Perustelut
Rovaniemen kaupungin alueella sijaitsevien valtion tuella rakennettujen vuokra-asuntojen asukasvalintojen valvonta on lakisääteinen tehtävä, jonka tarkoituksena on varmistaa, että valtion tuki kohdentuu siihen mihin se on tarkoitettu. Valvonnan tulee olla tarpeeksi kattavaa, jotta asukasvalintaa koskevien säännösten noudattaminen voidaan varmistaa. Kunnan tulee valvoa valtioneuvoston vahvistamien asukasvalintaperusteiden noudattamista aravarajoituslain, korkotukilain ja lyhytaikaisen korkotukilain nojalla.
Kunnan tulee lisäksi määritellä alueensa varallisuusrajat, joita sovelletaan asukasvalinnoissa. Rovaniemellä asukasvalintaa suorittavat ne valtion asuntoviranomaisten vahvistamat yleishyödylliset yhteisöt, joilla on asuntokantaa kunnassa.
Hyvinvointialue valvoo niiden arava- ja korkotukivuokra-asuntojen asukasvalintoja, joissa tarjotaan sosiaalihuoltolain mukaisia asumispalveluja ja asukkaat kuuluvat sellaiseen erityisryhmään, jonka asumispalveluiden järjestämisestä hyvinvointialue vastaa.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus on lakkautettu 28.2.2025. Aran tehtäviä jatkaa 1.3.2025 lukien ympäristöministeriön yhteydessä toimiva Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus (Varke).
Asukasvalintojen valvonta
Rovaniemen kaupunki valvoo alueellaan olevien yleishyödyllisten yhteisöjen omistuksessa olevien vuokra-asuntojen asukasvalintoja jälkikäteen. Vuokratalojen omistajien tulee ilmoittaa kirjallisesti kunnalle tekemistään asukasvalinnoista asukasvalintapäätöslistoina ja päätöksissä tulee käydä ilmi perusteet, joiden nojalla asukas on valittu.
Vuokratalon omistajan tulee asukasvalinnoissa ottaa huomioon sovellettavat lait ja asetukset, Ympäristöministeriön päätökset ja Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen ohjeet. Vuokratalon omistajan on varauduttava pyydettäessä esittämään vuokra-asuntoihin valittujen ja jonossa olevien hakijoiden hakemusasiakirjat sekä antamaan muita laista ja sen nojalla annetuista säännöksistä ilmeneviä selvityksiä asunnoista ja hakijoista sekä asuntojen käyttöasteista.
Valvovalla viranomaisella on lakiin perustuva oikeus saada nähtäville asukasvalinnan perusteena olevat tiedot. Näitä tietoja ovat asunnon tarve, kiireellisyysluokitus, varallisuus, tulot, ruokakunnan koko ja haettavan asunnon koko. Tiedot toimitetaan kunnalle siihen tarkoitetulla lomakkeella.
Rovaniemellä jälkikäteisvalvonnassa kunnalle ilmoitettavat asukasvalinnat ovat ajoittain määrältään hyvin pieniä (esimerkiksi vain yksittäisiä asukasvalintoja). Tämän takia jälkivalvonnan tiheyttä on tarpeen sovittaa ilmoitettavien asukasvalintojen määrään alla olevan mukaisesti:
Alle viisi uutta asukasvalintaa > asukasvalintojen ilmoittaminen kolmen kuukauden välein.
Viisi tai useampi uutta asukasvalintaa > asukasvalintojen ilmoittaminen kerran kuukaudessa.
Vuokratalon omistaja vastaa aina siitä, että asukasvalinnat tehdään säännösten mukaan. Vastuu on omistajalla, vaikka hän olisi antanut sen ulkopuolisen tehtäväksi. Omistajan on varmistuttava toimeksiannon saajan asiantuntemuksesta. Asukkaiden valinta valtion tukemiin vuokra-asuntoihin on julkinen hallintotehtävä ja asukasvalintaa tekevät toimivat virkavastuulla. Vuokrataloyhteisöt vastaavat itse asukasvalintasäännösten ja virkavastuun tulkinnasta ja soveltamisesta.
