Tekninen lautakunta, kokous 20.5.2025

§ 88 Vastaus valtuustoaloitteeseen Bussilla harrastuksiin - Laajapohjainen tarveselvitys ja ratkaisu

ROIDno-2023-230

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Päivi Alaoja ym. jättivät valtuuston puheenjohtajalle seuraavan aloitteen:

"Esitän/esitämme, että Rovaniemi etsii laajapohjaisella kokoonpanolla ratkaisun julkisen liikenteen ja nuorten harrastustarpeiden yhteensovittamiseksi.

Kaikkien kaupunginosien nuorilla tulee olla kohtuulliset mahdollisuudet kulkea harrasteisiin julkisella liikenteellä. Säännöllinen ja erillinen reittiliikenne asuinpaikkojen, koulujen ja harrastuspaikkojen välillä näkyisi välittömästi rovaniemeläisten kukkarossa.

Vuonna 2019 perustettu seuraparlamentti on esittänyt liikuntapaikkojen keskittämistä niin, että niihin päästäisiin helpommin myös joukkoliikennettä hyväksikäyttäen. Tukemalla kestävää kehitystä säästämme aikaa harrastuksiin kulkemisessa ja polttoaineessa, kuljetaanhan harrastuksiin nyt pääosin omilla autoilla. Parkkipaikkojakin löytyisi paremmin, kun saisimme joukkoliikenteen tukemaan harrastuksia."

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Santeri Haavisto, Kuljetuspäällikkö, santeri.haavisto@rovaniemi.fi
  • Janne Alkki, kaupungininsinööri, janne.alkki@rovaniemi.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuutettu Päivi Alaoja ym. ovat tehneet valtuustoaloitteen aiheesta Bussilla harrastuksiin – Laajapohjainen tarveselvitys ja ratkaisu.

Vastauksena aloitteeseen yhdyskuntatekniikan yksikkö toteaa seuraavaa:

Rovaniemen paikallisliikennealueen palvelutaso on määritetty ja hyväksytty alun perin teknisessä lautakunnassa 26.2.2015 §24. Paikallisliikenteen suunnittelua ja järjestämistä ohjaavaa palvelutasomäärittelyä on päivitetty vuonna 2024. Tekninen lautakunta on hyväksynyt palvelutasotavoitteet 20.2.2024 § 31. Palvelutasoa laadittaessa paikallisliikenteen liikennöintialueelle tehtiin laaja tutkimus potentiaalisista joukkoliikennetarpeista, jossa tarkasteltiin alueittain tavoitteellista liikennetarjontaa, liikennöintiaikoja sekä kustannusvaikutuksia. Paikallisliikennealue on jaettu palvelutasoluokkiin alueiden ominaisuuksien ja paikallisliikenteen kysyntäpotentiaalin perusteella. Alueiden ominaisuudet ja kysyntäpotentiaali ovat riippuvaisia väestötiheydestä sekä alueen sijoittumisesta keskustan, työpaikkojen ja palvelujen suhteen. Palvelutasomäärittely on toiminut lähtökohtana kesäkuussa alkavan paikallisliikenteen uuden sopimuskauden mukaiselle liikennöinnille. Liikennöintikustannusten noustessa käytössä oleva rahoitus on kohdistettava palvelutason mukaisten tavoitteiden täyttämiseen.

Vapaa-ajan matkat ovat haasteellisia säännöllisen joukkoliikenteen järjestämiselle, koska ne kohdentuvat ja ajoittuvat hajanaisemmin kuin esimerkiksi koulumatkat. Erilaisia harrastusmuotoja ja -paikkoja on paljon ja ne ovat sijoittuneet monipuolisesti kaupungin eri alueille. Kaikilla harrastusalueilla ei ole säännöllistä ja riittävän suurta kysyntää, joka on välttämättömyys kustannustehokkaan ja säännöllisen joukkoliikennepalvelun järjestämiselle. Iltoihin painottuvat ja kausiluonteiset harrastukset vaikeuttavat joukkoliikennetarjonnan kohdentamista. Aikataulusidonnaisen joukkoliikenteen perusedellytyksenä on riittävä kysyntä säännölliselle palvelulle.

Edellä mainituin perustein yhdyskuntatekniikan yksikkö esittää, että aloitteen mukaista tarveselvitystä joukkoliikenteen järjestämiseksi harrastusalueille ei käynnistetä. Asia on huomioitu palvelutasomäärittelyn yhteydessä ja paikallisliikennettä kehitetään siinä asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Pertti Onkalo, toimialajohtaja, pertti.onkalo@rovaniemi.fi

Tekninen lautakunta merkitsee tiedoksi saapuneen aloitteen sekä antaa edellä esitetyn vastauksen aloitteeseen.

Tiedoksi

Valtuustoaloitteen tekijät, kaupunginvaltuusto