Kaupunginvaltuusto, kokous 15.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 47  Rovaniemen kaupungin kotouttamisohjelman päivitys 

ROIDno-2023-314

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Perustelut

Kunnan kotouttamistyön lainsäädännöllinen tausta

Laki kotoutumisen edistämisestä (32 §) edellyttää, että kunta laatii kotoutumisen edistämiseksi ja monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi kotouttamisohjelman, joka hyväksytään kunnanvaltuustossa. Ohjelmaa on tarkistettava vähintään kerran neljässä vuodessa ja se tulee ottaa huomioon kunnan talousarviota laadittaessa. Voimassa oleva kotouttamisohjelma on myös edellytys sille, että valtio korvaa kotoutumisen edistämisestä annetun lain (44 §) mukaisesti kunnalle aiheutuneita kustannuksia. Rovaniemen kaupungin voimassaoleva kotouttamisohjelma 2018-2024 on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 18.6.2018 ja ohjelman lakisääteistä tarkistustyötä on tehty syksyn 2022 aikana. Kotouttamisohjelman päivitystyötä on tehty vuonna 2018 voimaantullutta kotouttamisohjelmaa pohjadokumenttina käyttäen monialaisessa kehittämistyöryhmässä, jossa on ollut hyvinvointiryhmän nimeämiä edustajia Rovaniemen kaupungin toimialoilta ja konsernihallinnosta sekä kolmannelta sektorilta ja Lapin ELY-keskuksesta. 

Kotoutumisen edistämisestä annetun lain 30 § mukaan kunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä sekä sen suunnittelusta ja seurannasta paikallistasolla. Kunnan tulee varmistaa, että sen palvelut soveltuvat myös maahanmuuttajille ja huolehtia oman henkilöstönsä osaamisen kehittämisestä kotoutumisen edistämisessä. Kotouttamisohjelman avulla kunnassa voidaan kehittää, suunnitella ja seurata palvelujen soveltumista maahanmuuttajille sekä tehdä näkyväksi kotoutumisen edistämistyön vastuutahoja, kehittämistarpeita ja painopisteitä. Kotouttamisohjelma myös edistää monialaista paikallista yhteistyötä eri viranomaisten ja muiden maahanmuuttajien kanssa toimivien tahojen välillä.

Kotouttamisohjelmaan tehdyt sisällölliset päivitykset

Kotouttamisohjelman päivityksessä on huomioitu Rovaniemen kaupungin kotoutumista tukevaan työhön vaikuttavina asioina erityisesti:

  • muutokset toimintaympäristössä, suuri määrä tilapäistä suojelua saavia saapunut Ukrainasta
  • sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirtyminen kunnilta hyvinvointialueille
  • muutokset kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa.

Rovaniemen kaupungin kotouttamisohjelman päivitystyössä on huomioitu ohjelman laadinnan jälkeen toimintaympäristössä tapahtuneet suuret muutokset. Suomeen on tullut Ukrainassa käytävää sotaa pakoon vuoden 2022 aikana yli 40 000 tilapäistä suojelua saavaa henkilöä ja Maahanmuuttoviraston päätöksellä Rovaniemelle on kasvavasta tilapäistä suojelua saavien määrästä johtuen perustettu toinen vastaanottokeskus. Kotoutumisen edistämisestä annettuun lakiin on tehty muutoksia liittyen kotoutumista edistävien palveluiden järjestämisvastuisiin ja niistä maksettaviin korvauksiin, kun 1.1.2023 sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Rovaniemen kaupungissa kotoutumispalvelut ovat vuoden 2022 loppuun asti toteutuneet osana maahanmuuttajasosiaalityötä. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa kokonaisvastuu kotoutumistyöstä jäi kuitenkin edelleen kunnille ja Rovaniemen kaupungin hallintosäännössä (1.1.2023, 32 §) vastuu maahanmuuttajien kotoutumispalveluista kuuluu elinvoimalautakunnalle. Kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaiset palvelut järjestetään osana työllisyyspalveluita. Kotoutumisen alkuvaiheen palveluiden lisäksi kotoutumistyötä tehdään kuitenkin poikkihallinnollisesti ja osana maahanmuuttajien lähipalveluita. Kotoutumista edistävän työn osalta korostuvat jatkossa entistä enemmän sivistys- ja vapaa-ajan palvelut sekä kaupungin elinvoiman kehittämiseen liittyvät palvelut ja tätä on tehty näkyväksi myös kotouttamisohjelman päivityksessä. 

