Perustelut
Työllisyys- ja kotoutumispalvelut isossa muutoksessa
Työllisyyspalveluiden tehtäväkenttä on laajentunut merkittävästi viime vuosina johtuen työllisyyden kuntakokeilusta sekä kotoutumispalveluisen siirrosta työllisyysyksikköön. Vahvalle kehittämistyölle on tarvetta edelleen kunnan valmistautuessa vuonna 2025 tapahtuvaan työllisyys- ja kotoutumispalveluiden kokonaisvastuuseen. Työvoimapalveluiden siirto kunnille sekä kotoutumislain kokonaisuudistus on suunniteltu tulevan voimaan 1.1.2025. Kotoutumispalveluiden uudistus lisää kunnan kunnan vastuuta kotoutumisen edistämisestä ja sillä pyritään saamaan aiempaa useampia maahan muuttaneita kotoutumispalveluiden piiriin. Lakiuudistuksen myötä kaikille maahan muuttaneille tarjottaisiin matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluita ja perustietoa suomalaisen yhteiskunnan toiminnasta. Kotoutumislain kokonaisuudistus kytkeytyy työvoimapalveluiden uudistukseen ja edellyttää kunnissa kehittämistoimenpiteitä ohjaus- ja neuvonta sekä työllisyyspalveluiden vahvemmasta kehittämisestä myös maahan muuttaneille.
Nykyisen henkilöstön määrä ja tarve
Tällä hetkellä työllisyyspalveluissa työskentelee 14 henkilöä, joista 5 on toistaiseksi voimassa olevassa työ- tai virkasuhteessa ja 9 määräaikaisessa virka- tai työsuhteessa. Kotoutumispalveluiden siirron myötä yksikössä on myös 4 kotoutumispalveluiden vakanssia. Lisäksi työllisyyden kuntakokeilussa kuntakokeilulain mukaisissa viranomaistehtävissä työskentelee Rovaniemen kaupungille noin 24,5 htv:ta valtion työntekijöitä. Valtiolta kunnan työnjohdon alle siirtyneiden henkilöiden tehtävät on kuitenkin rajattu vain julkisen työvoima- ja yrityspalvelulain mukaisten tehtävien hoitamiseen.
Muutosten ja kasvaneen henkilöstömäärän myötä asiakaspalvelu-, kehittämis- ja koordinointitehtävät sekä hallinnolliset tehtävät ovat lisääntyneet. Myös tarvittavat sijaistamisjärjestelyt on varmistettava.
Kaupunkistrategiassa työllisyyspalvelujen keskeiseksi tavoitteeksi on asetettu koulutuksen ja työmarkkinoiden kohtaamisen edistäminen. Strategian tuloskorteilla on sitouduttu resursoimaan talous- ja henkilöresurssit tavoitteen toteutumiseen. Toimenpiteinä on painotettu muun muassa oppilaitosyhteistyötä, rekrytointitapahtumien järjestämistä ja yritysyhteistyötä sekä kaupunkikonsernin tasolla lisääntyviä mahdollisuuksia opiskelijoille ja työttömille kehittää osaamistaan ja työelämätaitojaan.
Työllisyyspalveluihin on tarpeen perustaa uusia vakansseja tehtävien ja asetettujen tavoitteiden hoitamiseksi seuraavasti:
- Kaksi (2) työhönvalmentajaa osatyökykyisille (virka)
- Työllisyys- ja yrityskoordinaattori (virka)
- Työnsuunnittelija (toimi)
Esitetyt vakanssit on huomioitu henkilöstösuunnitelmassa ja vuoden 2023 talousarviossa.
Vakanssien palkat määräytyvät Kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen mukaisesti. Tehtäväpalkka vahvistetaan tehtäväkuvauksen ja TVA:n mukaiseksi.
Työhönvalmentaja osatyökykyisille (2 vakanssia)
Työhönvalmentajien tehtäviin kuuluu laatukriteerien mukaisen työhönvalmennuksen toteuttaminen, ensisijaisesti työllisyyden kuntakokeilun osatyökykyisille työnhakija-asiakkaille. Työhönvalmennusta tehdään Rovaniemen alueella. Kohderyhmänä priorisoidaan kunnan osarahoittaman työmarkkinatuen piirissä olevat asiakkaat. Työhönvalmentajat toteuttavat asiakkaan voimavaralähtöistä valmennusta sekä motivoivat ja tukevat asiakasta työnhaun eri vaiheissa laatukriteerien mukaisesti. Työhönvalmentajat tukevat työnantajia osatyökykyisten työllistämisessä ja työn muokkkauksessa sekä aloituksessa. Lisäksi työhönvalmentajat tekevät työllisyyden kuntakokeilusta annetun lain mukaisia viranomaistehtäviä, kuten arvioivat asiakkaan palvelutarvetta, laativat työllistymissuunnitelmia yhdessä asiakkaiden kanssa, tekevät päätöksiä työkokeilusta ja laativat työkokeilusopimuksia ja antavat lausuntoja palkkatuesta.
