Ympäristölautakunta, kokous 28.8.2024

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 101 Lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle, Jupon Erä ry:n ympäristöluvan lupa-määräysten muuttamisesta tehdystä valituksesta

ROIDno-2021-656

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Harri Katainen, ympäristötarkastaja, harri.katainen@rovaniemi.fi

Perustelut

Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunta on kokouksessaan 21.10.2020 § 136 muuttanut Jupon Erä Ry.lle 26.6.2014 myönnettyä ampumaradan ympäristölupaa muutoksenhakijoiden Jouni Vaaraniemi, Ari Rovanperä ja Teijo Rovanperä hakemuksesta. Ympäristölautakunta on valituksen johdosta muuttanut yhtä lupamääräystä  ja jättänyt muut sillensä.

Jouni Vaaraniemi ja Ari Rovanperä ovat valittaneet 21.10.2020 ympäristölautakunnan päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka on kumonnut päätöksen siltä osin kuin päätöksellä on hylätty esitetyt muutokset ja palauttanut asian ympäristölautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi.

Hallinto-oikeus käy päätöksen perusteluosassa läpi sovellettuja oikeusohjeita mm. perusteita lainvoimaisen ympäristöluvan muuttamiseksi ja ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentissa tarkoitettua tilannetta jossa voidaan määrätä toiminnanharjoittaja selvittämään toiminnan ympäristövaikutukset. Hallinto-oikeuden asian oikeudellinen arviointi keskittyy sen seikan ympärille onko ympäristölautakunta päätöksellään voinut hylätä muutoksenhakijoiden vaatimuksen melumittauksen teettämisestä. Hallinto-oikeus tulee johtopäätökseen että lautakunta ei ole voinut hylätä vaatimusta melumittauksen suorittamisesta ja on näin ollen palauttanut asian lautakunnan käsiteltäväksi.

Palautuspäätöksessään ho toteaa lisäksi että ympäristöluvassa 26.6.2014 luvitetut uudet radat joiden rakentamisesta toiminnanharjoittaja on ilmoittanut luopuvansa, tulee lakkauttaa luvan muuttamista koskevana asiana erilliselle päätöksellä.

Edellä mainitun johdosta tässä päätöksessä käsitellään muutoksenhakijoiden vireillepanokirjeen (liite 1) kohdat 2, 3 ja 4, jotka kuuluvat seuraavasti:

Muutosesitys 1.

Lupamääräystä 5 on muutettava siten, että radan käyttö touko-elokuussa on kiellettävä. Hakemuksen täydennyksessä 1.8.2017 vaatimusta on täsmennetty siten, että käyttökielto tulee asettaa siihen asti, kunnes ampumamelu on mitattu ympäristöministeriön ohjeen mukaisesti ja toiminta täyttää lupamääräyksen vaatimukset.

Muutosesitys 2.

Lupamääräystä 7 on muutettava siten, että uusille radoille annettu melutason raja-arvo määrätään koskemaan myös uusia haulikkoratoja. Lisäksi ympäristöluvassa uusille radoille asetetut sitovat meluraja-arvot on ulotettava koskemaan myös olemassa olevia ratoja. Toiminnanharjoittajan on hyväksytyn melumittauksen jälkeen tehtävä suunnitelma melun vaimentamiseksi ja ryhdyttävä välittömästi toteuttamaan sitä.

Muutosesitys 3.

On määrättävä aikaraja, mihin mennessä kaikkia lupamääräyksiä on alettava noudattamaan. Lisäksi on määrättävä seuraukset lupamääräysten rikkomisesta esimerkiksi radan sulkeminen.