Kotouttamisohjelma on erillisohjelma, joka toteuttaa osaltaan Rovaniemen kaupunkistrategiaa. Kotouttamisohjelman päivittäminen sidotaan jatkossa valtuustokausiin ja päivityksen myötä ohjelman voimassaoloajaksi määritellään 2023-2025. 1.1.2023 voimaan tulleen Rovaniemen kaupungin hallintosäännön 28 § mukaan kaupunginhallitus vastaa kotouttamisohjelmatyöstä ja 32 § mukaan elinvoimalautakunta vastaa työllisyyspalveluista ja maahanmuuttajien kotoutumispalveluista. Ohjelmaluonnosta on esitelty kaupungin johtoryhmälle ja esittelystä hyvinvointiryhmälle on myös sovittu. Valmiin ohjelman hyväksyy lausuntokierroksen ja kaupunginhallituksen hyväksynnän jälkeen kaupunginvaltuusto. Ohjelma päivitetään kaupungin brändi-ilmeen mukaiseen visuaaliseen muotoon ennen kaupunginvaltuuston käsittelyä.

Ohjelman päivityksessä tehdyn tavoitteiden sekä vastuiden uudelleenkohdentamisen vuoksi päivitystyöstä on syytä pyytää lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta sekä elinvoimalautakunnalta, jotka vastaavat ohjelman toimenpiteitä toteuttavien palvelujen järjestämisestä. Lausunnossa on syytä kiinnittää huomiota erityisesti seuraaviin kohtiin:

  1. Lautakuntien yleishuomiot kotouttamisohjelman sisällöstä
  2. Lautakuntien näkemys ohjelman tavoitteista ja kehittämiskohteista vastuineen (luku 5.2. Ohjelmakauden kehittämistarpeita ja tavoitteita). Ovatko nämä tarkoituksenmukaisia ja oikein kohdennettuja kuluvalle ohjelmakaudelle?

Päätösehdotus

Esittelijä

Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus 

  • hyväksyy liitteenä olevan Rovaniemen kotouttamisohjelma 2023-2025 päivityksen luonnoksen ja päättää pyytää siitä lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta sekä elinvoimalautakunnalta 31.03.2023 mennessä.

Päätös

Erityisasiantuntija Jonna Leppiaho esitteli asiaa kaupunginhallitukselle.

Kaupunginjohtaja teki kokouksessa muutetun päätösehdotuksen:
"Kaupunginhallitus päättää pyytää liitteenä olevan Rovaniemen kotouttamisohjelma 2023-2025 -luonnoksesta lausunnot sivistyslautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta sekä elinvoimalautakunnalta 31.03.2023 mennessä. Samalla kaupunginhallitus pyytää lautakuntia lausunnoissaan arvioimaan kotouttamisen kustannuksia."

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan muutetun päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Perustelut

Laki kotoutumisen edistämisestä (32 §) edellyttää,​ että kunta laatii kotoutumisen edistämiseksi ja monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi kotouttamisohjelman,​ joka hyväksytään kunnanvaltuustossa. Ohjelmaa on tarkistettava vähintään kerran neljässä vuodessa ja se tulee ottaa huomioon kunnan talousarviota laadittaessa. Voimassa oleva kotouttamisohjelma on myös edellytys sille,​ että valtio korvaa kotoutumisen edistämisestä annetun lain (44 §) mukaisesti kunnalle aiheutuneita kustannuksia. Rovaniemen kaupungin voimassaoleva kotouttamisohjelma 2018-​2024 on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 18.6.2018 ja ohjelman lakisääteistä tarkistustyötä on tehty syksyn 2022 aikana. Kotouttamisohjelman päivitystyötä on tehty vuonna 2018 voimaantullutta kotouttamisohjelmaa pohjadokumenttina käyttäen monialaisessa kehittämistyöryhmässä,​ jossa on ollut hyvinvointiryhmän nimeämiä edustajia Rovaniemen kaupungin toimialoilta ja konsernihallinnosta sekä kolmannelta sektorilta ja Lapin ELY-​keskuksesta.

