Tekninen lautakunta, kokous 18.3.2025

§ 45 Rovaniemen puistojen sekä virkistys- ja liikunta-alueiden kunnossapidon alueurakka, Urakoitsijan valinta

ROIDno-2024-1195

Valmistelija

  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

1. Hankinnan kohde

Rovaniemen kaupungin tekniset palvelut on julkaissut hankintailmoituksen kaupungin alueella olevien viheralueiden, urheilukenttien sekä lähivirkistyspaikkojen ja -alueiden kunnossapidosta. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin hankintailmoituksessa ROIDno-2024-1195, Rovaniemen puistojen sekä virkistys- ja liikunta-alueiden kunnossapitourakka 2025-2029.

2. Hankinnan sopimuskausi

Hankinnan sopimuskausi on 1.5.2025 - 30.9.2029. Sopimus syntyy, kun hankintapäätös on lainvoimainen ja osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

3. Ilmoitus- ja hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan julkisia hankintoja koskevaa lainsäädäntöä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, joka kilpailutettiin avointa hankintamenettelyä käyttäen. Hankintailmoitus on julkaistu 20.12.2024 Hilma-ilmoituskanavassa, Rovaniemen kaupungin verkkosivuilla ja Tarjouspalvelussa. 

Tarjoajilla oli mahdollisuus jättää tarjouspalvelun kautta lisätietokysymyksiä 15.1.2025 saakka, joihin hankintayksikön tuli vastata 17.1.2025 mennessä.

Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 31.1.2025 klo 15:00.

4. Saapuneet tarjoukset

Tarjoukset avattiin 31.1.2025. Avaustilaisuus ei ollut julkinen.

Asetettuun määräaikaan mennessä saapui kaksi (2) tarjousta. Tarjouksen jättivät:

  • Alltime Suomi Oy
  • Terranor Oy

 

5. Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarjoajan tuli täyttää kaikki tarjouspyynnössä soveltuvuudelle asetetut vaatimukset tullakseen hyväksytyksi tarjousten käsittelyn seuraavaan vaiheeseen. Toisessa vaiheessa tarkistettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.

Kaikki tarjoajat vakuuttivat täyttävänsä kaikki lakisääteiset, yhteiskunnalliset, taloudelliset ja muut soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tilaaja selvittää valitulta tarjoajalta pyydetyt selvitykset ja todistukset viimeistään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Osana tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointia tarkastettiin tarjoajien tarjouksiinsa liittämät henkilötietolomakkeet, joilla esitettiin henkilöitä tarjouspyynnön laatukriteerien mukaisiin tehtävänimikkeisiin. Tarjoajien oli mahdollista saada tarjouspyyntövaiheessa laatupisteitä, mikäli heillä oli esittää henkilötietolomakkeilla sellaisia urakkaan osallistuvia henkilöitä, jotka täyttivät tarjouspyynnössä esitettyjen laatukriteerien vaatimukset.

 

Laatupisteitä oli mahdollista saada seuraavista laatukriteereistä:

  • Laatukriteeri 1: Vastuunalaisella työnjohtajalla on tehtävää vastaavaa ympärivuotista työnjohtotasoista viheralan työkokemusta yli 5 vuotta.
  • Laatukriteeri 2: Vähintään toisella päätoimisella työnjohtajalla on liikunta-alueiden kunnossapitokokemusta yli 4 vuotta
  • Laatukriteeri 3: Vähintään toisella päätoimisella työnjohtajalla virkistysalueiden kunnossapitokokemusta yli 4 vuotta
  • Laatukriteeri 4: Urakassa toimivalla henkilöllä on arboristin koulutus.

 

Alltime Suomi Oy:n osalta laatukriteerien tarkastuksessa todettiin, että laatukriteereihin 1 ja 2 esitettyjen henkilöiden osalta henkilötietolomakkeet olivat osin epäselviä ja tarjoajalle lähetettiin lisäselvityspyyntö koskien lomakkeilla esitettyjen henkilöiden tietoja ja työnjohtokokemusta. Alltime Suomi Oy toimitti tarkennetut henkilötietolomakkeet. Toimitettujen lomakkeiden tietojen perusteella voitiin todeta laatukriteerien 1 ja 2 täyttyvän.

Laatukriteeriin 3 esitetyn henkilön osalta todettiin, että henkilön työkokemusta ei voida huomioida laatukriteerin täyttämisessä, sillä henkilöllä ei ole esitettynä riittävästi työnjohtokokemusta. Tarjouspyyntöasiakirjojen kuuluvan Urakkaohjelman mukaan minimivaatimuksena on, että päätoimisella työnjohtajalla, tulee olla vähintään 2 vuotta ympärivuotista työnjohtotasoista viher-, liikunta- tai virkistysalueiden kunnossapitokokemusta. Laatukriteeriin 3. esitetty henkilö ei täyttänyt päätoimisen työnjohtajan kokemukselle asetettua minimivaatimusta. Tästä syystä henkilön työkokemusta ei voitu huomioida päätoimisen työnjohtajan nimikkeeseen sidotun laatukriteerin täyttämisessä. Laatukriteerin 3 osalta Alltime Suomi Oy:lle ei myönnetty laatupisteitä.