Asiaan saapuneet lisäselvitykset ja kirjeet

Asian käsittelyn ollessa hallinto-oikeudessa vireillä, hallinto-oikeuteen ja ympäristölautakunnalle on toimitettu syksyllä 2021 Sitowisen suorittama melumittausraportti, jolla on selvitetty muutoksenhakijoiden omistamille kiinteistöille kohdistuvaa melutasoa. Melumittaus on suoritettu 7.9.2021 muutoksenhakijoiden Vaaraniemi (27-4 Kallaanharju) ja Rovanperä (27-8 Hietikko) kiinteistöillä. Konsulttiyhtiö Sitowisellä on akkredointi ympäristömelu mittauksiin ja ampumaradalla tehdyt mittaukset on suoritettu ympäristöministeriön ohjeen 61/1999 mukaisesti.

Ennen hallinto-oikeuden päätöstä Jouni Vaaraniemi on 13.6.2021 toimittanut hallinto-oikeuteen lisäselvitystä asiaansa, koskien alueen metsähakkuita. Lisäselvitys on tullut ympäristövalvonnan tietoon, asiasta ei ole annettu lausuntoa hallinto-oikeuteen.

Vaasan hallinto-oikeuden annettua päätöksensä 22.12.2021 muutoksenhakijat ovat sen jälkeen toimittaneet ympäristölautakunnalle 20.3.2022 päivätyn lisäkirjeen jonka pääkohdat ovat: 

1.    Sitowisen asiassa tekemä meluselvitys kyseenalaistetaan ja vaaditaan viranomaista selvittämään tai selvityttämään onko mittaustuloksia vääristelty siten kuin  muutoksenhakija epäilee.

2.    Asian valmistelijan puolueettomuus asian käsittelyssä kyseenalaistetaan.

3.    Vaaditaan tekemään ympäristölupapäätöksessä edellytetyt melumittaukset valvotusti useampana peräkkäisenä päivänä, kaikille radoille ja kaikissa ilmansuunnissa, joissa on häiriintyviä kohteita. Lisäksi  vaaditaan laatimaan melualuekartta helpottamaan tulevaa rakennuspaikkojen valintaa ja ampumaradan meluesteiden suunnittelua.

Lisäkirjeen johdosta Jupon Erä on antanut oman vastineen.

Tällä päätöksellä asia ratkaistaan uudelleen siltä osin kuin ympäristölautakunnan päätös on kumottu ja palautettu uudelleen ratkaistavaksi. Sekä vastataan Jouni Vaaraniemen ja Ari Rovanperän 20.3.2022 päivättyyn lisäkirjeeseen. 

 

Ympäristötarkastajan ehdotus:

Lautakunta päättää Jouni Vaaraniemen, Ari Rovanperän ja Teijo Rovanperän 29.12.2016 päivätyn ympäristölupa päätöstä koskevan muutoshakemuksen ja Jouni Vaaraniemen ja Ari Rovanperän 20.3.2022 päivätyn lisäkirjeen johdosta seuraavaa:

Koska asian ollessa vireillä Vaasan hallinto-oikeudessa asiakirjoja on täydennetty Sitowisen 23.9.2021 päivätyllä melumittausraporttilla, jolla on selvitetty muutoksenhakijoiden omistamille kiinteistöille kohdistuvaa melutasoa, tarkastellaaan tässä päätöksessä vaadittujen lupamääräysten muutosten tarpeellisuutta melumittaustietojen antamalta pohjalta.

Muutosesitys 1: Lupamääräystä 5 ei muuteta.

Perustelut: Toiminnanharjoittaja Jupon Erä ry on teettänyt voimassa olevan ympäristölupapäätöksen 26.6.2014 ja Ym ohjeen 61/1999 mukaisen melumittauksen, jolla on tutkittu melutasoja Vaaraniemen ja Rovanperän kiinteistöjen osalta.

7.9.2021 Sitowisen suorittamassa mittauksessa 10 laukauksen mittaussarjojen keskiarvot alittavat molemmilla mittauspisteillä selvästi 60 dB rajan lukuunottamatta yhtä mittaussarjaa. Mittausraportin mukaan 60 dB ylittävän mittaussarjan aikana ampumakatoksen pohjoispuolen ovi oli avautunut tuulen vaikutuksesta. Vaikutus on nähtävissä ko. mittaussarjan puolivälistä nousevissa meluarvoissa. Sama nousu on luettavissa myös referenssipisteen meluarvoissa.