Päivitystyössä kotouttamisohjelma on päivitetty vastaamaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja Rovaniemen kaupungin hallintosääntöä. Päivitetty ohjelma on voimassa vuodet 2023-2025. Kaupunginhallitus on käsitellyt ohjelman päivitettyä luonnosta 13.2.2023 kokouksessaan (§ 51) ja päättänyt pyytää lausuntoa ohjelmasta sekä kotoutumisen kustannuksista elinvoimalautakunnalta, hyvinvointilautakunnalta ja sivistyslautakunnalta. Elinvoimalautakunta, hyvinvointilautakunta ja sivistyslautakunta ovat käsitelleet ohjelmaa ja antaneet siitä omat lausuntonsa (LIITE: lautakuntien lausunnot kotouttamisohjelmaan). Lausuntoihin pyydettiin sisällyttämään lautakuntien yleishuomioita ohjelmaluonnoksen sisällöstä, näkemyksiä ohjelman tavoitteista ja kehittämiskohteista vastuineen sekä lautakuntien arvioita kotoutumisen kustannuksista. Yleishuomiot ohjelmaluonnoksesta olivat myönteisiä ja lausunnoissa esitetyt lisäykset ja muutokset sekä arviot kotoutumisen kustannuksista on nostettu esiin seuraavassa.

Elinvoimalautakunta esittää lisäyksenä:

  • ohjelmakauden kehittämistarpeeksi lukuun 5.2. lisättävän kotouttamisen onnistumisen laadullisten ja määrällisten mittareiden määrittelyn. 

Kotouttamistyön kustannukset ovat elinvoiman toimialalla vuonna 2023 arviolta 0,7 milj. euroa, johon saadaan korvauksina vastaava summa. Käytännössä kotouttamistoiminta on kaupungille kustannusneutraalia. Kotouttamistyön kustannuksia seurataan jo nyt omilla kustannuspaikoille, jolloin viimeinen ohjelmaluonnoksessa esitetty kehittämistarve on osin jo toteuttu. Maahanmuuttajia tuetaan lisäksi esimerkiksi työllistämistukien kautta, mutta näistä ei ole erillistä seurantaa kirjanpidossa eikä tällaisen toteuttaminen ole yksinkertaista. Toiseksi viimeisenä esitetyn kehittämistarpeen kotouttamisen tulojen ja menojen mallin yhteydessä tarkempaa selvitystä voidaan toteuttaa kertaluonteisena asiana.

Hyvinvointilautakunta esittää lisäyksenä:

  • Monitoritalo Mondella viikoittain järjestettävän avoimen International evening-toiminnan, mistä vastaavat nuorisopalveluiden ESC -vapaaehtoiset. Toiminnan tarkoituksena on auttaa kansainvälisiä opiskelijoita, sesonkityöntekijöitä ja nuoria ulkomaalaistaustaisia henkilöitä tuntemaan olonsa tervetulleeksi Suomeen ja integroitumaan yhteisöön. Tavoitteena on myös luoda turvallinen ja viihtyisä tila, missä ulkomaalaiset ja suomalaiset voivat tutustua toisiinsa ja viettää vapaa- aikaa yhdessä.
  • kappale Kaikukortista ja kortin saatavuuden tärkeydestä. Kaikukortti edistää maahanmuuttajien kotoutumista, hyvinvointia ja terveyttä mahdollistamalla osallisuuden monissa vapaa-ajan palveluissa.
  • kehittämiskohteiden ja ohjelmakauden tavoitteiden osalta tavoitteeseen "syrjäytyneiden maahanmuuttajien tavoittaminen" uutena alatavoitteena maahanmuuttajanaisten tavoittaminen, vastuutahona 3. sektori ja hyvinvointipalvelut.

Kotoutumisen kustannuksista todetaan, että hyvinvointilautakunnalla ei ole erillistä määrärahaa kotouttamisen kustannuksiin, mutta ulkoista rahoitusta on haettu ja saatu muun muassa ukrainalaisille suunnattuun kulttuuritoimintaan. Mikäli vapaa-ajan palveluille kohdennetaan kotouttamistehtäviä, tulee ne myös resursoida.

Sivistyslautakunta toteaa, että kotouttamisessa on hyvä huomioida ikäihmisten palvelut ja esittää kotouttamisohjelmaan seuraavaa lisäystä:

  • ohjelmasta laaditaan tiivistelmä, joka käännetään englanniksi ja selkokieliseksi.

