Sivistyslautakunta, kokous 14.12.2023

§ 128 Vaaranlammen monitoimitalon irtokalustehankinnat

ROIDno-2023-3962

Valmistelija

  • Tiina Mölläri, peruskoulun rehtori, tiina.mollari@rovaniemi.fi
  • Sami Oinas, rehtori, sami.oinas@rovaniemi.fi
  • Anu Kulmala, hankintalakimies, anu.kulmala@rovaniemi.fi

Perustelut

Vaaralammen monitoimitalo valmistuu elokuussa 2025. Monitoimitalon kalustaminen tulee näin ollen aloittaa huhtikuussa 2025. Tästä johtuen, irtokalustesuunnittelu ja -kilpailutus toteutetaan pääsääntöisesti jo vuoden 2024 aikana.

Monitoimitaloon sijoittuu koulun lisäksi päiväkoti, kirjasto, neuvola sekä nuorisotilat. Näiden tilojen kalustukset kilpailutetaan käyttäjäryhmien toimesta omina erillisinä kokonaisuuksinaan.

Määrärahat ja kilpailutusmalli

Sivistyslautakunta on 21.9.2023/§88 tehdyllä päätöksellään hyväksynyt monitoimitalon irtokalusteisiin ja av-laitteisiin sekä muihin varusteisiin tarvittavan määrärahan. Vaaranlammen monitoimitalolle määräraha on yhteensä  1 423 897€, josta irtokalusteisiin 620 897€ (sisältäen nuorisotilan).

Irtokalusteiden kilpailutusmallia arvioitaessa on tutkittu käänteisen kilpailutuksen ja varhaisen vaiheen kilpailuttamisen malleja. Tavoitteena on, että hankinnoissa huomioitaisiin mahdollisimman monipuolisesti loppukäyttäjät.

Varhaisen vaiheen kilpailuttamisen malli on osallistava ja innovatiivinen hankintaprosessi. Kilpailutusmalli huomioi lasten ja opettajien eli loppukäyttäjien osallistamisen suunnitteluvaiheeseen yhteistyössä valitun kalustetoimittajan kanssa. Kyseisellä menettelyllä taataan myös monitoimitalojen yhtenäisen ilmeen ja toiminnallisuuden säilyminen. Lisäksi etuna on varmuus budjetissa pysymisessä, kun hankintojen kattohinta on etukäteen määritetty.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Antti Lassila, toimialajohtaja, antti.lassila@rovaniemi.fi

Sivistyslautakunta päättää, että Vaaranlammen koulun ja nuorisotilojen irtokalusteiden hankinta kilpailutetaan varhaisen vaiheen mallia käyttäen. 

 

Päätös

Sivistyslautakunta päätti toimialajohtajan päätösehdotuksen mukaisesti.