Vnp 53/1997 päätös ampumaratojen melutason ohjearvoista 2§ antaa ohjearvoksi loma-asumiseen käytettävillä alueilla A-taajuuspainotettuna ja impulssiaikavakiolla (L Almax) 60 dB kuin myös voimassa oleva ympäristölupa 2014. Melumittauksen tulokset alittavat ympäristöluvan ja Vnp 53/1997 mukaiset ohjearvot. Ampumaradalle ei ole tarvetta antaa vuoden 2014 ympäristölupapäätöksestä poikkeavia määräyksiä.

Muutosesitys 2. Lupamääräystä 7 ei muuteta.

Perustelut: Lupamääräystä 7 ei ole tarpeen muuttaa, koska uusia ratoja ei ole toteutettu ja toimija on jo useaan kertaan ilmoittanut luopuvansa uusien ratojen rakentamisesta, viimeksi 20.2.2024 sähköpostitse. Toimijaa kehotetaan tekemään ympäristöluvan muutoshakemus ratojen rakentamisesta luopumisen johdosta.

Ampumarata on ollut toiminnassa vuodesta 1972, 2014 ympäristöluvassa annetut ohjeelliset meluarvot ovat Vnp 53/1997 kanssa yhteensopivia eikä ole tarvetta muuttaa meluarvoja Vnp:n päätöksestä poiketen sitoviksi. Ympäristönsuojelulain 89 §:ssä määrätään olosuhteet joissa lainvoimaista ympäristölupaa on muutettava. Ampumamelu on mitattu muutoksenhakijoiden suuntaan eivätkä Vnp 53/1997 ohjeelliset meluarvot ylity muutoksenhakijoiden kiinteistöillä. Eikä mikään muukaan Ysl 89§:n viidestä kohdasta täyty, jolloin ei ole perusteita muuttaa alkuperäistä vuoden 2014 ympäristölupaa. Vuoden 2014 luvassa on jo ajallisia käyttörajoituksia ampumaradan käytölle jotka huomioivat ympäristöä.

Mittauksen johdosta suoritetut meluntorjuntatoimet

Melumittausraportin kohdassa kuusi on esitetty toimia pohjoisimman luodikkoradan meluntorjunnan parantamiseksi. Ampumakatoksen oven kiinni pitäminen ja tiivistäminen. Toimija Jupon Erä on toimittanut hallituksen kokouksen pöytäkirjan 25.9.2021 jossa kohdassa 2 todetaan:                                                                                          

Jupon Erän hallituksen tutustuneen mittausraporttiin ja raportissa mainitut meluntorjunta ehdotukset päätettiin tehdä. Lisäksi toimijan edustaja Tommi Sipola kertoi puhelussa 16.2.2024 Katainen / Sipola ko. toimien tulleen tehdyksi.

Muutosesitys 3. Esitetyn kaltaista lupamääräystä ei aseteta.

Perustelut: Muutoksenhaku on keskittynyt väitteisiin koetusta häiritsevästä ammuntamelusta ja muutoksenhakijat ovat vaatineet akkreditoitua mittausta. Muutoksenhakijat eivät ole hakemuksessaan tuoneet esille muita puutteita tai lupaehtojen rikkomisia.

Ampumaradan toimija, Jupon Erä ry on sittemmin teettänyt melumittauksen, joka osoittaa, ettei ympäristöluvan 2014 tai Vnp 53/1997 mukaiset ohjearvot muutoksenhakijoiden kiinteistöillä ylity. Yhden mittaussarjan (pohjoisimman luodikkoradan) mittaustuloksen keskiarvo ylittää 60 dB (L AImax) ohjearvon, poikkeamalle on kuitenkin syy ja selitys. Poikkeaman syy on havaittu ja korjattu jottei poikkeustilanne uusiudu.  Em. johdosta lupamääräysten noudattamiselle ei ole tarpeen asettaa aikaraja. Muutoinkin ajatus aikarajan asettamisesta lupamääräysten noudattamiseksi on ympäristölupamenettelyssä vieras. Toiminnanharjoittaja on velvollinen noudattamaan ympäristöluvan määräyksiä sen jälkeen kun päätös on saanut lainvoiman, ellei lupamääräyksissä ole yksittäistapauksessa toisin määrätty.  Lupapäätöksessä ei myöskään ole mahdollista asettaa toiminnanharjoittajaan kohdistuvia seuraamuksia tilanteessa, että lupamääräyksiä rikotaan. Mahdollisiin luparikkomuksiin puututaan niiden ilmettyä ympäristönsuojelulain antamin valtuuksin, eikä lupamääräyksissä ennakolta.           