Kotoutumisen kustannusten osalta sivistyslautakunta toteaa, että käytännössä kotouttamistoiminta on kaupungille kustannusneutraalia. Kotouttamistyön kustannuksia seurataan jo nyt omilla kustannuspaikoille, jolloin viimeinen esitetty kehittämistarve on osin jo toteuttu. Valtio korvaa 86 % S2-opetuksesta ja valmistavasta opetuksesta. Kaikille perusopetusikäisille tarjotaan valmistavaa opetusta paikallisen opetussuunnitelman mukaisesti ja sen jälkeen tukea suomi toisena kielenä (S2) -opetuksen kautta. Molempiin näihin rahoitus tulee perustoiminnan valtionosuuksien kautta. Poikkeuksena on ollut Ukrainan kriisin aiheuttamat erityisjärjestelyt ja Rovaniemelle perustetut uudet neljä valmistavan opetuksen ryhmää. Näistä aiheutuneet lisäkustannukset korvataan kunnille. (Sisäministeriön tiedote 8.4.2022 https://intermin.fi/-/kunnat-saavat-korvausta-ukrainalaisille-tarjoamistaan-palveluista). Varhaiskasvatuspalveluissa ei erillisiä kotouttamiskustannuksia synny. Sivistyslautakunta on 27.9.2022 § 134 päättänyt, että varhaiskasvatus on lapsen edun mukaisesti myös turvapaikanhakijoiden lasten oikeus ja lasten hakemukset käsitellään samalla tavalla ja samoilla perusteilla kuin muidenkin hakijoiden.

Lautakuntien esittämät lisäykset ohjelman sisältöön ja ohjelmakauden tavoitteisiin ovat relevantteja ja kuvaavat osaltaan hyvin sitä kotoutumista edistävää työtä, jota kaupungissa tällä hetkellä tehdään ja ohjaavat tavoitteiden osalta työtä ajankohtaisten ilmiöiden suuntaan. Ohjelmasta laadittavan tiivistelmän ja tiivistelmän käännösten tuottamista puolestaan on tarkoituksenmukaista pohtia osana kotouttamisohjelman kokonaisuudistuksen tekemistä, joka on suunniteltu tapahtuvan seuraavalla valtuustokaudelle julkaistavaan ohjelmaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Rovaniemen kaupungin kotouttamisohjelmaan 2023-2025 tehdään lautakuntien lausuntojen perusteella seuraavat lisäykset:

  • ohjelmakauden kehittämistarpeeksi lukuun 5.2. lisätään kotoutumisen onnistumisen laadullisten ja määrällisten mittareiden määrittely, vastuutahona kehittämistyöryhmä sekä
  • tavoitteen "syrjäytyneiden maahanmuuttajien tavoittaminen" uudeksi alatavoitteeksi maahanmuuttajanaisten tavoittaminen, vastuutahona 3. sektori ja hyvinvointipalvelut
  • lukuun 3.1.3. Vapaa-ajan palvelut lisätään kappaleet International Evening- toiminnasta sekä Kaikukortista.

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevan ohjelmaluonnoksen edellä olevin lisäyksin ja valtuuttaa erityisasiantuntija Jonna Leppiahon tekemään edellä mainitut lisäykset ja ohjelmaan tarvittavat teknisluonteiset korjaukset sekä ohjelman visuaalisen ilmeen päivityksen vastaamaan Rovaniemen kaupungin brändi-ilmettä.

Kaupunginhallitus päättää esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy Rovaniemen kaupungin kotouttamisohjelman 2023-2025 edellä mainituin muutoksin.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Jonna Leppiaho, erityisasiantuntija, jonna.leppiaho@rovaniemi.fi

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus 24.4.2023 § 127 esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy Rovaniemen kaupungin kotouttamisohjelman 2023-2025.

Päätös

Ryhmäpuheenvuorot käyttivät:

  • Nafisa Yeasmin (Kok.)
  • Riitta Liinamaa (SDP)
  • Tuomas Koskiniemi (PS)
  • Vesa Puuronen (Vas.)
  • Laura Tarvainen (Vihreät)
  • Riitta-Maija Hokkanen (KD)

 

Kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti.

Kaupunginvaltuusto piti tauon kello 18.09-18.22.

Puheenjohtaja piti nimenhuudon ja totesi, että Minna Muukkonen oli poistunut kokouksesta ja muut olivat edelleen paikalla.