Osatyökykyisten työhönvalmennuksessa vaikutetaan osatyökykyisten työllistymiseen, pitkäaikaistyöttömyyden vähenemiseen, osaavan työvoiman saatavuuden edistämiseen sekä kunnan osarahoittaman työmarkkinatuen menoihin.
Työhönvalmentajien virkojen kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ammattikorkeakoulututkinto, opistoasteen tai ammatillinen tutkinto sekä suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.
Työllisyys- ja yrityskoordinaattori (1 vakanssi)
Työllisyys- ja yrityskoordinaattorin tehtävään kuuluu ensisijaisesti yritysyhteistyön ylläpito ja kehittäminen sekä oppilaitosyhteistyö. Koordinaattori tarjoaa työnantajille rekrytointia tukevaa palvelua ja erilaisten työllistämisvaihtoehtojen ja tukimuotojen opastusta. Koordinaattori vastaa erilaisten rekrytointitapahtumien järjestämisestä, työnantajapalveluiden yhteisen toimintamallin ja viestinnän kehittämisestä sekä yhteistyöstä työnantajien ja työnantajajärjestöjen kanssa. Työllisyys- ja yrityskoordinaattori vastaa myös henkilöstöpalveluyritysten saamisesta osaksi työllisyyden ekosysteemiä TE24 uudistuksessa. Lisäksi työllisyys- ja yrityskoordinaattori tekee työllisyyden kuntakokeilusta annetun lain mukaisia viranomaistehtäviä kuten työnvälitystä, asiakkaiden ohjausta ja neuvontaa, työkokeilupäätöksiä ja -sopimuksia.
Työllisyys- ja yrityskoordinaattorin tehtävällä vaikutetaan työnhakijoiden ja työnantajien kohtaamisen edistämiseen, osaavan työvoiman saatavuuteen, työttömyyden pitkittymisen ennaltaehkäisyyn, kunnan osarahoittaman työmarkkinatuen määrään sekä työnantajapalveluiden, oppilaitosten ja muiden palveluntuottajien välisen yhteistyön kehittymiseen.
Työllisyys- ja yrityskoordinaattorin viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.
Työnsuunnittelija (1 vakanssi)
Työnsuunnittelijan tehtäviin kuuluu nuorten kesätyöprosessin toteuttaminen ja kehittäminen, asiakaspalvelutyö, asiakasviestintä, rekrytointitapahtumien järjestelyissä avustaminen sekä työkokeilupaikkojen koordinointi kaupungin yksiköissä. Lisäksi työnsuunnittelijan tehtäviin kuuluu sijaistaminen kuntatyöllistämisen tehtävissä ja kotoutumisen tulkkipalveluiden koordinoinnissa. Yhtenä tehtävänä on myös opiskelijoiden työharjoitteluiden ja opinnäytetöiden lisääminen kaupungin yksiköissä yhdessä henkilöstöyksikön kanssa.
Työnsuunnittelijan tehtävällä vaikutetaan erityisesti nuorten työllistymiseen sekä opiskelijoiden ja työttömien työnhakijoiden työkokeilu-, harjoittelu- ja työntekomahdollisuuksien kehittymiseen kaupungin yksiköissä. Lisäksi työnsuunnittelija avustaa työllisyysyksikön hallinnollisessa työssä.
Työnsuunnittelijan toimen kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ammattikorkeakoulututkinto, opistoasteen tai ammatillinen tutkinto.
Henkilöstöjohtajalla ei ole huomautettavaa esitettyyn.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jaakko Rantsi, toimialajohtaja, jaakko.rantsi@rovaniemi.fi
Elinvoimalautakunta päättää perustaa:
- Kaksi (2) työhönvalmentajan virkaa esityksen mukaisesti 1.3.2023 alkaen
- Työllisyys- ja yrityskoordinaattorin viran esityksen mukaisesti 1.7.2023 alkaen
- Työnsuunnittelijan toimen 1.3.2023 alkaen
Päätös
Lautakunta kuuli asiassa työllisyyspäällikkö Sanna Mäensivua.
Esittelijän muutosesitys:
Työhönvalmentajien virkojen kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto, opistoasteen tai ammatillinen tutkinto sekä suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.
Työnsuunnittelijan toimen kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto, opistoasteen tai ammatillinen tutkinto.
Muilta osin lautakunta päättää esittelijän esityksen mukaisesti.
Päätös:
Elinvoimalautakunta päätää yksimielisesti esittelijän muutosesityksen mukaisesti.