Perustelut
Työvoimaviranomainen voi myöntää starttirahaa henkilöasiakkaalle, joka aloittaa työttömyysturvalain 2 luvun 5 §:ssä tarkoitetun päätoimisen yritystoiminnan tai laajentaa sivutoimisena harjoittamansa yritystoiminnan päätoimiseksi. Starttirahan tarkoituksena on turvata yrittäjän toimeentuloa yritystoiminnan käynnistämis- ja vakiinnuttamisvaiheessa. Starttiraha myönnetään de minimis -tukena. (Laki julkisesta työvoimapalveluiden järjestämisestä §99). Starttirahan myöntäminen edellyttää, että työvoimaviranomaisen arvion mukaan starttirahan hakijalla on riittävät valmiudet yritystoimintaan ja yritystoiminnalla on jatkuvan kannattavan toiminnan edellytykset.
Starttiraha myönnetään kuudeksi kuukaudeksi päätoimisen yritystoiminnan aloittamisesta tai sivutoimisena harjoitetun yritystoiminnan päätoimiseksi laajentamisesta lukien. Starttirahalle voidaan myöntää jatkoa siten, että starttirahajaksojen yhteenlaskettu kesto on enintään 12 kuukautta.
Työllisyysalueen talousarvioon on varattu 800 000 euroa starttirahaa varten vuodelle 2025. Huhtikuun lopussa mennessä määrärahaa on käytettävissä enää n. 300 000 euroa. Aiemmin TE-toimistossa määrärahojen riittävyttä on turvattu niin, että starttirahan jatkopäätösten myöntämistä on rajattu. Eli hakijalle on myönnetty starttiraha ensimmäiseksi kuudeksi kuukaudeksi, mutta jatkoa ei ole myönnetty. Näin on pyritty turvaamaan mahdollisimman monen aloittavan yrittäjän toimeentulo ensimmäisten kuukausien ajalle, ilman että joudutaan keskeyttämään starttirahan myöntämistä kokonaan.
Lautakunnalle esitetään, että Rovaseudun työllisyysalueella starttirahan jatkopäätöksiä ei myönnetä toistaiseksi. Mikäli sidontoja vapautuu vuoden 2025 aikana niin, että jatkopäätösten myöntäminen on määrärahojen puitteissa mahdollista, valtuuttaa lautakunta työllisyyspäällikön päättämään asiasta erillisellä viranhaltijapäätöksellä.
Lisäksi starttirahan myöntämiseen liittyy seuraavat asiat, joihin toivotaan lautakunnan linjausta:
1) Yritystoimintaan liittymättömien tulojen tulkinta: Starttirahaa saava asiakas voi saada esimerkiksi ennen starttirahakauden alkua ansaittua palkkaa, edellisen työsuhteen lomakorvausta, työttömyysturvaa, perhepäivärahaa tai muuta tukea, jonka maksupäivä osuu starttirahakauden ensimmäiselle kuukaudelle, vaikka ansaintakausi olisi päättynyt jo ennen starttirahakauden alkua. Lain mukaan yritystoimintaan liittymättömän tulot vähennetään starttirahan määrästä. Lainkohta jättää tulkinnanvaraa, arvioidaanko starttirahan määrästä vähennettävää tuloa maksuajankohdan vai ansainta-ajankohdan mukaan. Tämä on vasta uuden lain mukana tullut tulkintakysymys ja eri työllisyysalueiden näkemykset tulkinnasta vaihtelevat.
Elinvoimalautakunnalle esitetään, että Rovaseudun työllisyysalueella starttirahan määrästä vähennettäviä tuloja arvioidaan ansainta-ajankohdan mukaan.
2) Verovelan ja muiden maksusitoutumusten määrä starttirahaa haettaessa: Starttirahaa hakevan yksityishenkilön tulee esittää maksusuunnitelma verovelasta tai muista velkajärjestelyistä hakemuksen yhteydessä. Jos maksusuunnitelmaa ei ole esitetty, starttirahaa ei voitaisi myöntää
Elinvoimalautakunnalle esitetään, että mikäli yrityksellä, jonka liiketoimintaa starttirahaa hakeva henkilö on jatkamassa, on verovelkaa, sitä voi olla enintään 2 % liikevaihdosta. Yrityksen tulee toimittaa verottajan kanssa tehty maksusuunnitelma starttirahahakemuksen liitteeksi. Uutta verovelkaa ei saa syntyä starttirahajakson aikana. Mikäli uutta verovelkaa syntyy starttirahajakson aikana, maksatus keskeytetään. Vastaavaa toimintatapaa sovelletaan myös muihin maksusitoumuksiin ja –velvoitteisiin, jos yrityksellä sellaisia on. Jos verovelka tai muu velkajärjestely koskee yksityistä henkilöä, hänen tulee esittää maksusuunnitelma hakemuksen yhteydessä. Velan määrää arvioidaan yksityishenkilöiden kohdalla tapauskohtaisesti ja harkintaa käyttää starttirahahakemusta käsittelevä viranhaltija.
Asiasta on myös pyydetty advisory boardilta lausunto, lausunto on liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Samppa Määttä, vs. toimialajohtaja, samppa.maatta@rovaniemi.fi
Elinvoimalautakunta päättää
1) myöntää starttirahaa toistaiseksi vain ensimmäisen kauden tukeen (6 kuukautta).
2) valtuuttaa työllisyyspäällikön päättämään jatkopäätösten myöntämisestä mikäli sidontoja ja määrärahoja vapautuu vuoden aikana.
3) hyväksyä esitetyt linjaukset yritystoimintaan liittymättömien tulojen tulkinnasta sekä verovelan ja muiden maksusitoutumuksen määrästä starttirahaa haettaessa.
Päätös
Lautakuntalle asiaa esitteli taloussuunnittelija Henrietta Vinkka-Hänninen. Vinkka-Hänninen oli kokouksessa esittelyn ja keskustelun ajan
klo 14.06 -14.30.
Jäsen Krista Heikkinen esitti seuraavaa muutosta päätösehdotukseen: Lautakunta päättää muuten esityksen mukaisesti, sillä lisäyksellä, että starttirahaa voidaan myöntää enintään kolmen kuukauden jatkokaudelle.
Esittelijän muutettu päätösehdotus:
1) Elinvoimalautakunta päättää myöntää starttirahaa ensimmäisen kauden tukeen (kuusi kuukautta). Lisäksi tukea voidaan möntää jatkokauden tukeen enintään kolme kuukautta.
2) Valtuuttaa työllisyyspäällikön päättämään jatkopäätösten myöntämisestä tuen maksimiajalle (6+3+3).
3) hyväksyä esitetyt linjaukset yritystoimintaan liittymättömien tulojen tulkinnasta sekä verovelan ja muiden maksusitoutumuksen määrästä starttirahaa haettaessa.
Tämän asian käsitteyn aikana kokoukseen saapuivat hallintopäällikkö Henna Penttilä klo 14.36 ja lapsi- ja lapsiperheneuvoston edustaja Arja Kilpeläinen klo 14.55.
Elinvoimalautakunta päätti yksimielisesti muutetun esityksen mukaisesti.