sektorilla (Talentia: yksityisen puolen palkkamediaani 3-10% matalampi kuin kunnallisella, v. 2021 tieto)
  • Henkilöstömitoitus kunnallisessa toiminnassa on ollut korkeampi mitä yksityisellä sektorilla, mikä on lisännyt HTV-perusteista henkilöstökulua kunnallisessa toiminnassa
  • Tilakustannukset: kunnalliset päiväkodit toimivat väljemmällä mitoituksella ja niitä sitovat tiukemmat työsuojelumääräykset (henkilöstön taukotilatarpeet, piha-alueet käytössä yms), mitkä lisäävät kiinteistökustannuksia kunnallisessa päiväkodissa vs. yksityisessä
  • Hallinto- ja tukipalvelukustannukset: Varhaiskasvatus osallistuu koko kaupungin sekä sivistystoimen hallinnon kustannuksiin, jotka jyvitetään yksiköille. Suuri organisaatio aiheuttaa verrannollisesti suuremmat hallintokulut mitä pienissä yksityisissä päiväkodeissa on.
  • ICT- kulut ovat kalliimpia kuin yksityisissä päiväkodeissa.

Nämä kaikki seikat aiheuttavat sen, että oman tuotannon ja palvelusetelitoiminnalle asetetun arvon erotus on ollut menneisyydessä korkeimmillaan 20-25%, ja nykyiselläkin tasolla keskimääräisesti 16%.

Lautakunnalle sekä valtuustolle esitettiin talousarvion suunnitteluvaiheessa laskelmat, joiden mukaan vuosittainen säästö kahden esimerkkipäiväkodin yksityistämisestä asettuu tasoon 400 000 euroa talousarvion suunnitteluvaiheen aikaisella palvelusetelin arvolla. Laskelma on esitetty alla tarkemmalla tasolla, jossa on laskettu, minkä verran kaupunki maksaisi palveluseteliä nykyisellä lapsirakenteella sekä Kivikankaan että Mäkirannan päiväkotien osalta.

Lopputuloksena on, että nykyisellä palvelusetelin arvolla ja nykyisellä lapsirakenteella päiväkoti Kivikankaan osalta tulisi kustannuseroksi oman toiminnan ja palvelusetelin välillä 371 218 euroa = 30,74%. Laskelma löytyy liitteenä.

Vastaava laskentakaava tuottaa Mäkirannan osalta nykyisellä lapisrakenteella kustannuseroksi 52 651 euroa = 7,01%. Laskelma löytyy liitteenä.

Yhteissummaksi kustannussäästönä kahden yksikön osalta muodostuu siis 252 221 € + 156 502 €= 423 869 € / vuosi. Tämä on summa, mitä talousarviota valmistellessa on johdomukaisesti käytetty säästöpotentiaalina sekä lautakunnan, kaupunginhallituksen että valtuuston esityksissä syksyn 2023 aikana, ja joka olisi toteutunut, mikäli päiväkodit olisi saatu yksityistettyä.

On olennaista erottaa päätöksentekoprosessin osina kaksi eri asiaa: yllä oleva säästöpotentiaalin laskenta, joka on edelleen kiistatonta talousarvioprosessin aikaisella palvelusetelin arvolla, sekä erillisenä seikkana yrittäjien kiinnostus ja mahdollisuus ryhtyä päiväkotitoimintaan ulkoistettavissa yksiköissä.

Kyseisten yksiköiden osalta Rovaniemen kaupunki on sitoutunut määräaikaisiin vuokrasopimuksiin, ja näiden sopimusten mukaiset vuokrakustannukset olisivat siirtyneet yksityisten päiväkotien maksettaviksi siten, että yksityiset päiväkodit olisivat toimineet kaupungin hallinnoimissa tiloissa. Ulkoistamisen toteutus varmistettiin konsulttiyhtiöltä, joka vahvisti toimintamallin verotuksen kannalta oikeaksi. Käytännössä palvelusetelin maksettavaa määrää olisi vähennetty kiinteistökustannuksilla, jotka Rovaniemen kaupunki olisi maksanut yksityisen yrittäjän puolesta.

Kaupunki pysyy vuokrasopimuksen sopimuskumppanina ja on velvollinen kunnioittamaan sopimuksen ehtoja, mukaan lukien vuokratasoa. Vuokranmäärityksessä on huomioitu yleinen vastuunjakoperiaate, joka on kaupungin vuokrakiinteistöissä käytössä, eli vuokranantaja vastaa esimerkiksi peruskorjausremonteista. Tämä nostaa vuokratasoa verrattuna mahdollisiin muihin sopimuksiin, joissa peruskorjausvastuut on hinnoittelulla siirretty loppukäyttäjälle.

Prosessin edetessä syksyllä 2023 näiden kahden päiväkodin yksityistämissuunnitelmasta kerrottiin kaupungin nykyisten palveluseteliyrittäjien yhteistyötapaamisessa 13.11.2023. Asia herätti kiinnostusta ja palvelualuepäällikköön otti yhteyttä kaksi paikallista toimijaa sekä myöhemmin yksi valtakunnallinen päiväkotiketju. Kaupunginvaltuusto päätti talousarviosta 2024 kokouksessaan 11.12.2023, minkä jälkeen säästötoimenpiteen toteutusta pystyttiin alkaa edistämään. 12.12.2023 pidettiin seteliyrittäjien kokous, jossa palvelualuepäällikkö ilmoitti lisätietoa olevan saatavilla kiinteistökustannuksiin liittyen. Tässä tilaisuudessa hakukuulutus kerrattiin. Kiinnostuneille ilmoitettiin mahdollisuudesta pyytää lisätietoa palvelualuepäälliköltä sekä tilapalvelukeskukselta. Kiinteistökulujen käsittely saatiin varmistettua konsulttien kanssa ennen joulua 2023, minkä jälkeen tieto välitettiin välittömästi yrittäjille 19.12.2023.  Hakuaika päättyi 31.12.2023.

Valitettavasti emme saaneet kiinnostuneita yrittäjiä hakeutumaan näiden kahden päiväkodin yrittäjiksi. Syynä voi olla yleinen markkinatilanne, henkilöstön saatavuushaasteet tai kiinteistökustannusten osuus kaikista kustannuksista, joka koettiin kovaksi. Joka tapauksessa on perusteetonta sanoa, että yksityistämisen faktatietoja ei olisi selvitetty, sillä säästölaskelmat on esitetty päätösprosessin kaikissa vaiheissa ja ne osoittavat edelleen säästöpotentiaalin olevan olemassa, ja kiinteistökustannukset esitettiin hakuvaiheessa avoimesti hakijoiden tiedoksi.  Määräaikaisen vuokrasopimuksen hallinnointiin liittyvät seikat lukeutuvat päätetyn säästötoimenpiteen toimeenpanoprosessiin, joka on virkavastuulla hoidettu, kuten muidenkin säästötoimenpiteiden suunnittelu ja toimeenpano.

Koska päiväkoteihin ei saatu yksityisiä yrittäjiä, tarkoittaa se sitä, että vuoden 2024 säästöpotentiaali poistui tältä osin, mikä siis on 170 000 euroa vuodelle 2024. Valtuuston päätöksen jälkeen on selvinnyt kaksi elementtiä, joilla pystytään paikkaamaan tämä kustannuslisäys vuodelle 2024. Nämä selvisivät aikajanalla vasta valtuuston päätöksen jälkeen, eli ne tulivat esiin lisäsäästöinä vuodelle 2024 vasta ennen joulua 2023 ja tammikuussa 2024:

BDO:n tuottamassa arvonlisäverotarkastuksessa, joka valmistui ennen joulua 2023 mutta valtuuston talousarviokokouksen jälkeen, selvisi että varhaiskasvatuksen kodinhoidon tuen KELA-korvauksista on mahdollista saada 5%:n kunnallispalautus. Aiheesta on tullut KHO:n päätös (KHO 2008:68 15.9.2008/2227), ja sen mukaisesti kyseisistä KELA-maksuista saadaan n. 100 000 euroa vuodessa kunnallispalautuksena. Tämän lisäksi saatiin vahvistus tammikuussa 2024, että neljän vuokrapäiväkodin osalta siivouspalvelun irrottaminen vuokrasopimuksesta omaksi työksi tuottaisin n. 60 000 euroa säästöä vuositasolla. Näistä kahdesta jälkikäteen ilmi tulleesta elementistä muodostuu olennainen kompensaatio poistuneelle kahden päiväkodin säästöpotentiaalille vuodelle 2024, minkä johdosta tässä vaiheessa ei nähdä määrärahamuutostarpeita.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi

SIvistyslautakunta hyväksyy edellä esitetyn vastauksen valtuustoaloitteeseen. 

Päätös

Sivistyslautakunta päätti toimialajohtajan päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Aloitteen tekijä