Muutoksenhakijoiden 20.3.2022 päivätyssä lisäkirjeessä esitettyjen seikkojen osalta todetaan seuraavaa:

1.    Sitowisellä on voimassa oleva akkredointi ympäristömelun mittaamiseen. Mittauksessa on käytetty kahden mittauspisteen lisäksi myös referenssipistettä tulosten vertailuun. Lautakunnalla ei ole aihetta epäillä melumittausten luotettavuutta, eikä asiassa ole tarpeen ryhtyä enempiin toimenpiteisiin.  

2.    Valmistelija ei ole hallintolain 28 §:n 7 kohdan tarkoittamalla tavalla esteellinen asian käsittelyyn. Valmistelijalla ei ole merkityksellistä ystävyys-, yhteistyö- tai kiistasuhdetta asianosaisten kanssa eikä muutakaan erityistä syytä toimia asiassa puolueellisesti. Valmistelija on tehnyt asiaan liittyviä taustaselvityksiä, joita ei ole käytetty tämän eikä aiemman päätöksen perusteena, ja käsittelyt asiayhteydessä syntyneitä muiden laatimia asiakirjoja.

3.    Ampumaradan aiheuttama melutaso muutoksenhakijoiden kiinteistöillä on selvitetty lupamääräyksen mukaisesti. Melumittaustulosten perusteella asiassa ei ole tarpeen ryhtyä enempiin toimenpiteisiin muutoksenhakijoiden haitankärsijänä tekemän aloitteen johdosta. Muutoksenhakijat eivät viranomaisten tietojen mukaan ole asianosaisia muiden häiriintyvien kohteiden osalta eikä tällä päätöksellä ratkaista melumittausvelvoitteen täyttämistä muilta osin kuin haitankärsijöiden osalta.

Ampumaradan toiminnalle myönnettyä ympäristölupaa on tarpeen muuttaa, koska suunniteltua radan laajennusta ei toteuteta. Melua koskevia määräyksiä tulee arvioida suhteessa radan nykyiseen toimintaan. Tämän vuoksi lupamääräysten muuttamisen tarve arvioidaan ympäristöluvan muutoshakemuksessa esitettävien radan käyttötietojen sekä meluselvitysten pohjalta, ja asia ratkaistaan muutoshakemuksen johdosta tehtävässä päätöksessä.             

 

Esitys

Esittelijä:

 Ympäristölautakunta päättää ympäristötarkastajan ehdotuksen mukaisesti.

 

 

 

Päätös

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Harri Katainen, ympäristötarkastaja, harri.katainen@rovaniemi.fi

Perustelut

Lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle

 ​​Rovaniemen kaupungin ympäristölautakunta on kokouksessaan 20.3.2024 § 35 käsitellyt Jouni Vaaraniemen, Ari Rovanperän ja Teijo Rovanperän Jupon Erä Ry.lle 26.6.2014 myönnetyn  ampumaradan ympäristöluvan muutoksenhakua. Jouni Vaaraniemi ja Ari Rovanperä ovat valittaneet päätöksestä hallinto-oikeuteen. Vaasan hallinto-oikeus on pyytänyt muutoksenhaun johdosta ympäristölautakunnan lausuntoa.

J. Vaaraniemen ja A. Rovanperän muutoksenhaun perusteet keskittyvät suurelta osin väitteeseen ettei ammuntamelu mittaus 7.9.2021 ole kaikilta osin oikeellinen ja ettei mittaajalla ole akkretointia. Ampumaradan alkuperäisessä lupapäätöksessä 26.6.2014 ei edellytetä akkredoitua mittausta vaan ”melumittauksen suorittajalla on oltava riittävä asiantuntemus mittauksen suorittamiseksi ja mittaus on toteutettava vähintään Ympäristöministeriön ohjeen ampumaratamelun mittaaminen 61/1999 mukaisesti”. Sitowisen laatiman raportin pohjalta, on virheellisesti päätelty ja päätökseen kirjattu mittaajalla olleen akkreditointi. Vaikkei näin olisikaan, katsotaan mittaajalla olleen riittävä asiantuntemus mittauksen suorittamiseen ja mittauksen tapahtuneen Ympäristöministeriön ohjeen mukaisesti niin kuin raportissa todetaan.

Ampumaratojen BAT-oppaassa todetaan mm. seuraavaa: Ampumaratamelun haitallisuutta arvioidaan Suomessa valtioneuvoston päätöksen (Vnp 53/97) nojalla. Päätöksessä on säädetty arvioinnissa käytettävät äänitaso suureet, sekä annettu suureille ohjearvot. Oppaassa todetaan: Toistaiseksi ainoa virallinen tapa arvioida ampumaratamelua Suomessa ja verrata sitä ohjearvoon on melun mittaaminen asianomaisen ohjeen (Ym 61/1999) mukaisesti. Jupon Erä Ry:n ampumaradan melua on mitattu ja mittaustuloksia on verrattu Ym 61/1999 ohjeen mukaan. Vaikka ampumaratojen aiheuttaman melun arvioinnissa käytetään nykyisin yleisesti myös melumallinnusta on melun mittaaminen edelleen täysin BAT ohjeen mukaista melutason selvittämiseksi.

Muutoksenhakijat ovat tuoneet esille ettei mittauksessa käytetty toinen mittauspiste MP2 kiinteistöllä 976-406-27-8 edusta muutoksenhakijoiden kiinteistöjä, vaan Ari Rovanperän käyttämä loma-asunto on kiinteistön 976-406-27-5 rannassa. Asian toteamista on vaikeuttanut se seikka ettei muutoksenhakijoiden nimissä ole yhtään rakennuksia sisältäviä kiinteistöjä Miekojärven Kuoreenlahden ranta-alueella. Eikä asian vireillepanokirjeessään 29.12.2016 ole tuotu ilmi mitä kiinteistöä tai rakennusta muutoksenhakijat edustavat.

Vaikka mittauspiste MP 2 kiinteistöllä 976-406-27-8 ei ole kummankaan muutoksenhakijan käyttämällä kiinteistöllä, voidaan katsoa mittapisteen MP2 edustavan alueen melutasoa ampumaradan suunnasta tulevaa melua mitatessa. Mittauspisteessä MP2 mitattu melutaso oli keskiarvoiltaan 54 - 62 dB  A. Rovanperän valituksessa ilmoittama loma-asunnon paikka kiinteistön 976-406-27-5 rannassa on noin 140 m etäämmällä ampumaradasta kuin mittauksessa käytetty MP 2. Mittauspisteen 1 ja mittauspisteen 2 etäisyys on noin 150 m. Mittauspisteen MP1 mitattu melutaso oli keskiarvoiltaan 48 – 52 dB.

Muilta osin ympäristölautakunta viittaa  20.3.2024 tehtyyn päätökseen ja sen perusteluihin.Ympäristölautakunta esittää että valitus hylätään ja 20.3.2024 tehty päätös pidetään voimassa.

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kangas, johtava rakennustarkastaja, hannu.kangas@rovaniemi.fi

Ympäristölautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon Vaasan hallinto-oikeudelle. 

Päätös

Ympäristölautakunta kuuli asiassa ympäristötarkastaja Tarja Bergmania.

Ympäristölautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Vaasan Hallinto-oikeus