Tilajaosto, kokous 28.5.2024

§ 42 Kiinteistöjen ulkoalueiden talvikunnossapidon konelumitöiden kilpailutus, toimittajien valinta

ROIDno-2024-1115

Valmistelija

  • Pauli Jokkala, Kiinteistöpäällikkö, pauli.jokkala@rovaniemi.fi
  • Juha Välitalo, rakennuspäällikkö, juha.valitalo@rovaniemi.fi

Perustelut

Hankinnan kohde

Tilapalvelukeskus on pyytänyt tarjouksia hallinnoimiensa kiinteistöjen ulkoalueiden  talvikunnossapidosta lumityöalueille 1–12.

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin hankintailmoituksessa ROIDno-​2024–1115 ja sen liitteissä.

Hankinnan sopimuskausi ja optiot

Sopimus koskee talvikunnossapitokausia 2024–2025 ja 2025–2026. Talvikunnossapitokausi alkaa 1.10 ja päättyy 30.4 vuosittain. Sopimuskausi alkaa hankintapäätöksen saatua lainvoiman sekä sopimus on allekirjoitettu. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahteen (2) optiokauteen talvikunnossapitokaudelle 2026–2027 ja 2027–2028. Mahdollisesta talvikunnossapitokauden (yksi kausi kerrallaan) optioiden käytöstä sovitaan erikseen tilaajan toimesta edellisen talvikunnossapitokauden päätyttyä toukokuussa. Lopullisen päätöksen option käytöstä tekee tilaaja.

Tilaaja pidättää oikeuden jatkaa sopimuskautta entisin ehdoin siihen asti, ​kunnes seuraavan tarjouskilpailun hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankintailmoitus ja -​menettely

Hankintaan sovelletaan voimassa olevaa julkisia hankintoja koskevaa lainsäädäntöä. Kyseessä on EU-​kynnysarvon ylittävä hankinta,​ joka on kilpailutettu avointa hankintamenettelyä käyttäen. Hankintailmoitus ja tarjouspyyntö on julkaistu Hilma-ilmoituskanavassa sekä Rovaniemen kaupungin verkkosivuilla 25.3.2024. Tarjouspyynnön aikana tilaajalle ei esitetty yhtään kysymystä Tarjouspalvelu.fi-​portaalin kautta.

Tarjoajat

Määräaikaan 29.4.2024 klo 12.00 mennessä kymmenen (10) tarjoajaa jätti tarjouksen. Tarjousten avauspöytäkirja on laadittu 29.4.2024 klo 14.06 (liite 1)

AR-Kiinteistöpalvelu Oy

- Talvikunnossapitoalue 3 

- Talvikunnossapitoalue 4 

- Talvikunnossapitoalue 8
 

Destia Oy, Kunnossapitopalvelut

- Talvikunnossapitoalue 3

- Talvikunnossapitoalue 6
 

J&J Rantonen Ky

- Talvikunnossapitoalue 7
 

Kuljetus Matila Oy

- Talvikunnossapitoalue 11
 

Kultarannan Talli Oy

- Talvikunnossapitoalue 12
 

LT Kiinteistöhuolto Oy

- Talvikunnossapitoalue 1 

- Talvikunnossapitoalue 3 

- Talvikunnossapitoalue 6
 

Maanrakennus Heikkilä Oy

- Talvikunnossapitoalue 7
 

PHP Yhtiöt Oy

- Talvikunnossapitoalue 3

- Talvikunnossapitoalue 4

- Talvikunnossapitoalue 6
 

RovaKone Oy

- Talvikunnossapitoalue 1

- Talvikunnossapitoalue 3

- Talvikunnossapitoalue 4 

- Talvikunnossapitoalue 6 

- Talvikunnossapitoalue 8

- Talvikunnossapitoalue 10 

- Talvikunnossapitoalue 11

- Talvikunnossapitoalue 12
 

Tmi: Heikki Aikio

- Talvikunnossapitoalue 5 hoitokohteet
 

Tarjousten käsittely

Tarjoukset käsiteltiin seuraavasti:

1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarjoajien tuli täyttää kaikki  tarjouspyynnössä kelpoisuudelle asetetut vaatimukset tullakseen hyväksytyksi  tarjousten käsittelyn seuraavaan vaiheeseen. Kaikki tarjoajat vakuuttivat täyttävänsä  kaikki lakisääteiset,​ yhteiskunnalliset ja taloudelliset kelpoisuudelle asetetut  vaatimukset vastaamalla vaatimuksiin ”Kyllä”. Tilaaja selvittää valittavilta tarjoajilta  pyydetyt selvitykset ja todistukset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjousten käsittelyn toisessa vaiheessa tarkistettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. 

Tarjouspyynnön mukaisuudet tarkistettiin osa-alueittain. Todettiin, että talvikunnossapitoalue 7:ssä Maanrakennus Heikkilä Oy:n tarjouksessa ei ole lumitöiden hoitamiseen esitetty tarjouspyynnössä edellytettyä kalustoa, jonka vuoksi Maanrakennus Heikkilä Oy:n tarjous todetaan tarjouspyynnön vastaiseksi.

Seuraavat tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi kaikissa osa-alueissa:

AR-Kiinteistöpalvelu Oy

Destia Oy, Kunnossapitopalvelut

J&J Rantonen Ky

Kuljetus Matila Oy

Kultarannan Talli Oy

LT Kiinteistöhuolto Oy

PHP Yhtiöt Oy

RovaKone Oy

Tmi: Heikki Aikio

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnön mukaisesti hankinnan valintaperusteena oli tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” esitetty edullisin vertailuhinta. Vertailuhinta on laskettu laskentakaavalla: 4 * kuukausihinta (€/kk) + 20 * tuntihinta (€/h). 