Laatukriteeriin 4. esitetyn henkilön osalta voitiin todeta laatukriteerin vaatimuksen täyttyvän.

 

Terranor Oy esitti henkilöitä laatukriteereihin 1 ja 4. Henkilötietolomakkeiden tarkastuksessa voitiin todeta esitettyjen henkilöiden täyttävän laatukriteerien vaatimukset.

Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja ne hyväksyttiin tarjousten vertailuun.

 

6. Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous. Hinnan painoarvo oli 70 prosenttia ja laadun painoarvo 30 prosenttia.

Laadun pisteytys: Tarjottu laatu / Suurin annettu arvo  x 30 pistettä.

  Tarjottu laatu Laadusta saadut pisteet
Alltime Suomi Oy 25 30,000
Terranor Oy 24 28,800

 

Hinnan pisteytys: Edullisin hinta  / Tarjottu hinta €  x 70 pistettä.

  Tarjottu hinta Hinnasta saadut pisteet
Alltime Suomi Oy 7 372 734,19 € 70,000
Terranor Oy 7 559 672,3 € 68,269

 

Pisteet yhteensä:

Alltime Suomi Oy 100,000
Terranor Oy 97,069

 

Hinta-laatusuhteeltaan parhaan tarjouksen teki Alltime Suomi Oy.

Tarjousten vertailutaulukko liitteenä.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta päättää valita Rovaniemen puistojen sekä virkistys- ja liikunta-alueiden kunnossapitourakkaan pääurakoitsijaksi Alltime Suomi Oy:n.

Lisäksi lautakunta päättää valtuuttaa toimialajohtajan ja kaupungininsinöörin käymään valitun urakoitsijan kanssa urakkasopimusneuvottelut, sekä toimialajohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen.

Tekninen lautakunta tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti.

Päätös

Tekninen lautakunta kuuli asiassa kaupungininsinööri Janne Alkkia. Maankäyttöinsinööri Jukka Björkbacka poistui kokouksesta asian kuulemisen aikana klo 16.28.

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti esittelijän esityksen mukaisesti.

Tekninen lautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän pykälän osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Tarjoajat, liikuntajohtaja, kaupunginpuutarhuri, metsätalousinsinööri, omaisuudenhallinnan asiantuntija

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS HANKINTA-ASIOISSA (yleinen)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivat ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Rovaniemen kaupunki /___________________________________

Postiosoite: PL 8216, 96101 Rovaniemi

Käyntiosoite: Osviitta asiointipiste, Koskikatu 19, Rovaniemi

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)rovaniemi.fi, 

henkilö- ja arkaluonteisia tietoja sisältävät sähköpostit osoitteesta: https://turvaposti.rovaniemi.fi osoitteeseen kirjaamo(at)rovaniemi.fi

Faksinumero: 016 322 6450

Puhelinnumero: 016 3221

Kaupunginkirjaamon aukioloaika: ma - pe kello 9 - 15

 

Paperisten asiakirjojen on oltava toimitettuna Osviitta asiointipisteeseen viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 15:een mennessä.

Osviitta asiointipiste: ma - to kello 9.00 - 16.30, pe kello 9.00 - 15.30

Osviitan kesäaukiolo (kesä-heinäkuu): ma - to 9.00 - 16.00; pe 9.00 - 15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1) asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää;

tai

2) siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 15 §:n mukaisesti:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Yhteystiedoilla tarkoitetaan postiosoitetta, puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia yhteystietoja kuten sähköpostiosoitetta. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 32 §:ssä säädetään. 

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 16 §:n mukaisesti:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä markkinaoikeuden virka-ajan päättymiseen (16.15) mennessä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015 ) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasiassa annetun lain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Valituksen maksut

Markkinaoikeudessa perittävät oikeudenkäyntimaksut määräytyvät voimaan tulevan tuomioistuinmaksulain (1455/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki) mukaan.

Markkinaoikeudessa peritään riita-asiassa, muutoksenhakuasiassa ja muussa lainkäyttöasiassa oikeudenkäyntimaksua 2 050 (kaksituhatta viisikymmentä) euroa.

Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään miljoona euroa, käsittelymaksu on 4.100 (neljätuhatta sata) euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6.140 (kuusituhatta sataneljäkymmentä) euroa

Hankinta-asioissa peritään 2.050 (kahdentuhannen viidenkymmenen), 4.100 (neljäntuhannen sadan) tai 6.140 (kuudentuhannen sadanneljänkymmenen) euron sijasta 500 (viidensadan) euron oikeudenkäyntimaksu, jos asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, se jää tutkimatta tai se jää sillensä. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Muutoksenhaussa markkinaoikeuden ratkaisemaan asiaan korkeimmassa oikeudessa tai korkeimmassa hallinto-oikeudessa maksu on samansuuruinen ja määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin markkinaoikeudessa.

Maksuvelvollinen on asian vireillepanija tai hänen sijaansa tullut.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5

00520 HELSINKI

Puhelin: 029 564 3300

Telefax: 029 564 3314

Sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi