Valmistelija
Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi
Perustelut
Kaupunginhallituksen 30.1.2023 käynnistämä elinvoimapalvelujen toimialan suunniteltua organisaatiomuutosta käsitellyt kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistoimintalain (449/2007) mukainen yhteistoimintamenettely on nyt päätetty. Lisäksi elinvoimalautakunta, ympäristölautakunta ja yhdyskuntasuunnittelun lautakunta ovat antaneet asiasta niiltä pyydetyt lausunnot, jotka ovat liitteenä.
Elinvoimalautakunnan lausunnon yhteenveto
Elinvoimalautakunta suhtautuu lausunnossaan kriittisesti esitykseen kahdesta toimialasta. Nykyisen organisaatiomallin toteutusaika on varsin lyhyt aika sen toimivuuden tai toimimattomuuden arviointiin. Lausunnon mukaan elinvoimalla tarkoitetaan monista asioista ja tekijöistä syntyvää kokonaisuutta, joka määrittelee kuinka houkutteleva ja vetovoimainen kunta tai kaupunki on. Esitetyllä ratkaisulla ollaan siirtämässä tähän kokonaisuuteen olennaisesti liittyvä maankäyttö toiseksi toimialaksi. Mikäli tähän päädytään, on ehdottoman tärkeää varmistaa toimialojen välinen sujuva yhteistyö ja yhteisten tavoitteiden määrittely. Elinvoimalautakunta esittää, että kaupunginhallitus huomioisi ruoka- ja puhtauspalveluiden kokonaisuuden säilyttämisen elinvoiman toimialalla.
Ympäristölautakunnan lausunnon yhteenveto
Ympäristölautakunnan mukaan kaupunginhallituksen esittämässä organisaatiomallissa maankäytön prosessille tulee selkeä omistaja ja johto. Tähän kokonaisuuteen sopii hyvin ympäristövalvonnan viranomaistehtävistä vastaava palvelualue. Kaupunginhallituksen esittämä uusi organisaatiomalli on selkeä parannus nykytilanteeseen ja se on toimeenpantava mahdollisimman pian.
Yhdyskuntasuunnittelun lautakunnan lausunnon yhteenveto
Tekniset palvelut palvelualueen osalta elinvoimatoimiala on tarkoituksenmukaista jakaa kahteen eri toimialaan. Organisaatiomuutossuunnitelman mukainen toimialajako muodostaisi teknisten palvelujen toimialan, joka vastaa selkeästi siitä, että yhdyskunta rakentuu tehokkaassa, taloudellisessa ja asiakaslähtöisessä palveluprosessissa sekä maankäyttöön liittyvä lupa- ja kaavoitusprosessi on sujuvaa, tehokasta ja asiakaslähtöistä. Toisaalta suunnitellussa muutoksessa organisaatioiden välinen hallintoraja vahvistuu ja elinvoimapalveluiden ja teknisten palveluiden välillä. Organisaatioiden johtamisessa olisi jatkossa pidettävä huoli ja mahdollistettava tehokas yhteistoiminta muutoksessa toisistaan eriytyvien hallintokuntien välillä.
Esitetyssä elinvoimapalvelujen toimialan organisaatiouudistuksessa ruoka- ja puhtauspalveluiden näkökulmasta palvelualueen sijoittaminen elinvoimapalvelujen alle tukisi paljon paremmin palvelualueiden ja toimintayksiköiden yhteistyötä. Elinvoimapalvelut toimialalla on kaupunkiorganisaatiossa suurin osa niistä palveluista, joiden kanssa ruoka- ja puhtauspalvelut tekee yhteistyötä, jos ei oteta lukuun sivistyspalveluja suurimpana asiakkaana ja sitä myöten yhteistyökumppanina.
• Nykyisistä elinvoimapalvelujen alueeseen kuuluvista kokonaisuuksista teemme eniten yhteistyötä työllisyyspalvelujen kanssa vaikeasti työllistettävien tukijana ja mahdollisina työhönpaluun reittien etsimisen paikkoina.
• Alueellisten palvelujen kanssa meillä on yhteinen tavoite lähiruoan mahdollisuuksien osalta sekä pieniä hankalasti työllistettäviä toimipaikkoja suuremmilla kylillä.
• Ruoka- ja puhtauspalveluiden toimintaan liittyy laaja yritysyhteistyö verkosto, niin ostojen kuin tuotekehitystyön saralla.
Yhteistoimintamenettelyn eteneminen
Neuvotteluissa on käsitelty kaupunginhallituksen neuvottelujen pohjaksi hyväksymän neuvotteluesityksen pohjalta, jonka mukaan nykyinen elinvoimapalvelujen toimiala jaettaisiin kahdeksi toimialaksi siten, että yhdyskuntateknisen lautakunnan ja ympäristölautakunnan alaiset palvelualueet sekä ruoka- ja puhtauspalvelujen palvelualue kuuluisivat muodostettavaksi suunniteltuun teknisten palvelujen toimialan organisaatioon ja elinvoimalautakunnan alainen elinkeino- ja työllisyyspalvelut -palvelualue kuuluisi jäljelle jäävään elinvoimapalvelujen toimialan organisaatioon. Neuvottelujen edetessä on keskusteltu myös vaihtoehdosta, jossa elinvoimalautakunnan alainen elinkeino- ja työllisyyspalvelut -palvelualue siirrettäisiin konsernihallinnon organisaatioon. Tämän vaihtoehdon toteutuessa nykyinen toimialajohtajan virka lakkaisi, joten asian jatkovalmistelu edellyttäisi uuden neuvotteluesityksen antamista ja yhteistoimintaneuvottelujen käymistä vielä tämän vaihtoehdon osalta.
Neuvottelujen kuluessa työantajan ja henkilöstön edustajat ovat yhteisesti todenneet, että ruoka- ja puhtauspalvelujen sijoittaminen voidaan organisaatiossa toteuttaa suunnitelmaan nähden vaihtoehtoisesti elinvoimapalvelujen tai sivistys- ja hyvinvointipalvelujen toimialalle.
Neuvottelujen päättyessä työnantajan ja henkilöstön edustajat totesivat, että kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistoimintalain mukaiset velvoitteet on täytetty.
Suunnitelman vaikutukset toimielinorganisaatioon
Mikäli nykyinen elinvoimapalvelujen toimiala jaetaan kahdeksi toimialaksi toimielinorganisaatio säilyy ennallaan. Elinvoimalautakunnan tehtäviin tulisi muutos ruoka- ja puhtauspalvelujen siirtyessä yhdyskuntasuunnittelun lautakunnan vastattavaksi.
Viranhaltijoiden kuuleminen
Viranhaltijoiden kuuleminen voidaan toteuttaa tarvittavilta osin sen jälkeen, kun kaupunginhallitus on linjannut jatkovalmistelun sisällön.
Kaupunginhallituksen käsittely
Kaupunginhallitus on linjannut asian jatkovalmistelua liitteestä ilmenevällä tavalla.
Päätösehdotus
Esittelijä
Antti Määttä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, antti.maatta@rovaniemi.fi
Yhteistyötoimikunta päättää merkitä asian tiedoksi.
Päätös
Yhteistyötoimikunta päätti merkitä asian tiedoksi.