Hankinnalle asetetut laatuvaatimukset on sisällytetty ehdottomiin vähimmäisvaatimuksiin,​jonka vuoksi laatua ei erikseen vertailtu. 

Palveluntuottajaksi valitaan jokaiselle talvikunnossapitoalueelle erikseen (talvikunnossapitoalue 1,​ talvikunnossapitoalue 2,​ talvikunnossapitoalue 3, talvikunnossapitoalue 4 jne.) halvimman tarjouspyynnön mukaisen vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja.

Tarjousvertailun perusteella edullisimmat tarjouksen tehneet tarjoajat talvikunnossapitoalueittain olivat:

Talvikunnossapitoalue 1

LT Kiinteistöhuolto Oy

Talvikunnossapitoalue 2

Ei tarjouksia

Talvikunnossapitoalue 3

PHP Yhtiöt Oy

Talvikunnossapitoalue 4

AR-Kiinteistöpalvelu Oy

Talvikunnossapitoalue 5

Tmi: Heikki Aikio

Talvikunnossapitoalue 6

LT Kiinteistöhuolto Oy

Talvikunnossapitoalue 7

J&J Rantonen Ky

Talvikunnossapitoalue 8

AR-Kiinteistöpalvelu Oy

Talvikunnossapitoalue 9

Ei tarjousta

Talvikunnossapitoalue 10 

RovaKone Oy

Talvikunnossapitoalue 11

RovaKone Oy

Talvikunnossapitoalue 12

Kultarannan Talli Oy

Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä 2.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi

Tilajaosto päättää

1. hylätä Talvikunnossapitoalue 7:ssä Maanrakennus Heikkilä Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, koska tarjouksessa ei ole esitetty lumitöiden hoitamiseen tarjouspyynnössä edellytettyä kalustoa ja

2. valita talvikunnossapitokausille 2024–2025 ja 2025–2026 jokaiselle talvikunnossapitoalueelle erikseen toimittajiksi seuraavat edullisimman liitteenä olevan vertailutaulukon mukaisen vertailuhinnan jättäneet  palveluntuottajat:

Talvikunnossapitoalue 1:

LT Kiinteistöhuolto Oy

Talvikunnossapitoalue 3:

PHP Yhtiöt Oy

Talvikunnossapitoalue 4:

AR-Kiinteistöpalvelu Oy

Talvikunnossapitoalue 5:

Tmi: Heikki Aikio

Talvikunnossapitoalue 6:

LT Kiinteistöhuolto Oy

Talvikunnossapitoalue 7:

J&J Rantonen Ky

Talvikunnossapitoalue 8:

AR-Kiinteistöpalvelu Oy

Talvikunnossapitoalue 10:

RovaKone Oy

Talvikunnossapitoalue 11:

RovaKone Oy

Talvikunnossapitoalue 12:

Kultarannan Talli Oy

Talvikunnossapitokausi alkaa 1.10 ja päättyy 30.4 vuosittain.

Hankintapäätösten tultua lainvoimaiseksi talvikunnossapitoalueittain,​ tilaaja tekee valittujen palveluntuottajien kanssa kirjallisen tarjouspyynnön mukaisen hankintasopimuksen. Tilajaosto valtuuttaa rakennuspäällikön allekirjoittamaan sopimukset toimittajien kanssa.

Päätös

Tilajaosto päätti yksimielisesti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

AR-Kiinteistöpalvelu Oy huolto@ar-kiinteisto.fi
Destia Oy, Kunnossapitopalvelut henri.annala@destia.fi
J&J Rantonen Ky jorma.rantonen@pp.inet.fi
Kuljetus Matila Oy kuljetus.matilaoy@gmail.com
Kultarannan Talli Oy kultarannantalli@gmail.com
LT Kiinteistöhuolto Oy mikko.salo@lassila-tikanoja.fi
Maanrakennus Heikkilä Oy posti@maanrakennusheikkila.fi
PHP Yhtiöt Oy phpyhtiot@gmail.com
RovaKone Oy Juho.ylitervo@hotmail.com
Tmi: Heikki Aikio heikki.aikio@pp.inet.fi
 

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS HANKINTA-ASIOISSA (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Rovaniemen kaupunki /___________________________________

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1) asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää;

tai

2) siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 15 §:n mukaisesti:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Yhteystiedoilla tarkoitetaan postiosoitetta, puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä säädetään. 

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 16 §:n mukaisesti:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015 ) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasiassa annetun lain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Valituksen maksut

Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät voimaan tulevan tuomioistuinmaksulain (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) mukaan.

Markkinaoikeudessa peritään riita-asiassa, muutoksenhakuasiassa ja muussa lainkäyttöasiassa oikeudenkäyntimaksua 2 050 (kaksituhatta viisikymmentä) euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 (neljätuhatta sata) euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 (kuusituhatta sataneljäkymmentä) euroa

Hankinta-asioissa peritään 2.050 (kahdentuhannen viidenkymmenen), 4.100 (neljäntuhannen sadan) tai 6.140 (kuudentuhannen sadanneljänkymmenen) euron sijasta 500 (viidensadan) euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Puhelin: 029 564 3300

Telefax: 029 564 3314

Sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi