Kaupunginhallitus, kokous 28.10.2025

§ 312 Henkilöstön ja talouden kuukausiseuranta 1-9/2025

ROIDno-2025-422

Valmistelija

  • Hannu Pessa, konsernitalouspäällikkö , hannu.pessa@rovaniemi.fi
  • Paavo Aarnio, palvelussuhdepäällikkö, paavo.aarnio@rovaniemi.fi

Perustelut

Henkilöstökatsaus

Henkilötyövuosien määrä 2024 2025 Muutos
Elinvoimapalvelut 31,2 75,1 43,9
Konsernihallinto 100,2 99,4 -0,8
Sivistys- ja hyvinvointipalvelut 1373,5 1370,8 -2,7
Tekniset palvelut 73,7 76,9 3,2
Yhteensä 1578,6 1622,2 43,6

 

Henkilötyövuosi palvelussuhteen luonteen mukaan  Vakinainen Sijainen Muu määräaikainen
2024 2025 Muutos 2024 2025 Muutos 2024 2025 Muutos
Elinvoimapalvelut 15,2 54,9 39,7 0 0,6 0,6 16,0 19,6 3,6
Konsernihallinto 85,6 82,3 -3,3 0,6 2,0 1,4 14,0 15,1 1,1
Sivistys- ja hyvinvointipalvelut 942,9 962,7 19,8 149,2 171,1 21,9 281,4 237,0 -44,4
Tekninen toimiala 63,5 65,5 2 3,4 4,6 1,2 6,8 6,8 0
YHTEENSÄ 1107,2 1165,4 58,2 153,2 178,3 25,1 318,2 278,5 -39,7

 

Sairauspoissaolot 2024 2025 Muutos
Elinvoimapalvelut 357 1080 723
Konsernihallinto 1176 1692 516
Sivistys- ja hyvinvointipalvelut 22720 22504 -216
Tekniset palvelut 677 871 194
Yhteensä 24930 26147 1217

 

Sairauspoissaolotyöpäivät/htv 2024 2025 Muutos %
Elinvoimapalvelut 8,2 10,3 25.6%
Konsernihallinto 8,4 12,2 45,2%
Sivistys- ja hyvinvointipalvelut 11,8 11,7 -0,9%
Tekniset palvelut 6,6 8,1 22,7%
Yhteensä 11,3 11,5 1,8%


Kaupungin henkilötyövuosimäärä on kasvanut 43,6:lla viime vuoden vastaavaan tilanteeseen nähden. Kasvu selittyy suurilta osin 1.1.2025 tapahtuneeseen TE-palvelujen siirtymisellä valtiolta kaupungin toiminnaksi elinvoimapalvelujen toimialalle. Tekniset palvelut -toimialalla henkilötyövuodet ovat hieman nousseet, sivistys- ja hyvinvointipalveluissa ja konsernihallinnossa hieman laskeneet. Henkilötyövuosimäärästä sijaisten osuus on n. 11%. Sijaisten määrä korostuu erityisesti sivistys- ja hyvinvointipalvelujen toimialalla. Muiden määräaikaisten, kuin sijaisten henkilötyövuodet ovat laskeneet 39,7:llä edellisvuoteen nähden.

Vertailukaudella sairauspoissaolopäivät kalenteripäivinä laskettuna ovat nousseet 4,9 %. Suurin nousu on havaittavissa elinvoiman palvelualueella, jossa vuoden vaihteessa toteutettu TE-keskusmuutos on lisännyt henkilöstömäärää merkittävästi. Toiseksi eniten sairauspoissaolot ovat lisääntyneet konserninhallinnossa. Sen sijaan sivistys- ja hyvinvointipalveluissa sairauspoissaolot ovat lähteneet laskuun 1 % verran.

Alkaneita sairauspoissaolojaksoja ei voida tässä kuussa raportoida terveysjohtamisjärjestelmän teknisen haasteen vuoksi. Poissaolojen yleisin pituusluokka on 4–14 vuorokautta, toiseksi yleisin 1–3 vuorokautta ja kolmanneksi yleisin 30–89 päivää. Työterveyshuollon lääkäridiagnoosien perusteella suurin yksittäinen sairauspoissaolojen aiheuttaja on mielenterveyteen liittyvät syyt. Niiden kasvu on kuitenkin taittunut verrattuna viimevuoden samaan ajanjaksoon oleen nyt muutaman päivän vähemmän. Pitkien, yli 90 päivän sairauspoissaolojen määrä on kuitenkin nousussa. Esihenkilöt ovat tietoisia näistä poissaoloista, ja poissaolevien työntekijöiden tilanne on hallinnassa esihenkilöiden, työterveyshuollon ja HR:n yhteistyön kautta. Useimpien pitkien poissaolojen taustalla on vakavia pitkäaikaissairauksia.

Palvelualueiden työhyvinvoinnin ohjausryhmissä on käsitelty työkykytilanteita yleisellä tasolla, ja tilanteiden selvittämiseksi ja kehittämiseksi on tehty jatkosuunnitelmia ja toimenpiteitä. Käytössä olevia työkyvyn tukitoimia on vahvistettu muun muassa seuraavin keinoin:

  • Mentoritoimintaa on lisätty.
  • Varhaisen välittämisen keskusteluja on lisätty ja yhteistyötä työterveyshoidon kanssa on tiivistetty.
  • Työterveyshuolto on tehostanut yhteydenottoja paljon palveluja käyttäviin asiakkaisiin, ja toimintakyvyn arviointia tehdään kokonaisvaltaisemmin.
  • Työyhteisötoimintaa on lisätty. Näitä toimenpiteitä on esimerkiksi ryhmätyönohjaus sekä ratkaisukeskeinen valmennus. Työyhteisöissä on myös puututtu napakasti epäasialliseen käyttäytymiseen ja tarvittaessa on käytetty sovittelutoimenpiteitä sekä tarjottu työntekijöille defusing- ja debrifing-purkutilaisuuksia.
  • Lisäksi on aloitettu projekti, jonka tavoitteena on työterveyden toimintasuunnitelman tehostaminen sekä ohjausryhmätyöskentelyn kehittäminen.
     

Talouskatsaus

Kaupungin tilikauden alijäämäennuste on tällä hetkellä -2,7 milj. euroa, joka on alkuperäiseen talousarvioon nähden 1,2 milj. euroa positiivisempi. Ennuste poikkeaa talousarvion mukaisesti ennakoitua parempien Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuuksien ansiosta, mutta ennusteeseen vaikuttaa negatiivisesta ennakoitua pienempi verotulotilitys. Lisäksi maanmyynnin tulot ovat ylittyneet 1,3 milj. euroa tähän mennessä budjetoidusta. Toimintakuluissa ennusteeseen vaikuttaa oppimisen tuen muutos, joka lisää koulutuspalveluissa henkilöstömäärää syksystä lähtien. Lisäksi työllisyysalueen palkkatuen ylitys on huomioitu ennusteessa. Toukokuussa valtuuston päättämän lisämäärärahan arvioidaan riittävän palkkatukeen.

Investoinneista on toteutunut 57 prosenttia. Tilainvestoinnit pysyvät budjetoidussa. Teknisen lautakunnan investoinnit myös pysyvät muutoin budjetoidussa, mutta maanhankinnan määrärahojen vuoksi kaupunginvaltuusto hyväksyi lisätalousarvion 15.9.2025.  Hyvinvointilautakunnan investoinneissa rullahiihtoradan budjetti ylittyy alkuperäiseen budjettiin nähden, ja siihen kaupunginvaltuusto myös myönsi lisätalousarvion 15.9.2025.

Sijoituksien arvon heinäkuun lopulla on 23,9 milj. euroa, jossa edelliseen kuukauteen nähdeen nousua 1,3 prosenttia.

Lainakanta (310 milj. euroa) ei ole kasvanut alkuvuoden aikana, vaan uusi talousarvion mukainen laina tullaan nostamaan marras-joulukuun aikana.

Liitteenä talouden toteuma 1-9/2025.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, ulla-kirsikka.vainio@rovaniemi.fi

Kaupunginhallitus merkitsee henkilöstö- ja talouskatsauksen tiedoksi.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti.


Muutoksenhaku

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee Kuntalain 410/2015, 136 §:n mukaan vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.