Kuntakohtaiset varallisuusrajat
Valtioneuvoston asetuksen mukaan hakijaa ei saada valita asukkaaksi, mikäli hänellä on varallisuutta siinä määrin, että hän kykenee hankkimaan tarvettaan vastaavan asunnon ilman valtion tukea.
Varallisuutena huomioidaan hakijakunnan yhteenlaskettu nettovarallisuus (esim. sijoitukset, kiinteistöt, asunto-osakkeet, säästöt ja talletukset).
Varallisuusrajat Rovaniemellä on määritelty edellisen kerran vuonna 2016 (kaupunginhallitus 11.1.2016 §19), jonka johdosta varallisuusrajat on tarpeen päivittää. Vuodelle 2025 esitettävät varallisuusrajat on esitelty alla.
Rovaniemi |
2016 |
2025 |
1 hlö |
34 000 |
44 000 |
2 hlö |
43 000 |
56 000 |
3 hlö |
55 000 |
72 000 |
Lisä hlöt |
+ 10 000e |
+ 10 000e |
Tulorajat
Asukasvalinnan tulorajat on otettu käyttöön 1.1.2025 alkaen Valtioneuvoston asetuksella YM/2024/15 § 4.
Asetuksen mukaisesti yhden hengen ruokakunnan tulot eivät saa ylittää 3540 euroa. Kunkin seuraavan aikuisen osalta tulorajaa korotetaan 2580 euroa. Ensimmäisestä lapsesta tulorajaa korotetaan 650 euroa ja kustakin seuraavasta 600 euroa.
Ruokakunnan kokoonpano |
Tuloraja € |
1 aikuinen |
3540 |
2 aikuista |
6020 |
1 aikuinen ja 1 lapsi |
4190 |
1 aikuinen ja 2 lasta |
4790 |
1 aikuinen ja 3 lasta |
5390 |
2 aikuista ja 1 lapsi |
6670 |
2 aikuista ja 2 lasta |
7270 |
2 aikuista ja 3 lasta |
7870 |
jne. |
|
Tulorajan alaisia tuloja ovat ruokakuntaan kuuluvien bruttokuukausitulot. Mikäli tulot vaihtelevat kuukausittain, otetaan tulona huomioon edellisen kahdentoista kuukauden keskiarvo. Yrittäjän tulo arvioidaan tarvittaessa useamman vuoden keskiarvona.
Ruokakunnan menot eivät vaikuta tulovertailuun. Tuloksi ei lueta asumistukea eikä yleisestä asumistuesta annetun lain 15 §:ssä tarkoitettuja tuloja (esimerkiksi lapsilisä, elatustuki, omaishoidon palkkio ja opintotuki).
Tilapäiset poikkeusluvat asukasvalinnassa
Valvova viranomainen voi perustellusta syystä myöntää tilapäisen poikkeusluvan asukasvalintaperusteista poikkeamiseen. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi terveydelliset ja sosiaaliset syyt sekä kiireellinen tilanne. Lisäksi poikkeuslupa voidaan myöntää, mikäli se on tarkoituksenmukaista vuokra-asuntojen käytön kannalta.
Poikkeuslupa voi koskea vain vähäistä määrää asuntoja ja kestää enintään neljä vuotta kerrallaan. Luvan antaminen ei saa oleellisesti haitata edellytykset täyttävien hakijoiden asunnonsaantia.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi
Tekninen lautakunta päättää valtion tuella rakennettujen vuokra-asuntojen valvontatavasta sekä vahvistaa varallisuusrajat esittelytekstin mukaisesti.
Päätös
Tekninen lautakunta kuuli asiassa vs. hallintopäällikkö Henna Penttilää.
Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.